Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 686 ggr
Loris M
2017-01-04 09:59

"Mamma, vad är det värsta jag kan göra? "

En bloggande svensk lärare som bor i Indien berättar om sitt samtal med dottern. Tänkvärt!

"”Mamma, vad är det värsta som jag skulle kunna göra mot dig?” Jag ler lite åt den underliga frågan i denna underbara miljö, men svarar:

”Tja, hjärtat, du vet att jag älskar dig oändligt men det finns två saker som möjligtvis skulle kunna göra dig arvslös:

Det ena är om du skulle du delta i Paradise Hotel och det andra om du skulle rösta på ett främlingsfientligt parti.” Hon skrattar. Hon förstod ironin och samtidigt allvaret bakom orden. Paradise Hotel och främlingsfientlighet kan verka vara två motsatser men egentligen har de mycket gemensamt. Båda fokuserar på ytan, kroppsideal och människors yttre egenskaper. Till Paradise Hotel lockas människor med rätt utseende och rätt kropp medan främlingsfientliga partier lockar människor med rätt hudfärg och rätt nationalitet. 

Ingetdera fokuserar på människan. Ingetdera delar mina värderingar."

Källa

Annons:
Tjeja
2017-01-04 14:00
#1

Jag är väl mer självisk o egocentrerad jag. Men det värsta mina barn skulle kunna göra mot mig vore att själva bli allvarligt skadade eller dö…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2017-01-04 14:14
#2

#1 Fast det är väl inget som de kan rå för i så fall? Det är inget de väljer att göra mot sina föräldrar. Man väljer inte att dö (om man nu inte tar självmord) eller bli skadad. Men man väljer att rösta på ett främlingsfientligt parti. 

Men jag förstår vad du menar, det värsta som kan hända en förälder måste vara att behöva överleva sitt barn.

Tjeja
2017-01-04 14:28
#3

#2 Ja.. fast lite handlar det ju om vad de kan rå för också. 

jag menar att man inte behöver utsätta sig för vad som helst liksom. De kan ju välja att ta väldigt dumma och riskfyllda beslut. Jag skulle bli väldigt ledsen och besviken om mina barn tog fullständigt galna farliga beslut. Mest på mig själv förstås, som skulle känna att jag totalt misslyckats i min uppfostran av dem om vad som är viktigt i livet.

Men oavsett, givetvis, olyckor sker som man  omöjligt kunnat förutse, man måste ju leva också, ta sig till skola, jobb osv.

Men tex hoppas jag att mina barn aldrig kommer välja att ägna sig åt farliga extremsporter, ger sig ut i trafiken utan hjälm/bälte, cyklar med hög volym i lurar i öronen i hög fart utan att se sig för, osv osv..

Jag vill att de skall handla säkert och klokt så långt som är normalt och realistiskt och inte ha en attityd av att skita i risker och faror.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2017-01-13 05:59
#4

För mig är nog de värsta om de skulle växa upp och bli våldtäktsmän eller kanske barnsmugglare.
Men det är klart, är största hotet att ungen skulle delta i paradise hotel eller rösta på främlingsfientligt parti så har man ganska få bekymmer eller inte hjärnkapacitet att se de riktiga bekymren.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2017-01-13 07:57
#5

#4 Oj. Hur tänkte du nu? 

Har du läst hela hennes inlägg? Det handlar överhuvudtaget inte om vad det värsta är som kan hända en förälder. Hennes största bekymmer är inte heller om "ungen" skulle delta i Paradise hotel. Det handlar om människosyn och vilka värden vi föräldrar förmedlar till våra barn. Det handlar om hopp om en bättre framtid där unga generationer har vett att säga ifrån till rasism och annat galenskap eftersom det verkar som att vi inte klarar det riktigt. Hennes unga dotter förstod det här och det här Paradise hotel var ironi. Så här skriver hon:

"När jag såg hur du skrattade, pratade och tog selfies tillsammans med hundratals barn som lever vid Sathenagas soptipp så känner jag att det trots allt finns hopp. Hopp om en värld där vi människor ser varandras likheter istället för varandras olikheter. Hopp om en framtid där vi fokuserar mer på det vi har gemensamt och planeten vi bor på. För vi är alla världsmedborgare på samma planet. /…/ 

Jag vill att ni elever ska se, upptäcka och få nya perspektiv på vår värld. Se att det är en tokig, rolig, galen , vacker men samtidigt så skör värld vi lever i. Drömmen vore att ni alla kunde följa med mig hit men det går inte. Däremot kan jag förmedla det jag ser och lära er det jag tror och inte tror på. 

Jag tror inte på främlingsfientlighet. Jag tror på människor. Framför allt tror jag att vi måste sluta slösa bort tiden på att tjafsa om petitesser som kroppsideal, hudfärg, religiös tillhörighet eller nationalitet. Istället måste vi satsa all kraft och engagemang på att rädda vår planet. Ni barn är vår planets framtid och hopp och jag tror på er."

Så…. det är inget fel på hennes hjärnkapacitet (tycker jag i alla fall, men visst kan man tolka det så om man vill. Det har man ju sett lite här och där att de som står upp mot främlingsfientlighet blir utskrattade. I så fall vill jag hellre bli utskrattad av dumma och okunniga än att själv vara det).

Magi-cat
2017-01-13 09:12
#6

"Jag tror inte på främlingsfientlighet. Jag tror på människor. Framför allt tror jag att vi måste sluta slösa bort tiden på att tjafsa om petitesser som kroppsideal, hudfärg, religiös tillhörighet eller nationalitet. "

Så himla bra!❤️

Loris: Det har man ju sett lite här och där att de som står upp mot främlingsfientlighet blir utskrattade. I så fall vill jag hellre bli utskrattad av dumma och okunniga än att själv vara det).

🤗 Exakt! Ansluter mig till det! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-13 11:08
#7

Jag håller också med Loris och den bloggande läraren! Väldigt bra skrivet 🌺👍

Sommarek
2017-01-19 09:23
#8

Om alternativet till att bli utskrattad är att inte vara främlingsfientlig, så är det ett ganska givet val.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tjeja
2017-01-19 11:00
#9

Tänker när jag läser här att jag uppenbarligen tolkade flickans fråga helt annorlunda än mamman, som förstås känner flickan och vet vsd hon egentligen menade. Det mamman och Loris beskriver tänker jag är mer ett svar på " Vad är det värsta jag kan göra för att MotarbetA dig?" Då kommer man in på helt andra saker som värderingar och livsuppgifter man tagit till sig etc förstås. Och då blir det ju helt andra nivåer och dimensioner man talar om än den enskilda personens egen överlevnad och livskvalitet här och nu. Där blir ju perspektiven lätt mer globala och sträcker sig över framtida generationer av mänskligheten. I så fall skulle nog jag personligen nog tänka på natur, djur och miljö före människornas väl och ve faktiskt. Givetvis önskar jag en framtid fär mänskligheten i fred och samförstånd av allas lika värde också. Men för mig är ändå människan den största boven på vår planet och jag skulle nog bli mer besviken om mitt barn förskaffade sig en attityd som Donald Trump än om hen ville utrota mänskligheten. Men det skulle samtidigt vara som att välja mellan pest eller kolera. Båda alternativen skulle ge mig hjärtesorg!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-01-24 17:07
#10

Jag skulle inte drömma om att särbehandla någon beroende på vad han eller hon röstar på.  

Däremot så skulle jag naturligtvis låta individen i fråga förklara hur i helsike han/hon kan rösta på SD eller V….

Upp till toppen
Annons: