Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 1504 ggr
Loris M
2/5/17, 9:04 PM

Ännu en ung man har tagit sitt liv

Den senaste tiden har det varit flera fall där unga asylsökande tagit sina liv för att slippa återvända till sina hemländer där de ändå hade bara döden att vänta. Nu har det hänt igen. Natten till idag tog 16-årige Jawad Nezami sitt eget liv. 😢

Han lämnade ett brev på sin FB-sida:

"MIGRATIONSVERKET DÖDAR OSS VARJE DAG!!!

Idag kände jag mig så himla trött på livet. 
Alltså: Vad är som händer här med oss? 
Jag frågar: Vart någonstans i världen skall vi kunna ta vägen? 
Var skall vi kunna bo? Vi har ingen plats att bo på! 
Vi har ingen säkerhet i det helvete som heter Afghanistan.

I snart två jag har varit i Sverige och det är snart tre år sedan jag lämnade mitt hem. 
Jag har tyckt att det bara har varit här som jag har kunnat hitta säkerhet och känna mig trygg. 
Men sedan visste inte jag ju inte ens här heller, vad som kommer att hända med mig.

Jag har sett mina vänners kroppar framför mig, liggande döda och skadade på marken. 
Och jag såg att ingen tog upp dem.
Ibland kommer tankar. Tankar om att ta mitt liv och få ett slut på allt. 
Ibland ångrar jag mig: Varför jag kom ens hit?

Kanske skulle det ha varit bättre om Talibaner eller några andra jävlar hade dödat mig.
Det kanske hade varit bättre för att om de skjutit oss med kulor eller bomber.
För det gör bara ont för i nägra timmar sen sover man lugnt, för evigt. 
Men här blir vi dödade av Migrationverket - varje dag. 
De upplivade oss och sen blev vi dödade - varje dag.
Jag skulle önska att du läser detta, skulle kunna förstå hur det egentligen är.

Tack för att du har läst.

Detta är mina känslor som jag nu har delat med dig" 😢❤️

https://stoppautvisningarna.blogspot.se/2017/02/ytterligare-en-ensamkommande-som-inte.html?m=1

Annons:
Magi-cat
2/5/17, 9:06 PM
#1

😢🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grodan
2/5/17, 9:12 PM
#2

😕❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
2/5/17, 9:13 PM
#3

Detta måste få ett slut! Vi kan inte utvisa barn och unga vuxna till krigshärjade länder!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[pusselbit]
2/11/17, 3:47 PM
#4

Varför kommer det så mycket män och nästan inga kvinnor hit?

Loris M
2/11/17, 3:58 PM
#5

#4 Nu handlar inte tråden om det. Jag kan svara men vill helst att du startar en annan tråd om du vill diskutera detta vidare. 

"Nästan inga kvinnor" var nog att ta i lite. Men ja, det är fler män än kvinnor som kommer. Det beror på för det mesta att de vägar som dessa män/killar färdas på för att komma hit är ofta farliga och de riskerar sina liv. När det kommit till Sverige kan de så småningom ta hit sina familjer på ett annat sätt. Det beror också på att unga killar tvingas ut i strid i sina hemländer, det gör inte kvinnor/tjejer.

tarantass
2/11/17, 4:36 PM
#6

En sammanfattning av läget för den som inte vet. Finns fler därute:

http://unt.se/asikt/debatt/svenskt-asyllotteri-gor-unga-flyktingar-sjuka-4538865.aspx

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Calcifer
2/13/17, 2:22 PM
#7

Att skicka tillbaka någon till ett land där de är dödsdömda är enligt mig medhjälp till mord eller åtminstone vållande till annans död. Jag är inte dum, jag förstår att alla människor inte kan få plats i de länder de söker sig till, däremot tycker jag man i så fall ska försöka hitta en lösning. Får de inte plats i Sverige, kan vi inte samarbeta med länder i närheten och se om de kan få komma dit istället för att skicka dem dit de är dödsdömda? Jag är inte så insatt, så jag vet inte om det är möjligt, men det borde vara något att jobba mot!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
2/15/17, 12:13 PM
#9

Finns det någon nyhetsartikel om detta eller har det inte uppmärksammats alls i media?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tlover
2/15/17, 9:34 PM
#10

#9 Som jag förstår det så skriver tidningar m.m inte gärna om självmord eftersom det anses "smittsamt" (folk som läser och blir triggade). Det är ju mängder med personer som är utförsäkrade som tagit sitt liv också men det står ju inte heller i tidningarna om dom

l'm back

tarantass
2/15/17, 10:30 PM
#11

#9, #10: vill minnas att jag hörde om det på TV häromdan, till exempel. Vanliga SVT-nyheterna, någon psykolog eller liknande som varnade. (Jag lyssnade inte så noga eftersom jag hade annat att göra och redan känner till saken.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2/16/17, 5:27 AM
#12

#9 Det är sparsamt med sådant av skäl som Tlover uppger. På våra lokala nyheter berättade SVT om ett fall häromdagen. Här är en färsk undersökning från Socialstyrelsen:

"Oron för fler självmord bland unga asylsökande är befogad. Det står klart efter Socialstyrelsens rundringning till drygt 50 slumpvis utvalda kommuner och stadsdelar. De svarande känner till minst 68 försök till självmord under 2016 och 2017. /…/

  • Rundringningen gjordes den 13-14 februari 2017 till 55 kommuner och stadsdelar, varav 51 svarade. De fick svara på frågor om genomförda, försök till samt planer på självmord bland unga ensamkommande.
  • De svarande hade vetskap om tre barn som tagit sina liv under 2016 och 2017.
  • Totalt 68 ensamkommande barn har under samma period försökt ta sina liv, enligt de svarande. 62 av dem är pojkar, 6 flickor.
  • 27 av de svarande kommunerna och stadsdelarna hade vetskap om att självmord diskuteras bland ensamkommande.
  • Flertalet intervjuade uppger att de ensamkommandes psykiska ohälsa är tydligt kopplad till asylprocessen. Många är rädda för att utvisas och för vad som ska hända när de blir 18 år." 

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2017/mangakommunerkannertillsjalvmordsplanerblandensamkommande

Loris M
2/16/17, 5:53 AM
#13

Polisen Lund skrev på sin FB-sida 13 september 2015 detta inlägg:

"VAD FAN HÅLLER VI PÅ MED?!

För 25 minuter sedan hängde du dig. 16 år gammal, bara ett barn. Men som av en ofattbar slump kom din vän in i rummet några få sekunder efteråt och lyckades dra loss dig från snaran.

Nu står jag upp i ambulansen, lutar mig över dig och trycker ner dig på båren i ett försök att få dig att förbli stilla. En svettdroppe faller från min panna och träffar dig på högerkinden. Jag gör allt i min makt för att få dig att vara stilla samtidigt som jag försöker behålla balansen när ambulansen hastigt rycker och kränger fram och tillbaka.

En ny ångestattack sköljer över dig och du får ytterligare ett utbrott. Gråten och skriken återkommer och du börjar slå vilt omkring dig i ett desperat försök att slita dig ur mitt grepp.

Genom rutorna i ambulansen tittar jag ut i mörkret utanför. Det blåa ljuset lyser upp och reflekterar allting i vår direkta omgivning, hastigheten ökar något och vi fortsätter vår färd i natten i riktning mot akuten. Vårdaren intill dig ger dig ännu en dos Stesolid i hopp om att du ska komma till ro. Efter en liten stund lugnar du dig lite men fortsätter gråta.

Stackars lilla pojk. Vad har du upplevt för hemskheter i ditt liv? Vad är det du varit med om som gör att du mår så fruktansvärt dåligt? Din bakgrund innehåller förmodligen hemskheter jag inte ens kan föreställa mig; ett helvete som trasat sönder dig inombords och fyllt en så ung människa med all denna ångest och oro.

Du är inte den första jag träffar. Och du kommer absolut inte vara den sista.

Några timmar senare är vi hos dig inne på barnakuten. Du ligger på rygg på britsen, jag och min kollega Cammo sitter intill på varsin sida om dig. Hon pratar lugnt med dig på engelska och försöker trösta dig. Försöker ge dig hopp. Jag pratar i telefon med regionvakthavande befäl, och ett beslut fattas om att du ska bli förd till Barnpsyk i Malmö. Jag hoppas de kan hjälpa dig med alla dina tankar.

Så, till alla med förutfattade meningar om ensamkommande flyktingbarn:

Tänk om ni hade kunnat följa med under ett arbetspass i polisbilen och se vad jag sett. Höra vad jag hört. Uppleva vad jag upplevt och känna vad jag har känt.

Då tror jag ni både hade ändrat åsikt och skämts rejält. Och sedan ställt en fråga och riktat den till hela mänskligheten.

För alla lever och bor vi på den här, vår enda planet. Vi andas samma luft, vi skrattar och gråter tillsammans, vi föds och vi dör. Men vi fortsätter tillåta en värld där en treårig pojke från Kobanae som flyr för sitt liv drunknar i Medelhavet och vars livlösa kropp sedan spolas upp på stranden inför ögonen på en förfärad omvärld. Aldrig slutar vi skada våra medmänniskor, ständigt skapar vi nya kriser och katastrofer som resulterar i ännu mer lidande, krig, krossade livsöden, flyktingströmmar och död.

Och nuförtiden, mer än någonsin, borde vi alla ställa oss den där frågan:

Vad fan håller vi på med?

//Lundapolisen, Tobbe"

Annons:
Loris M
2/16/17, 6:39 AM
#14

BO granskar just nu nyanlända barns psykisk och fysisk hälsa:

"Dock kan den första perioden präglas av att de nyanlända är glada och lättade av att komma till Sverige. Men när asylprocessen sedan pågår och vissa av barnen inte vet om de får stanna så blir hälsan sämre för många av dem.

När det gäller barn som är i asylprocessen uppger 84 procent av skolsköterskorna att den psykiska hälsan är ett av de största hälsoproblemen.

Resultaten av enkäten och samtalen med barn pekar också mot att barnens psykiska mående riskerar att förvärras under asylprocessen, menar Barnombudsmannen."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-nyanlanda-barn-mar-fruktansvart-daligt

Det finns en sida på FB som heter "Vi står inte ut men vi slutar aldrig kämpa" för den som vill veta mer. Gruppen drivs av personer som arbetar med dessa barn, lärare, socialarbetare, skolsköterskor, kuratorer m.fl. och de rapporterar om läget och deras möten med barn. Här står det om sidan:

http://vistarinteut.org/

Loris M
2/16/17, 6:55 AM
#15

BO har besökt och pratat med ca 450 asylsökande barn och sammanställt barnens röster i en broschyr som precis publicerats (det är alltså en del rapport från undersökningen ovan). Jag har inte hunnit läsa igenom den än, men här är länken:

https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument-for-nedladdning/publikationer/barn_pa_flykt_webb.pdf

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2/16/17, 9:00 AM
#17

Det riktigt sorgliga och helt oetiska är att Sverige deporterar dessa flyktingar till ett land, som många av dem aldrig har varit i, eller inte längre minns, för att de var för små, när de lämnade det landet. Så att använda ordet återvända är fel, eftersom det förutsätter att människan ifråga har varit i det landet tidigare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

landsbygdsbo
2/16/17, 10:28 AM
#18

 om man nu läser alla inlägg så är alla rörande överens om att man inte ska skicka iväg dem. Men ingen verkar vilja ta i problemet, hur vi ska lösa det. praktiskt, ekonomiskt och regelmässigt. någon? förslag?

Vanja
2/16/17, 2:30 PM
#19

#12 Tack!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Calcifer
2/16/17, 2:33 PM
#20

#18 Att starta ett starkare samarbete mellan länder som kan ta emot flyktingar är väl ett jäkla bra första steg om inte annat?! Visst, logiskt sett kan inte alla som kommer stanna för det finns inte resurser och ekonomi för det. Men ska vi acceptera att det ser ut så, lägga oss vilande och trösta oss med att vi räddar ändå en del även om andra får sätta livet till? Eller ska det aktivt försökas göra något åt det? Jag kan inte göra något åt det, jag tycker det är för jävligt och önskar jag kunde komma med en lösning magiskt som löste problemet. Men det kan jag inte. Det är inte många som kan det. Däremot om det skulle satsas på just ett samarbete mellan länder i större utsträckning än vad som säkert redan finns kan det åtminstone rädda fler liv. Kanske inte alla, det kanske vi aldrig kan, men det betyder inte att man ska ge upp och acceptera situationen med negativitet till allt som sägs och trycka ner de som har medkänsla med attityden "kan du inte konkret lösa det så sluta hålla på och babbla en massa strunt". 

Varför ska vi vara tysta om våra känslor kring det bara för att vi inte kan lösa problemen? Är det inte bättre att så många röster som möjligt gör sig hörda, oavsett om det bara är en post på facebook eller ett inlägg på ett forum, än att vi slår dövörat och sätter på skygglapparna och slutar bry oss helt och hållet?

Förstår inte alls den extremt negativa attityd du har kring ALLA som vill lösa problemet men som tyvärr inte har möjligheten eller kunskapen att göra det. Jag tänker inte hålla käft bara för att jag personligen inte kan ge konkreta lösningar på alla problem, det hoppas jag ingen annan gör heller!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
landsbygdsbo
2/16/17, 3:12 PM
#21

Jag har inte sagt att någon ska vara tyst, bara påpekat frånvaron av konstruktiva förslag.

och i sig är denna frånvaro befogad, för dessa förslag skulle naturligtvis kritiseras som inhumana…..

Calcifer
2/16/17, 3:20 PM
#22

#21 Man behöver inte alltid säga något rakt ut för att det ska gå att framföra sin åsikt. Du är duktig på att göra narr av de som har åsikter men inte kommer med konkreta lösningar, vilket är lite samma sak, om än en smula otrevligare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2/16/17, 4:09 PM
#23

#21 En behöver inte komma med konstruktiva förslag för att kunna sörja att dessa barn tar sina liv. Medkänsla, förtvivlan, sorg, ilska, besvikelse… kan jag känna ändå samt vilja dela det med andra.  

Kommentarer av denna typ "Majoriteten som försöker ta sig in nu kommer ju inte från det krigsdrabbade Mellanöstern o Afghanistan utan från Afrika." vill jag helst att du besparar oss från i denna tråd som faktiskt handlar om att unga människor tar sina liv medan vi diskuterar det.

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
3/4/17, 4:37 PM
#25

Och så här kan det gå till i verkligheten när dessa barn som en del ser bara som siffror och något som kostar, ska skickas till länder där de riskerar dö. En familj berättar hur det gick till när ett ensamkommande barn som bodde hos dem hämtades av polisen:

""Vaknade av att det ringde på dörren… min son som sitter och tittar på tecknat ropar "Mamma det ringer på dörren!" Hinner precis få på mig morgonrocken när min son låser upp dörren och utanför står 2 stora mörkklädda män. "Hej, vi kommer från polisen" säger den ena och visar polislegitimationen. "Är xxxx xxxx hemma?" fortsätter han sedan.

Drömmer jag?!

Tyvärr inte.. allt som händer sedan känns bara så fel. Ber polisen vänta i hallen. Väcker min dotter och ber henne ta hand om sin lillebror inne på hans rum. Säger att jag vill att de leker där inne tills jag hämtar dem. Väcker min fina pojke och berättar att polisen är här och ska hämta honom 😭. Paniken i hans ögon sitter kvar på min näthinna.. Han lyckas packa lite kläder och sin telefon. Sedan går vi in till barnen och han kramar hejdå.. Alla är i chock och det känns som vi är med i en dålig film. I hallen kramar jag honom hårt hårt..sedan visiterar polisen min pojke för att sedan ta med honom ut till en väntande skåpbil. Förvaret i Flen är destinationen.😭

Är det här värdigt Sverige 2017?!

Vi har inga poliser till alla brott som begås (står dagligen i media) MEN att hämta en 16-årig pojke, som flytt för sitt liv till Sverige, hemma i en barnfamilj det finns det resurser till?!?😡😡😡 FY FAN rent ut sagt!"

Det är alltså såhär Sverige gör med barn. Det här kan vi inte stå ut med. Det är inte värdigt. Det gör bara sönder oss som människor. När relationer slits itu på det här sättet kan vi inte förlåta"

Hämtat från FB-sida  "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa"

Magi-cat
3/4/17, 5:45 PM
#26

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
3/4/17, 9:05 PM
#27

#25 Det finns inga ord för detta omänskliga beteende! Vi som har med dessa barn att göra får ägna mycket tid åt att trösta och försöka övertyga om att livet är värt att leva.

Vi är också många som frågar barnen om hur de tog sig hit till Sverige. Det vanligaste svaret som vi fär är: Det kan jag inte berätta, för jag vill inte göra dig så ledsen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[NeferNefer]
3/4/17, 11:53 PM
#28

😢

Loris M
3/13/17, 9:24 AM
#29

En del står och hejar på tydligen. 🤢Ibland känner jag att det finns inget hopp om att vi någonsin kommer att vakna upp till en värld där vi är lika inför lagen och lika värda i varandras ögon. 😕

"Med glåporden haglande över sig försökte den unga afghanen, som fått avslag på sin asylansökan, hänga sig på Järnvägstorget. Allt medan mobben "hejade" på honom.

Den makabra händelsen utspelades i värsta rusningstid på onsdagskvällen invid de asylsökandes protestläger mittemot Ateneum. Nu riskerar spänningen eskalera inför en utlovad våldsam invandrarfientlig demonstration på lördag.

Självmordsförsöket utlöste också en lavin av rasistiska kommentarer på olika diskussionsforum på internet. Tiotals personer, som uppträder under eget namn och med bild på Facebook, beklagar att mannen misslyckades och erbjuder sig att hjälpa honom att fullborda gärningen. Flera tidningar som skrev om saken, bland dem tidskriften Image, tog bort sina kommentarfunktioner för att slippa hatretoriken på sina egna sidor."

https://www.hbl.fi/artikel/asylsokande-forsokte-ta-sitt-liv-pa-jarnvagstorget/

Magi-cat
3/13/17, 10:39 AM
#30

😮men… det finns inte ord! 😡😢🥶🤢

Och varför ger myndigheterna tillstånd till dylika demonstrationer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
3/13/17, 11:19 AM
#31

Det är hemskt, finns inga ord för sådan grymhet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Angelfish
3/13/17, 11:42 AM
#32

Det är för hemskt.  💔

tarantass
3/13/17, 2:54 PM
#33

#29: "Han sade rent ut att det är bättre att dö än att tvingas åka tillbaka hem igen" (ur artikeln)

Frågan är ju vad man gör när det faktiskt är bättre för en att dö, om man inte kan ändra situationen runt sig. Hur länge man orkar göra något annat än dö även om det finns folk som hjälper en till ett underjordiskt liv som också det är en återvändsgränd. Hur man reglerar den skuld man känner till sin familj som man skulle hjälpa…

"Självmordsförsöket utlöste också en lavin av rasistiska kommentarer på olika diskussionsforum på internet. Tiotals personer, som uppträder under eget namn och med bild på Facebook, beklagar att mannen misslyckades och erbjuder sig att hjälpa honom att fullborda gärningen."

Frågan är också hur folk som inte är rasister, men lierar sig med partier som driver fram detta, kan begära att andra ska orka se skillnad. Även om de tycker att alla andra partier hymlar så ursäktar inte det att man bidrar till att legitimera riktigt vad som helst.

Kan väl kännas som ett slags död det också – inte jämförbar med vad en fysiskt hotad flykting med hotad familj kan känna men ändå – att tvingas välja mellan vad man upplever som tystnad och att bidra till något som kan bli en Hitlersituation. Men man bidrar inte till en Hitlersituation, punkt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krasnajaluna]
3/20/17, 2:25 PM
#34

Ja han har ju rätt, varför lurar de hit folk över halva klotet som de inte kan ta hand om? Problemet med sådana här exempel är att det alltid handlar om en enskild individ, familj elr vad som helst. Folk glömmer lätt bort att det finns hur många sådana här historier och livssituationer som helst, över hela världen. Även om just han som skrev brevet hade fått stanna så finns det ändå jättemånga som inte får, för att inte tala om alla de sjuka, svaga, fattiga, kvinnor och barn som blir lämnade i konfliktområden medan de unga starka männen och de som har pengar söker lyckan.

Annons:
Linn Is The New
3/20/17, 2:39 PM
#35

Alltså…. Varför blir den en sådan jävla uppståndelse över just en asylsökande? När flera stycken bekanta tog livet av sig pga socialen och andra orsaker så var det inga som grät ut i tidningarna och hamnade på nyheterna även fast det gick rykten hit och dit för stt folk inte fick bekräftelse. Det är ju synd att han tog livet av sig… Men har ni någon aning om hur många tonåringar och deprimerade vuxna som tar livet av sig varje dag?!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Calcifer
3/20/17, 4:48 PM
#36

#35 Jodå, många, men hur många av dem tar livet av sig för att de hellre dör här i ett främmande land än att blir skickade tillbaka och dödade någon annanstans? Att psykiatrin i Sverige är bristande och att folk dör allt för ofta pga det är vidrigt, men det är inte riktigt samma sak. Vi har åtminstone turen att ha en grundtrygghet i Sverige, som de i många andra länder inte har.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
3/20/17, 5:08 PM
#37

#34 Lurar hit? Är du på riktigt eller var det där något slags otroligt dåligt skämt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Linn Is The New
3/20/17, 5:14 PM
#38

Trygghet om något har vi inte, kan jag berätta.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Calcifer
3/20/17, 5:18 PM
#39

#38 I jämförelse med en våldsam mängd andra länder har vi det utan tvekan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Linn Is The New
3/20/17, 5:22 PM
#40

Synd att vi börjat sjunka drastiskt nu i tryggheten då…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Calcifer
3/20/17, 5:25 PM
#41

#40 Och vad baserar du det på?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[NeferNefer]
3/20/17, 5:32 PM
#42

Linn Is The New, den här tråden handlar om att ytterligare en utvisningshotad ung man har tagit sitt liv. Om du vill skriva om andra viktiga teman är det bara att klicka "Skriv ett nytt inlägg", välja kategori, formulera en rubrik och sen skriva vad du har på hjärtat. Det är nästan lika lätt som att skriva i andras trådar om andra ämnen. Prova 👍

Om vi återgår till det tråden handlar om, så är det fruktansvärt att människor, och särskilt unga personer, ska behöva ta sina liv för att slippa bli ivägskickade till länder där de med stor sannolikhet kommer att bli torterade och mördade. 😢

Loris M
3/20/17, 7:47 PM
#43

#34 #35 

Många unga mår dåligt, ja. Det är hemskt och det är tragiskt att det ska behöva vara så i ett and som Sverige där alla våra grundläggande  behov kan tillgodoses. Vi svälter inte, vi kan få vård, vi är inte i krig, vi har en bostad, mat, vi riskerar inte bli avrättade…. det gör de unga killar som jag skriver om i tråden. 

Det här är dock ingen tävling i vem som har det mera hemskt. Ni verkar tro (eller låtsas tro) att man måste välja sida och vem man ska tycka mer synd om. Det behöver man inte. En person med medkänsla, inlevelse, empati gör vad hen kan för att alla ska ha det bra, oavsett om det handlar om en ung svensk man eller en ensamkommande. 

Jag är övertygad om att ni vet det här, men ni låtsas inte om det och istället använder er av en diskussionsteknik som brukar användas av främlingsfientliga - att ställa svaga grupper mot varandra. Lägg ner med det omgående om ni vill fortsätta skriva här.

[NeferNefer]
3/20/17, 7:50 PM
#44

#43: 🌺👍

DesK
3/20/17, 7:58 PM
#45

#43 Så bra och fint skrivet! Instämmer helt med dig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
3/20/17, 8:02 PM
#46

#44 #45 Tack! 🌺 

Jag ogillar verkligen när någon värderar och bestämmer sig för att att visa liv är mer värda att sörja än andra.

[NeferNefer]
3/20/17, 8:05 PM
#47

#46. Samma här.

DesK
3/20/17, 8:52 PM
#48

Det är hlt oetiskt att värdera liv olika!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
3/20/17, 9:15 PM
#50

#49 Nej, det gör jag inte eftersom det inte stämmer överens med verkligheten och dessutom hör det inte in i just denna specifika diskussion.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
3/21/17, 7:51 PM
#52

Ni som vill diskutera flyktingpolitik i allmänhet, kan ni göra det i en annan tråd. Det känns så beklämmande att ni har så svårt att hålla isär begreppen! I den här tråden talar vi om det mänskliga lidande som flyktingar utsätts för.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
3/21/17, 8:50 PM
#53

Nu har jag tagit bort två kommentarer som inte hör hemma i denna tråd och kommer att fortsätta göra det utan förvarning.

Magi-cat
3/21/17, 9:46 PM
#54

#53 Tack! 🥵🌺🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[krasnajaluna]
3/22/17, 4:53 PM
#55

Okej men vad ska man diskutera då? ''Åh vad synd'' blir inte mkt till diskussion. Blir ju svårt att diskutera deras lidande utan att komma in på det som har orsakat det.

Annons:
tlover
3/22/17, 5:00 PM
#56

#55 Det kan uppmärksammas utan att behöva diskuteras.

Eller så kan man diskutera lösningar på hur man ska göra så att det inte behöver bli så

l'm back

Upp till toppen
Annons: