Annons:
Etikettpolitik
Läst 982 ggr
VildaVittra
2017-02-08 01:30

Varför startades/finns FN?

Jag är aktiv på internationella politiska forum och något jag märkt är att fler blivit negativa till FN efter att Donald sagt år dom att de ska vara det. 

Vet DU vad FN:s syfte är och var från början?  Jag kan säga rakt av att väldigt få har svaren på de frågorna, så skäms inte. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
OnlineCores
2017-02-08 02:05
#1

Skapades som en försvarsallians efter andra världskriget i förebyggande syfte för att bygga upp världen igen om jag inte är ute och cyklar?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

VildaVittra
2017-02-08 02:11
#2

#1 Jag kommer nog inte ge rätt svar i denna tråd, då jag är övertygad om att folk lär sig mer om de googlar och hittar svaret själva. 

Men ser däremot fram emot om någon säger emot dig och diskussionen börjar. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinEH
2017-02-08 04:03
#3

Mja, Nationernas Förbund var ju ett komplett misslyckande med tanke på Nazi-Tysklands utbredning tillsammans med Japans och Italiens terrorisering av andra nationer. Dessutom uteslöt de ju Sovjet 1939 då de attackerade Finland. Fanns inte en chans att man skulle försöka piska upp denna döda häst, så FN såg bättre ut. 

Tack vare Nazi-Tysklands, Italiens samt Japans krigsframfart fanns det något ont för flertalet länder att samlas kring och se tillbaka på som ett hot mot civilisationen som måste motkämpas. Deklarationen som skrevs på ursprungligen handlade ju just om att fortsätta motkämpa dessa tre länder och deras anhängare. Ryssland undantogs ju eftersom de var allt för starka för att få sina massmord utpekade, och deras styrka gjorde dem till ett viktigt land att inkludera. 

Så FNs syfte från början tolkar jag vara att motkämpa Axis-maktena från att åter blossa upp. Därefter har ju förbundet tydligt uppvisat att de är ett politiskt dansband. Hammarköljd och company visade detta tydligt under kongokrisen, då de bland annat försatte Irländska trupper i Jadotville (finns en relativt ny dramatisering) i skiten och sedan lät dessa trupper utstå än mer skit vid hemresan genom att undanhålla samt förvränga information. 

Får la se hur lång tid det tar innan det skapas ett nytt NF/FN för att förbundet  är lika värdelöst som efter första världskriget.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

landsbygdsbo
2017-02-08 09:12
#4

Tanken men UN var nog den att segrarmakterna skulle kontrollera världen så att inga nya stora konflikter skulle uppstå.

Det var väl bla därför som säkerhetsrådets veto-regel infördes.

Det är den regel som blockerat UN från att agera  i så många konflikter.

Ingen av stormakterna är intresserade av ett självständigt UN som skulle kunna agera oavsett vem eller vad som skulle utsättas för UN:s agerande.

Men en demokratisk oavhängigt UN som skulle få sina inkomster från medlemsländerna baserat på deras BNP skulle i praktiken utgöra ett hot mot Rysslands, Kinas och USA;s självständiga agerande så därför kommer det aldrig att hända.

Upp till toppen
Annons: