Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 742 ggr
Maria
1/15/17, 2:20 PM

Klok man

Jonas Gardell är en klok man tycker jag och värderar hans kamp väldigt mycket. Här kommer lite läsvärt om just människors lika eller olika "värde"

http://www.expressen.se/kultur/gardell-varfor-ar-inte-ahmed-vard-att-sorja/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
1/15/17, 2:54 PM
#1

Jag har länge beundrat Jonas Gardell, han är en mycket klok man. Om du inte redan har läst hans bok Om Gud, så gör det! 🙂 (Dock har jag aldrig riktigt fatnat för hans stå upp-grejer)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
1/15/17, 3:13 PM
#2

Tack Maria! 🌺

Har läst artikeln och tänkte skriva om det igår men kände att jag inte orkade. Jag blev så illa berörd och ledsen över hur tidningar skrev om Ahmed. 😕

Klistrar in text från artikel:

"Sydsvenskans rättsreporter Tobias Barkman skriver att vi inte ska dra för snabba slutsatser, bara för att mordet sker i en utsatt stadsdel i en period med ökat gängvåld.

Men sedan är det som om reportern ändå envist försöker få det till att barnet ska ha kriminell bakgrund och han ger sig liksom inte: ”16-åringen, som bor i närheten av busshållplatsen, finns inte i polisens register. Det säger inte allt, särskilt inte eftersom han bara har varit straffmyndig i drygt ett år. Men vi hittar varken honom eller hans familjemedlemmar i några av de miljontals sidor rättsdokument vi har tillgång till på redaktionen. Varken våra källor inom polisen eller i den undre världen har någonsin nämnt familjens efternamn.”

Där borde ju saken vara klar kan man tycka. Det här barnet har inte minsta prick på sig.Ändå fort sätter journalisten:

”Det utesluter naturligtvis inte att bakgrunden till mordet ändå finns i kriminalitet. Det finns de som lyckas segla under radarn och inte dra till sig myndigheternas uppmärksamhet.”

/…/

Det är som om vi bara på riktigt kan sörja ett mördat barn om det är helt och hållet "oskyldigt". Om det aldrig bråkat, aldrig haft problem, aldrig ställt till det för sig. Som om vi innan vi sörjer vill ha garantier för att detta mördade barn verkligen var ett barn värt att sörja.

Vi vill inte slösa med våra tårar i onödan.

Vad är det som hindrar oss att sörja?

Att det döda barnet heter Ahmed?

Att det döda barnet tillhörde en flyktingfamilj?

Att det döda barnet bodde i ett område med många invandrare?"

Maria
1/15/17, 3:47 PM
#3

#1 Tack för tipset men jag har redan läst "Om Gud" och även "Om Jesus" Kanske dags för en repris?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
1/15/17, 6:30 PM
#4

#2 Så fruktansvärt med de där bristfälligt dolda antydningarna, att FAST det inte framkommit ens skuggan av något kriminellt så hjälper det inte helt plötsligt utan det KAN ändå blabla….😡 FY! 

Det är fruktansvärt det som skett, en ung människas liv har släckts. Så visst ska vi sörja…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/15/17, 7:32 PM
#5

😭Klart vi ska sörja. Och skäms på den där obehagliga individen som antyder att mordoffret skulle vara kriminellt 😡Varför detta fokus på offret, när det är gärningsmannen de bör koncentrera sig på?

Loris M
1/15/17, 7:54 PM
#6

Och även om det skulle vara så att han var kriminell, vad spelar det för roll? Är han mindre värd för det och inte värd att sörja? Han är fortfarande någons barn, bror, vän…. 😕

Varför kan han inte bara vara Ahmed, 16-årig pojke som kallblodigt avrättades av en ensam gärningsman? Det är så det skulle rapporterats om han hetat Anders, utan att leta efter avvikelser och möjliga brott han begått.

Annons:
Magi-cat
1/15/17, 8:18 PM
#7

#6 Precis, då hade man antagligen inte tagit upp ens om det varit något, nu spekulerar man som om det vore något fast det inte är…Väldigt, väldigt lågt…😕

Det väsentliga är det tragiska som skett….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
1/15/17, 8:44 PM
Upp till toppen
Annons: