Annons:
Etikettövrigt
Läst 5158 ggr
Magi-cat
1/26/17, 8:03 AM

Järnvägar utanför storstäderna nedläggningshotade

Vi ska åka kollektivt, heter det alltid, och kommunikationerna i hela landet ska förbättras. Men hur är det i verkligheten?

Ofattbara 300 miljarder på skrytbygget Den Nya Höghastighetsjärnvägen mellan några få storstäder är alla partier beredda att satsa. 

Detta medan andra, mindre järnvägar ute i landet riskerar läggas ner! Som Stångådalsbanan och Tjustbanan, trots att många pendlare och studenter är beroende av dem. 

Trafikverket verkar i alla fall ha tagit sin investeringshand ifrån dem…

Hur rimmar det med att hela Sverige ska leva? Vad gör partierna? Det är snart valår…

http://www.corren.se/nyheter/taglinjernariskerar-laggas-ned-8097475.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6612963


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
1/26/17, 3:14 PM
#1

Jag är själv "utlokaliserad" till Stockholmsregionen, men har min tjej i Östersund. Där går tyvärr inga sov- och liggvagnar längre, utom vid enstaka tillfällen. Det har annars varit perfekt att kunna sova bort restiden och kunna resa miljövänligt.

Sedan går det ändå flera dagtåg, så det är fortfarande främst tåget som gäller när vi åker emellan.

Vid ett tillfälle fick jag veta att jag kunde åka till Sundsvall (från Östersund) och kliva på nattåget där, halv två på natten. Hur komplicerat kan det vara att låta sov- och liggvagnar åka dit och kopplas om?

landsbygdsbo
1/26/17, 5:46 PM
#2

En av orsakerna till att färre reser spårbundet är väl kostnaden.

På kort varsel kostar det närmare 4000 spänn för 4 att åka till Stockholm från Linköping och tillbaka.  Med bil ca 1500.

Med tåg till München 4000 och med flyg 1500 per person

Så länge järnvägen inte kan ha konkurrenskraftiga priser blir man utkonkurrerad.

Roslagen.
1/26/17, 7:41 PM
#3

#0 Fråga din lokala politiker varför regeringen inte vill skjuta till pengar till järnvägsunderhållet.

Regeringen valde i sin budget att plocka ur över 1,7 miljarder kr från SJ till sin budget och inte ett öre gick till underhåll av järnvägen.

Bokar du i tid hittar du billiga tågbiljetter, SJ styrs av vinstkrav av sin ägare staten. 

När det fanns nattåg till norra Sverige lyckades man inte fylla platserna trots låga priser. Folk väljer flyget i stället och underhålla lok, vagnar och betala personal är dyrt. Detta är inte ett problem som vi enbart ser i Sverige, dom har samma problem i Europa där nattåg slutat att trafikera på grund att man tappar resenärer till flyget.

landsbygdsbo
1/26/17, 8:40 PM
#4

#3 ska inte frakt o biljett intäkterna räcka till underhållet? Ja jag vet att rullande del är separerat från spåren med den rullande delen ska väl betala för att bruka spåren. Och den avgiften ska då täcka UH. Och den rullande delen tar då ut frakt o biljettpriser så det går runt.

Bokar jag i tid? Jag jämför rakt av vad en spontanresa kostar jämfört med spontanresa med bil. Och då är järnvägen dyrare och opålitligare…..

Och eftersom man inte kan konkurrera så…..

kamera0710
1/27/17, 6:18 AM
#5

#2/#4 Frågan är om flyget betalar sina verkliga kostnader, se länken. Kanske man också behöver påminna om växthuseffekten, där tågets påverkan är en droppe i havet jämfört med flyg och biltrafik. Men detta kanske är "alternativ verklighet" i dina ögon😎.

http://www.dn.se/debatt/beskatta-flyget-som-bilen-for-att-na-klimatmalen/

landsbygdsbo
1/27/17, 9:37 AM
#6

#5 hur ett samhälle skatte o avgifts-behandar en verksamhet påverkar naturligtvis. Men när ja räknar på kostnader så räknar ja på de faktiska existerande.

Den dagen då flyget tvingas betala samma avgift som landsvägstrafiken för bräslet fördubblas förmodligen biljettpriset. Men järnvägens konkurrensförmåga gentemot gummihjuls-buren trafik förbättras ju inte av det.

Den alternativa verklighet du talar om är väl i så fall den där alla står ekonomiskt för sin egen miljöbelastning….och för markägarnas del skulle det då bli en saftig ersättning per Ha eftersom det är där skiten hamnar😉

Annons:
Roslagen.
1/27/17, 11:57 AM
#7

#4 SJ har ingen frakt längre, faktum är att nattågen länge varit den del av SJ som gått med förlust och den mest lönsamma delen är sträckan Stockholm-Göteborg, även Mälardalen är en bra affär för SJ fram tills nu när kommunerna väljer satsa på eget tågbolag med egna tåg.

Prova boka spontanflyg med, så skiljer sig priset mycket från att boka tidigt.

#5 Folk väljer hellre att åka flyg än att ta tåget just på grund att underhållet på järnvägen är så eftersatt. Och du tjänar på att ta flyget istället för att ta risken att bli stående på spåret på vintern eller sommaren, samt när det blåser. Stockholm- Göteborg flyger du på drygt timme. och Malmö/Köpenhamn på 1,5 timme.

Roslagen.
1/27/17, 12:13 PM
#8

Det kommer märkas i år för resenärerna att underhållet är eftersatt på järnvägen när man tvingas sänka farten på flera banor även till Göteborg och Malmö blir restiden längre. 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sj-stockholm-goteborg-kommer-ta-20-minuter-langre

tarantass
1/27/17, 4:28 PM
#9

#0: om vi ska ha kvar någon järnvägstrafik i landet är det nog rätt kontraproduktivt med den här polariseringen mellan "skrytsamma" höghastighetsbanor och de järnvägar som redan finns.

Järnvägarna måste, precis som andra trafikmedel, finnas där folk reser, och så länge urbaniseringen och förjäktningen fortsätter blir det framför allt i form av höghastighetsbanor mellan storstäderna. Om inte de ger ett för den enskilda konkurrenskraftigt alternativ till miljöfarligare färdmedel kommer järnvägen att bli (ännu mer av) en irrelevant antikvitet för det stora flertalet.

Gillar man inte ultraurbanisering och förjäktning (det gör jag inte själv) måste man inse att höghastighetsbanor är en följd av det, inte en orsak, och att det är orsakerna man måste angripa. Annars gynnar man bara miljöfarligare transportmedel.

Sedan måste både nya och gamla järnvägar underhållas, och där har Sverige en lång tradition av att hålla dem på svältkost. En vana som både politiker och tjänstemän har vuxit in i, och det i en tid av permanenta "spar"-krav på det allmänna. Så frågan är om den kan brytas. Det är ju så mycket enklare att bara lägga ner en bana som man har försummat tillräckligt länge. Om det kostar i vägtrafik och miljöbelastning är det inget som syns på samma sätt som det skulle ha synts att anslå tillräckligt med pengar till att underhålla banan.

Så undrar jag hur det har blivit med den politiska maxim som uttrycktes från officiellt håll för en del år sedan om att "tåg är en högstandardprodukt, då ska det också synas på priset". Det vill säga tåg skulle vara dyrt oavsett verkliga kostnader (hur man nu än mätte dem). Jag misstänker att även den har vuxit in i kulturen. Samtidigt som standarden har sänkts genom både försummat underhåll och trängre vagnar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
3/13/17, 10:15 PM
#10

En ny rapport ifrågasättter höghastighetsjärnvägen: " glädjekalkyler".

"Rapporten hävdar att den tänkta finansieringen av projektet bygger på att hela landets skattebetalare tvingas finansiera något som främst kommer södra landsändan till del.

Störst vinnare blir Stockholmsregionen. Men inte ens närvarande stockholmare var förtjusta i idén att Stockholm får snabbförbindelse med Göteborg och Malmö."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-rapport-ifragasatter-snabbtagssatsning

Inte ens södra landsändan utan vissa delar av södra landsändan gynnas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/6/17, 11:36 AM
#11

Vi behöver främst, fungerande lokala och regionala järnvägar.
På långdistans flyger de flesta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
4/6/17, 11:47 AM
#12

#11 Järnvägarna behövs för att frakta varor först och främst (och då behövs bra järnvägar) men även för transport av människor behövs det då det är ohållbart i längden att flyga på medellånga sträckor (inom landet, att man flyger då man ska till japan förstår jag däremot) därför ska man uppmuntras att använda järnväg. Att lägga ner linjer uppmuntrar inte folk till att använda järnväg

l'm back

Roslagen.
4/6/17, 10:24 PM
#13

#9 Utan godstrafiken blir en linje ganska olönsam med viss undantag på stambanorna till Göteborg och Malmö. Persontrafiken på järnvägen är inte alltid lönsam då underhållet är kostsamt.

#12 Nja Inrikesflyg behövs den med. Många företag använder sig av flyget för att kunna transportera sina anställda och kunder snabbt.

Annons:
tlover
4/6/17, 10:28 PM
#14

#13 Även om det behövs så kan det vara ohållbart i längden

l'm back

Roslagen.
4/7/17, 9:11 AM
#15

#14 Nej det är det inte efter som större företag behöver träffa med sina leverantörer och köpare snabbt.

Tågtider

Stockholm - Kiruna 15 timmar

Göteborg- Kiruna 20 timmar

Malmö - Kiruna  21 timmar

Flygtider

Stockholm - Kiruna 1,5 timme

Göteborg - Kiruna 3.20 timmar

Malmö- Kiruna 3,5 timmar

Företag som LKAB skulle behöva anställa 4 gånger mer personal som inget annat gör än åker tåg.

tlover
4/7/17, 10:07 AM
#16

#15 Tider gör inte att det är miljövänligare

l'm back

Magi-cat
4/7/17, 10:14 AM
#17

Grejen är att till synes oändliga miljarder satsas på höghastighetsjärnvägen mellan några storstäder. Samtidigt finns det stor risk att fungerande järnvägar i södra Sverige läggs ner och många arbets- och studiependlare lämnas i sticket.

Och hur mycket går till järnvägsförbättringar i Norrland?

Kommer höghastighetsjärnvägen att avsevärt förbättra miljön när alla faktorer tas med i beräkningen? Finns det andra alternativ som ger samma resultat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
4/7/17, 10:18 AM
#18

#16 Nej men det är få som vill sitta ett dygn på ett tåg om man har familj och vänner eller hur?

Magi-cat
4/7/17, 10:23 AM
#19

#18 Finns det effektiva och fungerande tåglinjer skulle jag gladeligen göra det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
4/7/17, 10:27 AM
#20

#18 Jag skulle antingen ta nattåg el passa på att jobba. Jag kommer förhoppningsvis att resa ganska mycket i jobbet i framtiden och jag kommer i första hand försöka hitta så att det går tåg. 

Men flyg går nog före buss (har åkt nattbussen ner till Stockholm från Umeå, inte kul för fem öre)

l'm back

Annons:
Roslagen.
4/7/17, 11:31 AM
#21

#19 Då är vi inne på höghastighetståg igen, det blir ett måste om man ska konkurrera med flyget. Men man vill inte satsa på snabbare tåg till norra Sverige utan det är banorna till Göteborg och Malmö som är mest lönsamma.

#20 Jag reser själv mycket med både flyg och tåg i mitt jobb och föredrar flyget till orter som Kiruna, Malmö, Kalmar just därför det är en tidsvinst och jag hinner ha ett familjeliv och fritid men även för att det är färre störningar i flyget. Det är inte roligt att fastna i tågtrafiken med toaletter som slutat fungera och informationen är bristfällig och man tvingas ställa in ett viktigt möte efter som man inte vet när man kommer fram.  Men när tåget fungerar som det ska så är det trevligt att åka om det är max 3 timmars färd.

Farwuq
4/8/17, 10:44 AM
#22

Överfulla tåg är inte kul, det kvittar om det är pendeltåg eller de på längre turer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
12/20/17, 11:45 AM
#23

2035 ska Ostlänken vara klar - om "vi" lånar till den…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Mg3VvE/beskedet-sverige-bor-lana-till-hoghastighetstagen

Samtidigt riskerar andra, mindre, järnvägssträckor att slås ut. Inga pengar på underhåll till dem, inte.😕

Finns det verkligen inget modernare sätt att förflytta sig än med tåg som ändå inte går när det är för varmt, för kallt, löv på spåren eller tjall på linjen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/20/17, 12:16 PM
#24

Underhållet på järnvägen är under all kritik.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Roslagen.
12/21/17, 3:17 PM
#25

Förra månaden blev jag försenad 15 timmar tack vare signalfel, inställda tåg och förseningar. Uppe i 9 timmar nu i december. 

Motsvarande siffror med flyg förra månaden är drygt 2 timmar och 30 min i december. Skönt med lite julledighet nu.

Magi-cat
12/22/17, 10:03 AM
#26

#25 Trist, verkligen. 

Har jag en tid att passa undviker jag tåg och tar buss istället.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Roslagen.
12/22/17, 1:24 PM
#27

#26 Kan tyvärr inte ta buss i mitt arbete efter som jag ibland är i Göteborg på förmiddagen och vidare till t.ex Malmö eller Kalmar eller Luleå, Kiruna. Jag har årskort guld hos SJ samt hos SAS. 

Dom gånger tågen funkar är det skönt att lyssna på musik och jobba med datorn ombord.

Annons:
papa-bear
12/23/17, 3:36 PM
#28

i hudik har det bråkats om spåret skall ligga kvar som det ligger eller om det skall läggas på andra ställen inom stadsgränsen. det senaste från de som lägger ut spåren är att de helst åker förbi hudik och kör direkt till sundsvall, så de har bråkat om 3 alternativ som eventuellt inte ens har varit aktuella.

Farwuq
12/23/17, 6:33 PM
#29

Tråkigt om de ska köra förbi på det sättet. Det är knappas nära till nästa järnvägsstation.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Roslagen.
1/8/18, 7:39 PM
#30
Vi vill se en satsning på utbyggnad av järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige, och flyttar därför inledningsvis en miljard kronor från investeringar i väg till investeringar i järnväg.

https://www.etc.se/debatt/synen-pa-landsbygden-maste-andras-sa-hela-sverige-kan-leva

Det finns två problem här

  1. Trafikverket ville ha 156 miljarder kronor under perioden 2018-2029 regeringen beslutade att dom skulle få 125 miljarder kronor för samma period till underhåll. 
  2. 1 miljard kr räcker till 25 km rak dubbeljärnväg utan broar och utan några hinder som berg och vägar.
Dioramabyggare
1/11/18, 12:19 AM
#31

Jag anser att det är mycket mer kostnadseffektivt att rusta upp de järnvägar som redan finns. Sverige behöver bättre järnvägar med lägre biljettpriser, inte nya fina snabba tåg.

Om jag vill åka tåg till min tidigare hemstad kostar det drygt 400 kronor… sträckan är drygt 20 mil. I järnvägssammanhang en ganska kort sträcka.

Det var längesedan SJ var "folkets järnväg", anser jag, med tanke på hur mycket det kostar att åka tåg.

Loris M
1/11/18, 7:43 AM
#32

#31 Håller med. Det är inte klokt att det är billigare att flyga än att åka tåg. 😕

papa-bear
1/11/18, 10:29 AM
#33

håller de på och "auktionerar" ut biljetterna nu också, billigare ju längre i från resdagen du köper den, eller dubbelt så dyrt om du köper dagen innan? gör de det, uppmanar de ju inte direkt till spontanresor. förstå om det varit så på 80-talet när vi tog tåget upp till hudik på fredagarna, från söderhamn, då hade vi knappt haft råd med inträde och rusdryck.

Roslagen.
1/11/18, 10:30 AM
#34

#31 En upprustning behövs ja men det leder inte till fler spår färre spår ger färre tåg, färre tåg ger sämre konkurrens, sämre konkurrens ger dyrare biljettpriser, dyrare biljettpriser ger färre som åker tåg, färre som åker tåg ger fler bilar, fler bilar ger sämre miljö, sämre miljö ger sämre hälsa. Ni ser va hur det hela hänger ihop. 

Det står väldigt många tågbolag som vill köra mellan Stockholm Göteborg och Malmö men utan en höghastighetsbana kommer inga fler tåg att kunna köra efter som det är fullt på spåren idag.

Annons:
[Hayabusa]
1/11/18, 10:46 AM
#35

#34 Hur ser du på situation i Skåne? Vi har, som du säkert känner till, en situation på E6:an mellan Hbg och Malmö som är tämligen ansträngd. Tågtrafiken har det inte heller så lätt på denna sträcka, ända fram till Köpenhamn faktiskt.

Loris M
1/11/18, 11:00 AM
#36

#33 Ja, det gör de fortfarande och jag som pendlar till jobbet förlorar mycket på det om jag inte köper månadsbiljett (vilket är sällan det billigaste och bästa alternativet). Jag jobbar en hel del hemifrån och åker till jobbet 2-3 ggr/veckan. Oftast kan jag inte köpa flera veckor i förväg då det alltid dyker upp möten m.m. som jag inte vet om så långt i förväg.

Roslagen.
1/11/18, 11:21 AM
#37

#35 Ska Malmö växa inte bara som stad utan även företagsetablering och bostadsbyggande måste den mest akuta järnvägssträckan byggas mellan Lund-Hässleholm vilket är planerat just nu trängs Öresundståg, pågatåg, godståg och X2000-tåg på den sträckan vilket gör att man är känslig för förseningar.

50.000 nya bostäder planeras byggas tack vare höghastighetsbanan och merparten blir hyreslägenheter och det är väl välkommet?

[Hayabusa]
1/11/18, 11:40 AM
#38

#37 Det är det säkert. Har även läst att det talas om utbyggd kommunikation mellan norra Själland och t ex Kristianstad.  Men hur avlastar vi sträckan längs Skånes västkust till Köpenhamn? Jag vill mena att den sträckan är mer belastad än sträckan Hässleholm-Lund. Jag kan ha fel.

Farwuq
1/11/18, 2:09 PM
#39

Det nu bara några få minuter mellan tågen och riktning här i Lund.
Ska man - av någon orsak t.ex. - till Malmö, behöver man inte titta på tidtabeller, det är bara att gå till stationen så kommer det ett tåg inom någon minut.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Roslagen.
1/11/18, 4:35 PM
#40

#38 Sträckan mellan Lund och Hässleholm är en av dom mest trafikerade sträckorna i Sverige och därför valde man under Sverigeförhandlingen ha den sträckan som nummer två i projektet. 

Malmö-Hallsberg och omvänt trafikeras av flera långa godståg som går dagligen.

Man kan även se på denna karta att det rör sig mycket trafik på den sträckan.

https://www.tagkartan.se/#

[Hayabusa]
1/11/18, 10:27 PM
#41

#40 Intressant. Det finns ett flertal utmaningar i regionens infrastruktur. E6:an är bitvis/tidvis igenkorkad. Att pendla från NV Skåne till Malmö/Lund är ingen fröjd - oavsett färdmedel. Bron har vi har haft i snart 20 år och en andra fast förbindelse mellan Skåne och Danmark lär bli verklighet vad det lider. Den som lever får se.

Annons:
Roslagen.
1/11/18, 10:49 PM
#42

#41 Du hittar lite om kommande projekt hos Trafikverket.

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Projekt/

Trafikverket har tilldelas mindre pengar till underhåll av både väg och järnväg i den större planen för underhåll som regeringen lägger fram

Infrastruktur är inte riktigt mitt område jag jobbar åt Statens fastighetsverk men har lite kontakt med Trafikverket om vissa frågor.

[Hayabusa]
1/11/18, 11:09 PM
#43

#42 Jag förstår. E6:an genom Skåne skulle behöva byggas ut från 4 filer till 6, men det är självfallet ett projekt med många infallvinklar. Inte minst politiskt. Lär inte hända under min livstid, men vem vet? Underhåll av befintliga vägar/räls är givetvis bra men löser inte kapacitetsproblemet.

Farwuq
1/12/18, 10:10 AM
#44

Det bästa är att bo och verka på en och samma ort, jag har det jag behöver här i Lund.
Men… t.o.m. lokalbussarna kan vara överfulla och besvärliga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
1/12/18, 10:16 AM
#45

#44 Instämmer. Pendla är ingen hit. Läser för övrigt att bolag från Kina visar intresse för infrastrukturen i vår del av världen.

Roslagen.
1/12/18, 1:56 PM
#46

#43 Fler filer löser inte biltrafiken i storstäderna. När förbifart Stockholm är klar är den redan för liten för att svälja trafiken.

Trängselskatter har visat sig vara effektiv min åsikt är att man bör inför trängselskatt i alla större städer men samtidigt bygger ut för den spårbundna trafiken och fler bussar.

[Hayabusa]
1/12/18, 2:00 PM
#47

#46 6 filer på E6:an genom Skåne hade löst en hel del. Det är inte trafik genom städer och har inget med trängselskatt att göra.

https://www.hd.se/2015-07-25/bygg-ut-e6an-nu-det-handlar-inte-bara-om-att-starka-skanes-tillvaxtpotential

https://www.hd.se/2017-03-16/sex-filer-pa-e6-blir-skanes-krav-trots-gron-ilska

Roslagen.
1/12/18, 4:29 PM
#48

#47 Du vet va att Stockholm har 3 filer och det inte förbättrade trafiken på E4.

Om alla höll samma hastighet och avstånd skulle det flyta på bättre på många ställen där bilisterna anser det är trångt.

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2016-10-05/-Trafikverket-tittar-på-nya-lösningar-för-E6-317523.html

https://www.sydsvenskan.se/2017-01-11/att-bygga-ut-e6-ar-kapitalforstoring

Annons:
[Hayabusa]
1/12/18, 4:53 PM
#49

#49 Jag har färdats otaliga gånger såväl i Sthlm som på E6:an. Dock haltar jämförelsen, enligt mig.

 saxat från artikeln i Sydsvenskan:

"Att utöka dagens omkörningsförbud för lastbilar, både i tid och rum, är en enkel och kostnadseffektiv åtgärd. Studier visar att trafiken flyter bättre, och hastigheten för tunga fordon minskar marginellt. Denna åtgärd är mycket vanlig i hela Europa, och finns till exempel på 75 mil motorväg i Tyskland."

Just lastbilstrafiken är det som "ställer till det" i stor utsträckning. eller rättare sagt den stora trafikökning av utländska semitrailer/dragbil som denna sträckning (E6) haft de senaste 10-15 åren. Olyckorna med dessa fordon är inte sällsynta. Men, godstrafiken finns där av en anledning och lär inte försvinna eller förändras i det närmaste.

Visst är det bra om bilister håller hastighet och avstånd, men riktigt så enkel är lösningen inte heller. I princip hade det ju räckt att ha 1 fil, om alla höll hastighet & avstånd.

Roslagen.
1/13/18, 8:36 AM
#51

#49 På vilket sätt skulle E6 skilja sig från resten av välden menar du? Ditt förslag har genomförts i en rad länder och har alltid slutat med att köerna är tillbaka om några år med mer bilar. 

Även Trafikverket har sagt att tre filer hjälper i några år sen har du tillbaka köerna längre än tidigare.

[Hayabusa]
1/13/18, 10:00 AM
#52

#51 Har jag påstått det? Att E6:an skiljer sig från resten av världen? Nej, det har jag inte och är heller inte min uppfattning - att vi har ett unikt problem (E6 genom Skåne) att göra med. Däremot - färdas man på E4:an norrut börjar trafiken täta ihop sig strax norr om Södertälje för att tunnas ut tämligen mkt efter Arlanda. Jämför vi den sträckan med E6:an mellan Hbg och Malmö så finns det enligt mig en markant skillnad - godstrafik. Lastbil/släp & dragbil/semitrailer som envisas med tidsmässigt utdragna omkörningar upplever jag ofta på E6:an men sällan på nämnda sträcka av E4/E20. DÄR har vi enligt min mening en skillnad. Bilisters beteende och trafikvett lämnar många gånger en hel del övrigt att önska. Så är det.

Om  man man färdas på E4/E20 i riktning mot Sthlm, men innan C tar av östererut på 73:an så är biltrafiken stundtals tät men relativt fri från tung godstrafik. 

Trafiken på E6 genom Skåne har ökat de senaste åren. Likaså antalet som jvgresenärer som pendlar mellan NV Skåne och Malmö/Lund.  Med bibehållen kapacitet så är det givet att det uppstår en situation med trängsel med allt som det för med sig.   

Är det mitt förslag att bygga ut E6:an? Nja, snarare politikernas men jag är av uppfattningen att något måste göras. Samtidigt skrev jag i #43:

"…men det är självfallet ett projekt med många infallsvinklar. Inte minst politiskt." Det ÄR ett tveeggat svärd som också framgår av debatten (och de länkade artiklarna).

Så vad gör man? Öka kapaciteten eller minska trafiken?  Min personliga uppfattning är solklar: Minska trafiken. Fick jag önska så skulle den (volymen av trafik) tillbaka på nivåer som vi hade på 80/90-talet, men det är "wishful thinking". Fick jag välja mellan fler filer på motorvägen eller minskad trafik så är valet enkelt - i min värld. Självklart. Men hur det ska gå till i en expansiv region har jag inget svar på. Ingen annan heller, verkar det som. 

Om du tror att jag är motståndare till höghastighetståg/utökad kapacitet mellan Hässleholm och Lund/Malmö så har du fel - det är jag inte.

Roslagen.
1/13/18, 11:49 AM
#53

#52 I ditt inlägg i #47 så får man den uppfattningen att du vill ha tre filer. 

Trängselskatter och en utbyggnad av spårtrafiken löser många problem.

[Hayabusa]
1/13/18, 12:08 PM
#54

#53 Nackdelen med forum är att det som skrivs tolkas olika = missförstås. Det finns de som vill ha fler filer och det finns de som är av motsatt uppfattning. Trängselskatt på motorväg dvs vägtullar? Det är ju ett förslag som finns på agendan. Utbyggd spårtrafik mellan Hbg-Malmö-Köpenhamn vore ett annat (osäker om det finns förslag?) liksom HH-förbindelsen.  

Artikeln i #50 ger en bra syn på situationen, anser jag, och belyser ämnet från olika vinklar.

Saxat från artikeln:

"Pulsen i den tunga trafiken på E6 påverkas bland annat av hur färjorna från kontinenten anlöper Trelleborg. Varje vardagsmorgon, lunch och kväll kan en färja släppa ifrån sig mellan 100 och 150 lastbilar och trailers som kör norrut. Ibland kommer det tre färjor ungefär samtidigt.

Lastbilarna som kommer på morgonfärjorna kör rakt in i den skånska pendlingstrafiken.

I åkeribranschen finns det förhoppningar om att den fasta förbindelsen över Fehmarn bält mellan Danmark och Tyskland ska leda till ett jämnare flöde av den tunga trafiken på E6, när den står klar.

Liane Ask är dock tveksam. Hon tror på det som flera debattörer fört fram - ett tredje körfält på motorvägen. Men hon kan tänka sig att flera lösningar behöver komplettera varandra.

– Dynamiska hastigheter ställer vi oss också positiva till. Ett jämnare trafikflöde gör att man sänker hastigheterna för att undvika olyckorna. Och då ökar ju framkomligheten, säger Liane Ask."

"Trefiliga motorvägar på landsbygden, utanför storstäderna, finns nästan inte alls i Sverige och därmed inte heller några säkra uppgifter kring vad en förändring skulle innebära. Undantag är exempelvis vid Glumslöv och Hallandsåsen i Skåne. Men där handlar det om så kallade stigningsfält för tung trafik, eftersom höjdskillnader skapar särskilda problem.

En sak är dock klar, enligt Johan Olstam. Ett tredje körfält ger normalt inte en 50 procentig kapacitetsökning, utan snarare en tredjedels ökning. Orsaken är att fordon rör sig mellan filerna och med ett körfält till kan de rörelserna bli ännu fler, något som dämpar kapacitetsökningen.

Att trafiken på E6 slår i kapacitetstaket vid vissa tidpunkter innebär inte nödvändigtvis att vägen ska byggas ut. Frågan är om ”vinsten” blir tillräckligt stor, enligt Johan Olstam.

– Hur stor del av året och dygnet har man det här kapacitetsproblemet? Det är oftast under en relativt begränsad del av dygnet om man undantar storstadsområdena. Eller ska vi försöka utnyttja vägen på ett mer smart sätt? Vi är i Sverige lite fast i tanken att vi ska kunna åka överallt när vi själva vill utan att hamna i kö och trängsel. Det kanske är så att man faktiskt får acceptera att det inte går att göra, säger Johan Olstam."

[Hayabusa]
1/31/18, 2:54 PM
#55

Kommer en eventuell höghastighetsbana mellan Stockholm och Oslo att finansieras av pengar från Kina? Ja, vem vet - läs mer här:

https://www.entreprenad.com/article/view/582042/kinesiska_pengar_kan_finansiera_hoghastighetsbana_mellan_sverige_och_norge

Annons:
Magi-cat
4/17/18, 9:24 AM
#56

Och nu har S och Mp enats. höghastighetsjärnväg ska det vara och det till vilket pris som helst.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/regeringen-bjuder-in-till-samtal-om-tåg/ar-AAvXTuD?li=AAb2bl2&ocid=spartandhp

Förstår de hur mycket pengar 230 miljarder är? Hur många försakelser som måste till för att några få ska kunna färdas från Stockholm till Hamburg på 5,5 timmar? (Vilket Isabella Lövin talade lyriskt om härom kvällen.)

Risken är väldigt stor att nuvarande fungerande arbetspendling för många,¨försvåras till förmån för pendling mellan storstäderna för några få.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/17/18, 9:59 AM
#57

Våra »folkvalda« har tappat kontakten med jorden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
4/17/18, 10:55 AM
#58

#57 Rent av "spårat ur"… 😉

[Hayabusa]
4/17/18, 11:06 AM
#59

Saxat från HD/Sydsvenskan 06.04.2018:

"På tio år har resorna med regional kollektivtrafik i Sverige ökat med 16 procent. I Skåne är ökningen mer än dubbelt så stor, 36 procent. Det har gjort Skånetrafiken till Sveriges mest kostnadseffektiva länstrafikbolag med lägst subventionsgrad och billigast månadskort.

Men kollektivtrafikens goda utveckling har en baksida. I Skåne och Halland är tågträngseln allra störst. Här har järnvägsspåren en beläggning på hela 25 procent. Stockholm, Dalarna och Blekinge ligger på drygt 20 procent. Övriga Sverige ligger mellan 7 och 17 procent.

Att en fjärdedel av järnvägsspåren är belagda under dygnets 24 timmar betyder i praktiken att det är fullt längs spåren i Skåne. Det finns inte plats för fler tåg. Och blir ett tåg försenat – eller havererar – påverkas all annan tågtrafik.

Detta ledde i fjol till att bara 89,1 procent av Öresundstågen och 94,5 procent av pågatågen kom fram i tid. Målet är 95 procent.

– Vi behöver bli än mer pålitliga. Tågsystemet i Skåne är inte tillräckligt robust, säger Linus Eriksson."

[Hayabusa]
4/17/18, 11:08 AM
#60

Mer från samma artikel:

"Enligt Skånetrafikens chef är behovet av ökad spårkapacitet akut. En utbyggnad är på gång, men först 2024 blir det fyrspår på sträckan Malmö-Lund, Sveriges mest trafikerade dubbelspår. Tidigast i början av 2030-talet är ett ytterligare dubbelspår klart på sträckan Lund-Hässleholm.

Det dröjer även med utbyggnaden Helsingborg-Ängelholm, Helsingborg-Hässleholm-Kristianstad och Malmö-Ystad – som alla hör till Sveriges mest trafikerade enkelspår."

Huygens
4/17/18, 12:43 PM
#61

#56 Nu kanske det inte låter så märkligt längre att Sveriges regering manipuleras och styrs, styrs och manipuleras av Bilderberggruppen?

Miljöförstöringspartiet och Socialdemokration placera en dyr järnväg där den inte behövs, sticker en kniv i den svenska rikskassan och låter skattepengarna blöda ut till Bilderberggruppens storföretag.

Den verkliga prislappen kommer att hamna runt 700 miljarder kr. Priset kommer att stiga på samma sätt som för alla andra jätteprojekt. Om MP och S avslöjat den verkliga kostnaden från början hade dom fått svårare att driva igenom Illuminatifamlijernas beslut.

Farwuq
4/19/18, 7:42 AM
#62

Stämmer fint.
Vi har ingen nytta av några höghastighetsjärnvägar, så länge det är infarkt på de "vanliga" spåren här i Skåne.

Vi behöver fyr-spår Malmö/Lund ända upp  till den gamla riksgränsen mot Sverige, d.v.s. ända upp till Älmhult, d.v.s. på andra sidan gränsen i Småland.

Dessutom så behövs ett väl fungerande dubbelspår, Malmö - Ystad, samt hela vägen Helsingborg  C - Ängelholm samt Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad och eventuellt ända bort till Karlskrona.  Men då behövs först en diagonalbana Lund - Kristianstad och gärna ett enkelspår Malmö - Dalby - Tomelilla.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hayabusa]
4/19/18, 8:39 AM
#63

#62 Instämmer.

Huygens
4/19/18, 9:41 AM
#64

Det behövs en del pengar till reparationer där räls är lös för att sylarna släppt från slipers. Skadad räls borde lagas först. Förr pratas det också om järnvägens flaskhalsar, jag vet inte om dom byggts bort idag.

Det är påfallande tydligt hur Bilderberggruppen tänker sänka Sverige och hur villiga politikerna är att genomföra ännu ett led i sabotaget. En (nedkortad) rubrik: Regeringen vet inte hur höghastighetståget ska betalas. SVT

Och sen själva charaden där vissa av Bilderberggruppens lydpartier låtsas vara "opposition" och där Miljöförstöringspartiet ställer upp som Wallenbergs främsta vapendragare och vill sticka kniven i Sveriges skattekista med dyra lån. SVT

Huygens
6/4/18, 12:22 PM
#65

Lydnadskåta politiker uppfyller Bilderberggruppens agendor.

Dramatisk ökning av trasiga järnvägsväxlar. Infrastrukturen försätts i ett tillstånd av sakta kollaps samtidigt som myndigheterna sänder ut skräckbroschyren "Om Grisen Kommer". SVT

Trafikverkets expert fungerar som pliktskyldig fasadfigur. "Ingen bra koll på växlarna." SVT

Magi-cat
6/7/18, 6:04 PM
#66

Det blir konsekvenser av totalsatsningen på höghastighetsskrytbygget…

Den för så många pendlare väldigt viktiga järnvägen mellan Kalmar och Linköping får t.ex. inga pengar till nödvändig upprustning!

Dåligt beslut även med tanke på godstransporterna…

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6970742


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/7/18, 7:25 PM
#67

😕Här fattas visa beslut.

Magi-cat
6/7/18, 7:25 PM
#68

Så sant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/7/18, 7:38 PM
#69

Det känns som att prestigebyggen (NK-expressen, Nya Karolinska) ges alla möjliga resurser, men sånt som gynnar vanligt folk mer får inget alls. Trist.

Annons:
Magi-cat
6/7/18, 7:42 PM
#70

Tyvärr. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
6/8/18, 9:28 AM
#71

"Ni uppmuntrar oss att åka kollektivt och gör löneavdrag när era tåg inte går"

Att pendla 6 mil med tåg borde ju inte vara någon större utmaning i ett land som Sverige. En text författad av en något frustrerad operationssjuksköterska boendes i Helsingborg. 

https://www.hd.se/2018-06-07/ni-uppmuntrar-oss-att-aka-kollektivt-och-gor-loneavdrag-nar-era-tag-inte-gar

Huygens
6/8/18, 10:06 AM
#72

Bilderberggruppen

Roslagen.
6/8/18, 2:53 PM
#73

En upprustning av Stångådalsbanan så den får el skulle kosta 3 till 26 miljarder kr beroende på vad man vill göra med banan och ger snabbare restid för dom som bor där men ingen större samhällsvinst.

Höghastighetsbana är mer än snabbtåg vilket många missar den ingår i Sverigeförhandlingen där 300.000 nya bostäder ingår.

Så det är en av dom största satsningar man gör sen miljonprojekten under 70-talet.

Vi behöver väl fler bostäder till alla?

Huygens
6/8/18, 3:00 PM
#74

#73 Det är i så fall verkligen att trolla bort korten om kostnader för bostäder blandas med höghastighetsbana. Ingen kommer veta var pengarna går. Inte en chans. Vi får risk för ännu ett Nya Karolinska, version 2.0

Det är likvärdigt med att Miljarder kr töms ner i ett svart slaskhål i havet.

[Hayabusa]
6/9/18, 10:10 AM
#75

"Finansieringen ska komma från såväl staten, berörda kommuner och landsting, brukaravgifter samt privata investerare. En förutsättning för dessa satsningar är att de ska finansieras baserat på nyttor som till exempel ökat bostadsbyggande, arbetsmarknadsnytta, resenärsnytta, miljönytta, näringslivsnytta och social nytta."

"Förhandlingen ska inte påverka den kommunala skattesatsen. Den kommunala medfinansieringen ska komma från mervärden som skapas i kommunerna tack vare tillkomsten av infrastrukturen."

Ja, det får väl framtiden utvisa. Dock frågar jag mig själv hur t ex Malmö kommun ska kunna ta sin del av notan? Det saknas ju redan idag "en del" pengar där…

För Cornelia Kellner (se länk i #71) lär höghastighetståg inte hjälpa hennes situation, men det är väl smällar hon får ta. Antar jag.

Magi-cat
2/13/19, 7:55 AM
#76

Regeringen lovar resurser till upprustning och underhåll av befintliga järnvägssträckor, men mest ska gå till höghastighetsbanan.

Expressen gjorde en resa med Sveriges mest inställda tåg, sträckan Linköping - Västervik. Ja, eller, tyvärr var avgången inställd. 😃

"Nu har trafiken från Linköping kommit i gång igen, men åt andra hållet är det fortfarande stopp, så vi ger oss i väg fullt medvetna om att vi kanske aldrig kommer tillbaka igen.

Av rädsla för att strandas i Västervik hoppar vi av redan efter en halvtimmes resa, i Åtvidaberg. Här ska vi stå och frysa i 25 minuter i väntan på en ersättningsbuss tillbaka, men som tur är överrumplas vi av ett gäng ivriga konfirmander som bjuder på kaffe och bullar.

– Vi försöker bara göra någons dag lite bättre, säger Emma Johansson, 14.

De lyckas."

Gulligt med fikat! ❤️

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-sveriges-mest-installda-tag-aldrig-saker-att-det-gar/?fbclid=IwAR0crQWwgzq2bCuuMqMoePC5kh7fxnD2iZddJTo20drqXKFx8imqFn9hm1k


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: