Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 721 ggr
DesK
2017-02-16 18:12

Oetisk människohantering

Den hantering av unga flyktingar, som nu pågår är oetisk och borde inte få förekomma i vårt land, eller något annat land heller. Här skrivs ungas ålder upp  hur som helst av totalt okunniga personer, som ofta inte ens har träffat den ungdom, vars ålder de skriver upp. Detta måste få ett slut!

Flyktingar tvingas flytta runt i landet, utan någon direkt påtaglig anledning. Så länge de unga är under 18 år, så får de bo i familjehem, asylboende eller liknande. Många av dessa unga har bott i Sverige i mer än ett år, ofta flera år. De flesta kämpar med att lära sig svenska, har fått kompisar, går i skolan, bedriver en eller flera sporter och är ordningsamma och skötsamma unga människor. Alla har sömnproblem och /eller andra psykiska problem, beroende på att de inte vet om de får stanna i Sverige. Naturligtvis också därför att de har upplevt hemska saker på sin väg hit. Alla säger att deras liv är slut, om de inte får stanna här, många har redan gjort processen kort och tagit sina liv.

Jag anser att alla som har kommit hit till Sverige, ska få stanna här. Det finns en mängd olika grupper på bl a Facebook, där vi som hjälper och vill hjälpa flyktingar kan delta. Min berättelse om vad jag gör kommer i ett separat inlägg.

Tyvärr kan jag inte länka just nu men en stor grupp heter Vistårinteut - men vi slutar aldrig kämpa! 

Denna oetiska deportering av unga, som nu sker måste få ett stopp omgående!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loris M
2017-02-16 18:24
#1

#0 Tack för att du tar upp detta viktiga ämne! 🌺

Jag tycker att det är så sorgligt att vi gör skillnad på barn och barn. Sverige har kommit så långt när det gäller barns rättigheter och barns delaktighet i samhället. Mycket längre än många andra länder och det är något som vi kan vara stolta över. Men det gäller bara så länge vi pratar om "de våra". När det gäller andras barn behöver vi tydligen inte visa samma omtanke. Vi kan utsätta de för misstro, missförhållanden, driva med dem o.s.v. 😕

Jag har länkat till den FB-gruppen i ett annat inlägg och jag blir så stärkt av det arbete de gör och det engagemang de visar för dessa barn. ❤️Det ger mig hopp. Här står info om gruppen:

http://vistarinteut.org/

DesK
2017-02-16 18:32
#2

Visst är det sorgligt! Det talas om att de ska återvända hem. Bara det är ju skandal, de har inget hem och många av dem har aldrig varit i det som migrationsverket kallar för deras hemland!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Calcifer
2017-02-16 18:37
#3

#2 Ja, just den delen avskyr jag. Vadå hem, liksom? Tekniskt sett är min styvsysters hem ett annat land om vi ska vara så krassa då hon blev adopterad som ettåring, men inte fan är det hennes hemland på något vis! (Nu menar jag inte att hon skulle kunna skickas tillbaka, men det är ju ändå en relativt logisk jämförelse. Det landet är inte hennes hemland bara för att hon är född där, lika lite som ett flyktingsbarns hemland är där de är födda om de aldrig levt där.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DesK
2017-02-16 20:47
#4

#3 Ja precis! Ännu värre är ju alla dessa unga människor som deporteras till ett land som de aldrig har varit i och ej heller är födda i. Föräldrarna flydde alltså innan barnet föddes, så barnet är fött i ett annat land, än det som föräldrarna är medborgare i, men barnet skall ändå deporteras till "hemlandet"!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: