Annons:
Etiketterålderklass
Läst 646 ggr
tlover
1/3/17, 10:02 PM

Hon har varit fast på rummet i 8 år

Karin, som egentligen heter något annat har inte fått lämna sitt rum på ålderdomshemmet på 8 år om inte det gällt sjukhusbesök. 

Hon har dessutom ransonering när det gäller vatten och får inte gå på toa när hon behöver utan får bara gå på toa enligt schema och får ibland hålla sig i timmar. På natten tvingas hon ha blöja för då får hon inte gå på toa alls.

Det är totala galenskaper enligt mig

http://www.expressen.se/nyheter/karin-har-varit-fange-pa-sitt-rum-i-atta-ar/

l'm back

Annons:
Magi-cat
1/4/17, 8:35 AM
#1

Beklämmande. 😕

Angående toaschema och vätskeransonering säger chefen:

"– Det är så vi jobbar. Och sen att vi har vi en dialog om hur insatserna ska skötas. Och det är där hon inte tycker likadant som oss i alla fall."

Kallar hon det dialog?? Skulle någon gilla att ha det på det sättet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tk1971
1/4/17, 9:39 AM
#2

Det där är ju skrämmande. Vad är det för liv egentligen??

Agafia
1/4/17, 10:02 AM
#3

Höjden av människoförakt skulle jag säga !

tarantass
1/4/17, 11:53 AM
#4

Om jag ska vara djävulens advokat (lkänns verkligen som djävulens så som det här fallet tycks vara) kan jag väl säga att vi inte vet vad vi inte får veta.

Men att en chef uttalar sig i ett enskilt fall, och det hon uppges säga, går svart på vitt över gränsen, precis som artikelförfattaren säger. Det tycks faktiskt brista i professionalism redan på högsta ort, och hur skulle den då kunna upprätthållas längre ner i hierarkin?

Man ska kunna göra ett bra jobb oavsett vad man tycker om en intagen och i värsta fall får man hjälpa till med att flytta hen till en plats som kan bli bättre.

Vuxenmobbning är ett annat ord jag tänker på. ("Vuxen"- som om vuxna vore bättre än barn på något sätt, men det är en annan diskussion…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
1/4/17, 1:18 PM
#5

#4 Ja, det var ett så uppenbart olämpligt agerande att man häpnar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1/5/17, 9:16 AM
#6

Jag tycker också att det är oerhört tragiskt men jag är lite inne på vad  tarantass skriver. Jag tror långtifrån att vi fått höra hela historien.

Varför hamnar en 61-årig kvinna på ett äldreboende då hon inte ens tillhör geriatrik? (gränsen brukar vara 65) Varför bor hon inte kvar hemma med assistans?

Varför har hon ingen protes. Varför kan hon inte förflytta sig själv? Man blir ju inte sängbunden av att sakna ett ben. Det finns många frågetecken.

I vilket fall som helst så har ju kvinnan det långt ifrån bra och det är kanske bra att man nystar i detta nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
1/5/17, 9:40 AM
#7

#6 Jag vet om ett fall då en brukare hamnar på äldreboende före 65 så omöjligt är det inte

l'm back

Maria
1/5/17, 9:42 AM
#8

#7 Nej det är inte omöjligt och jag har också varit med om det men det har ofta speciella orsaker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
1/5/17, 10:37 AM
#9

Vi vet så klart inte allt och ska inte göra det heller.

Därför är det bäst att inte spekulera om en enskild person, utan tala mer i allmänt om t.ex. hur man själv skulle vilja ha det och hur man skulle vilja att de mest utsatta ska tas om hand.

(Och chefspersoner ska inte lämna ut någonting till utomstående om ett enskilt fall, oavsett vad de tycker.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1/5/17, 10:44 AM
#10

Håller med. Sekretess är så att säga absolut.

Det blir bara så fel ibland när tidningar rapporterar och man så att säga måste läsa mellan raderna.

Då är det bättre att göra ett generellt reportage.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: