Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1379 ggr
Loris M
2/13/17, 10:06 AM

"Sveriges farligaste flicka"

En hjärtskärande berättelse om 14-åriga "Josefine" som idag bor i ett specialbyggt säkerhetshus bakom pansarglas och tillsammans med åtta vårdare. 😢

Josefin blev omhändertagen som 1-åring p.g.a. våld i familjen. När hon är fem år har hon redan bytt familjehem fem gånger. Hon har svåra ångestattacker och får utbrott och gör sig illa. Ändå tycker socialtjänsten att hon mår oftare bra än dåligt och gör inga utredningar. Som sexåring kastar hon sax på sin lärare och rektor föreslår hemundervisning. Som nioåring bedöms hon vara en stor säkerhetsrisk både för sig själv och andra. 

Hon flyttas hela tiden till olika hem och när hon är 12 har hon flyttats 33 gånger, hon har bott på 21 orter och tio län. Hon har gjort minst 17 självmordsförsök. Under tiden har olika diagnoser avlöst varandra. Allt från autism, ADHD, identitetsstörningar m.fl. till dålig anknytning. Idag går det överhuvudtaget inte att säga vad Josefins mående beror på och om hon hade någon diagnos från början. Eller om det beror på alla förflyttningar och det som socialtjänsten gjort mot henne. 

Video ca 20 minuter. 

http://flickanbakompansarglaset.story.aftonbladet.se/

Annons:
[NeferNefer]
2/13/17, 10:11 AM
#1

Men älskade flicka … 😢

Dioramabyggare
2/13/17, 10:43 AM
#2

Jag har tittat på filmen i sex minuter nu, och jag orkar knappt titta klart…😢… jag känner bara en sorts sorg när jag tänker på "Josefin" och på allt hon tvingats gå igenom…

Magi-cat
2/13/17, 2:26 PM
#3

Läste också det är i morse och har inte kunnat släppa tankarna sedan dess…😢

Så oerhört sorgligt så mycket denna unga flicka gått igenom! Ett barn!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2/13/17, 4:07 PM
#4

Fy fan. När jag var 7 fick jag en personlig assistent. För min skull? Nejdå, för att jag inte skulle störa ALLA ANDRA med hur besvärlig jag var. Något de sa till mig rakt ut. Som sjuåring. Om någon hade tagit sig tid att ge mig en utredning hade de hittat aspergers syndrom, depression, dödslängtan, ångest, osv. Men nej då, enklare att klandra den som inte är som alla andra.

Känner så hemskt mycket för den flickan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2/13/17, 5:37 PM
#5

Hur kunde flickan inte få sin autism-diagnos förrän hon var 13 år??

Josefin är felbehandlad, säger Eva Mandre med erfarenhet sedan tidigare.

Och visst behöver Josefin stabil struktur och stabil miljö! Hur kan man inte förstå det??

http://www.aftonbladet.se/a/38mJM


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2/13/17, 5:40 PM
#6

#5 Jag fick min när jag var 25.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Magi-cat
2/13/17, 5:45 PM
#7

#6 Oj!😢 Missade ditt inlägg medan jag skrev. Inte klokt att det är så där. Kram till dig!.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2/13/17, 5:50 PM
#8

#5 Tyvärr är det vanligt inom autismspektrat med sen diagnos iallafall om man är lite mer högfungerande (utan "bara lat", "bara trött", "bara bråkig" etc)

l'm back

Calcifer
2/14/17, 12:43 PM
#9

#8 Ja jag var all of the above. Plus korkad. Tydligen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: