Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 480 ggr
DesK
2/20/17, 11:01 PM

Hur bistår vi våra nyanlända?

I tråden om oetisk människohantering sa jag att jag skule återkomma i egen tråd om vad jag gör för att förhoppningsvis hjälpa upp situationen. 

http://likavillkor.ifokus.se/discussions/58a5dd7ece12c4364d001de8-oetisk-manniskohantering?discussions-1

I vår lilla by har kommunen fixat ett antal olika bostäder för nyanlända. Vi som bor här hjälps åt med att fixa saker som de nyanlända behöver, för att kunna leva bra. T ex sängar, sängkläder, övriga möbler, kokkärl, kläder mm. Utöver det ordnar vi språkkafé, på vårt lilla bibliotek. Där kan de nyanlända komma in för att få hjälp med t ex läxläsning, bara prata, hitta affärer, sagostund mm. Några av oss har någon nyanländ boende i våra hem. I vissa falll handlar det om åldersuppskrivna ungdomar, som annars inte hade fått bo kvar i kommunen. Därmed hade de förlorat det kontaktnät med kompisar, skola och fritidsaktiviteter,  som de har byggt upp under flera års tid. Vi, min gubbe och jag, valde att ta emot en sådan ensamkommande och åldersuppskriven flykting, här hemma. Hen väntar ännu på ett beslut från Migrationsverket. För oss båda känns hela hanteringen av flyktingar absurd! Vi har sammanlagt 5 vuxna barn och vi skulle aldrig ha kastat ut dem, bara för att de fyllde 18 år. Samtliga har de lyttat, när de har kännt att de var flygfärdiga. Hur kan Svenska staten och migrationsverket göra annorlunda?

För er som hävdar att det handlar om ekonomi och att dessa nyanlända kostar oss så mycket pengar, så vill jag bara säga att Sverige behöver dessa nyanlända för att vi ska ha personal till äldreomsorg, vanlig sjukvård, polis, renhållning och inom många andra yrkesgrupper. Så dessa nyanlända kan snabbt bli en mycket god resurs för Sverige. Ge dem chansen, de är värda det!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loris M
2/21/17, 8:23 AM
#1

Tack för ditt inlägg och tack för det engagemang du och din familj visar för dessa barn och unga. 🌺

DesK
2/21/17, 10:13 PM
#2

Vi gör bara det som alla borde göra. Vi hjälps åt och tar ansvar, för att Sverige ska få fortsätta att vara det underbara och fina land som det är.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: