Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 587 ggr
Loris M
2017-02-10 21:38

På tal om kvinnosyn

Det här med konstig kvinnosyn är en av många saker som tillskrivs "de andra", invandrare och män från Mellanöstern eller Afrika. Vår egen kvinnosyn pratar vi sällan om, för här är vi så himla jämställda. Som det här:

"Runt 16:30 under onsdagseftermiddagen, stod Annelie vid Gustav Adolfs torg i Malmö och väntade på att bli upphämtad av sin man. Vid kyrkogården i samma område stod en man och kissade mot en buske.

Annelie stod på vänster sida om vägen. Mannen som precis stått och urinerat vände sig om, gick rakt över gatan och skrek ”Sådana som du som har en sådan på huvudet borde sitta i fängelset”.

– Sedan slog han mig två gånger med knytnäven i huvudet. Helt oprovocerat.

Först blev hon bara chockad, de hade inte sagt ett ord till varandra tidigare. Så fort mannen försvunnit från platsen kom gråten.

– Han slog mig för att jag bär slöja. Jag blev så rädd. Jag ringde min man som kom och hämtade upp mig strax efter.

Det var folk runt Annelie, men ingen som reagerade." 

Källa

Vad är det för kvinnosyn? Det handlar inte om några enstaka händelser, att kvinnor (oftast de som bär slöja och är mörkhyade) blir utsatta för kränkningar, misshandel och glåpord. Genom min bekantskapskrets (även medier rapporterar ibland) har jag hört många liknande historier, kvinnor som blir attackerade i tunnelbanan av män som tycker att de har rätt att slita av dem slöjor. Troligen samma män som högljutt protesterar och låtsas föra kvinnors talan när de fördömer utländska män som "tvingar" kvinnor att bära slöja. Varför upprörs vi inte över dessa mäns agerande? Varför upprörs vi mer av att kvinnor bär slöja?

Det värsta är att ingen verkar bry sig. Som i fallet ovan. Folk bara passerar vidare utan en tanke på att hjälpa den utsatta. Vad händer med oss och vår medkänsla och vårt civilkurage? 😕

Annons:
tarantass
2017-02-10 23:43
#1

De har väl inte gjort upp med den grundläggande människosyn som alltid gör vad just kvinnan är och gör till allas angelägenhet utom hennes egen.

Mödom (nyss modernt även bland "helsvenskar"; kunde vi – för tillfället – göra oss av med den skiten på bara ett par tre generationer så kan andra), sexvanor, livmoder, ansvar i familjen, jobb, sminkning, klädstil och så vidare och så vidare; den här gången slöja.

De grundläggande patriarkala värderingarna.

Dessa män, och en massa hyggligare människor som inte skulle göra något sådant här men inte heller har tvingats reflektera så mycket över dessa till vardags oftast osynliga grundvärderingar.

Men det kanske det är bäst att man inte säger. Då kan man råka ut som Gudrun Schyman när hon påpekade just det i det där "talibantalet" och fick hela Sveriges mankön efter sig (med vissa undantag) och många kvinnor, och fortfarande har det. (Hon sade alltså inte att svenska män var lika illa som talibaner; hon sade att samma grundläggande sexistiska värderingar gäller i båda samhällena.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

landsbygdsbo
2017-02-11 09:42
#2

#1 Schyman tog upp löneskillnaden, men varför är det då en löneskillnad?

Att män har högre pensioner än kvinnor i snitt beror ofta på att man har längre kontinuerlig tid med lönearbete.

Att män oftast tjänar mer än kvinnor orsakas ofta av just längre kontinuerligt arbete + att man kanske är bättre förhandlare.

En god vän till mig äger ett entreprenörsbolag, 6, 7 anställda maskinförare varar 2 kvinnor.  Alla har lön efter kompetens dvs ungefär lika. Men tjejerna har ett bättre netto då deras maskiner inte behöver repareras så ofta och färre jobb går på retur. Då han ville premiera dem med en extra jullön baserad på just nettoskillnaden satte facket stopp…det var orättvist. Nu löste han det genom att skicka bara tjejerna på en kurs så att han kan ersätta dem för den kompetensen som kompensation.

Men man måste inse att just möjligheten och viljan att ställa upp i tid o otid gör att betalningsviljan ökar hos arbetsgivaren. Och så länge tjejerna tar huvudansvaret för hem o familj = oregelbundnare närvaro på jobbet så…..

Magi-cat
2017-02-11 10:28
#3

#1 Hon sade alltså inte att svenska män var lika illa som talibaner; hon sade att samma grundläggande sexistiska värderingar gäller i båda samhällena.

Hon hade en poäng där, Gudrun!👍

#0 Naturligtvis vidrigt och väldigt, väldigt sorgligt. 😢

Och kräkaktigt gjort! 😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-02-11 11:38
#4

#3 Det kanske är möjligt att "samma grundläggande sexistiska värderingar"existerar i hennes umgänge, vad vet jag?😎

Upp till toppen
Annons: