Annons:
Etikettervårdomsorg
Läst 877 ggr
Loris M
1/13/17, 6:46 PM

Låt studenter bo på äldreboenden!

Utmärk idé tycker jag! 

"Partiet Folkkampanjen för sjukvården i Dalarna vill att vårdstudenter ska få bo gratis på äldreboenden – mot att de utför enklare sysslor och umgås med de äldre.

– Det handlar om att minska den sociala isoleringen som många äldreboenden har. Och det är en god förberedelse inför att verka i vården, säger Ken Swedenborg, partiordförande i Folkkampanjen för sjukvården, till Dagen Medicin.

Samtidigt som förslaget skulle bryta de äldres isolering skulle  studenter med skral ekonomi få pengar över till annat menar partiet, enligt Kommunalarbetaren."

http://www.etc.se/inrikes/nytt-forslag-lat-studenter-bo-pa-aldreboenden

Det är även smart om man tänker på den ständiga bristen av studentbostäder.

Annons:
[Hukanson]
1/13/17, 6:50 PM
#1

Ja man skulle kunna gå lärling in i undersköterskeutbildning helt gratis. Kanske en väg för merparten av alla flyktingar om de lär sig svenska först.

Agafia
1/13/17, 7:14 PM
#2

Men….. Det finns ju knappt några platser lediga på äldreboenden idag så ? Idén i sig är väl ok men realistisk ? Men vad vet jag ……?

Aleya
1/13/17, 7:15 PM
#3

Det är ju en god tanke. Dock tror jag att vissa boenden skulle utnyttja detta hårt för att slippa ta in mer folk. Så det finns ju både plus och minus. Fast då är ju en annan undring: många äldreboenden är ju fullsmockade. Så vart skulle studenterna få plats?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
1/13/17, 7:20 PM
#4

Åh vilken fin idé! ❤️

"I Helsingfors pågår redan ett liknande projekt. Där bor studenter mot reducerad kostnad i utbyte mot några timmars umgänge med grannarna."

Win-win!

Det finns tydligen fungerande exempel, så man får hoppas att man finner formerna här också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/13/17, 7:32 PM
#5

I Holland har man tydligen haft det här med goda resultat där alla är nöjda. Vad jag förstår handlar det om att bygga ut eller att bygga nytt. Men också att det redan kan finnas rum på vissa ställen, enligt någon som kommenterade på FB och att när de gör besparingar så är det oftast personal de drar på vilket leder till att de måste även antal boenden minskas.

Läste också att det gjorts liknande försök med att blanda ensamkommande och studenter, vilket gynnar båda grupper socialt och språkligt. Någon skrev om att på  någon mindre ort i Sverige (kommer inte ihåg var) hade slagit ihop matsal för äldre och barn. Det var ett beslut som många protesterade mot men det visade sig att både barnen och de äldre uppskattade varandras sällskap. 🙂

Magi-cat
1/13/17, 7:37 PM
#6

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
1/13/17, 7:38 PM
#7

#5 fast efter att ha jobbat inom äldreomsorgen så behåller dom samma antal personer med tunga vårdbehov och skär ner på personalen. Och så ser det ut på många ställen i landet. Men det är ju bra om dom kan bygga om eller bygga nytt om nu detta blir aktuellt. Fast det där med matsalen är ju smart. Om det finns ett äldreboende i närheten. Jag vet att när jag gick på komvux fanns det vissa äldre som kom dit och åt. Då låg det ett äldreboende/serviceboende i närheten. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tarantass
1/13/17, 8:51 PM
#8

Även jag säger: bra idé, på många sätt. Men om inte Sverige ändrar sin politik (och börjar lära sig av en socialt fungerande omvärld, inte bara av ny-"liberala" profeter och svindlare; jag syftar inte på att slänga ut flyktingar) kommer det att urarta i att oavlönad outbildad personal ersätter avlönad utbildad. Sådant är "spar"-trycket.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tlover
1/15/17, 2:37 PM
#9

Var ska dom få plats? Det finns ju redan för lite plats på äldreboenden som det är men annars är det en bra idé

I byn jag bodde i i tonåren så gick grundskoleeleverna (1:an till 6:an) till äldreboendets matsal för mat och det var uppskattat om jag minns rätt

l'm back

Loris M
1/15/17, 3:08 PM
#10

#9 Jag skriver om det i #5 men förstår din fråga, många som undrar samma.

Magi-cat
1/15/17, 5:16 PM
#11

Studenter behöver bostäder och gamla behöver bostäder, så bra om om man kan finna former för att kombinera så det blir ett extra plus för alla!

Nu vet jag inte hur det praktiskt fungerar i Finland, men om det gör det där kanske man kan titta på exemplet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hukanson]
1/15/17, 6:21 PM
#12

Cool om man bygger bostäder för både studenter och gamla och låter dem bo gratis om studenterna hjälper till att sköta de gamla och de gamla hjälper till med att vara övningspatienter för utbidningen.

Loris M
2/21/17, 10:50 PM
#13

Liknande lösningar där förskolebarn flyttade in på ett äldreboende. Alla vinner på det tycker jag. 

http://forskolan.ifokus.se/discussions/58acb452ce12c44b9c00084b-forskolebarn-flyttade-in-pa-ett-aldreboende

Annons:
DesK
2/22/17, 10:24 AM
#14

Tror att det finns något sånt boende i Göteborg och att det byggs flera liknande boenden i Västra Götaland. Vet att här i min lilla by byggs det just nu ett hyreshus, där det är tänkt att funktionshindrade och /eller äldre ska bo på bottenvåningen och  unga och nyanlända på övervåningen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: