Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 606 ggr
Loris M
2017-02-26 21:06

Sverige hetast i EU!

Det sa de precis på Aktuellt! 🙂 Inget annat land i EU har så stor andel av befolkningen som jobbar som vi. 🏆

"– Det är en jättestark arbetsmarknad. I åldergruppen 20–64 år har vi den högsta sysselsättningsgraden sedan 1992, det år då vi hade den stora ekonomiska krisen i Sverige, säger Åsa Olli Segendorf, enhetschef på Konjunkturinstitutet, till SVT.

I Sverige är 82,1 procent av befolkningen i arbete och toppar därmed EU-listan, följt av Tyskland, Danmark och Storbritannien. Orsaken till den höga sysselsättningsgraden i Sverige är bland annat att fler kvinnor och äldre är i arbete här. En annan bidragande faktor är många utrikesfödda som kommit till Sverige i arbetsför ålder, enligt Åsa Olli Segendorf."

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-26/svensk-arbetsmarknad-hetast-i-eu

Annons:
[NeferNefer]
2017-02-27 01:20
#1

Så är det! Vi bor i ett fantastiskt land 👍Jag säger inte att Sverige är perfekt, det finns alltid utrymme för förbättringar, men fantastiskt. Nu är det dags att börja fokusera på att göra det bättre för alla nya och gamla medborgare ❤️Sjukhus med BB och akut samt vårdavdelningar inom rimligt avstånd för alla, till exempel.

kamera0710
2017-02-27 06:43
#2

Jättebra! Sedan hoppas jag att det blir lite mindre av "butikstänkande" inom vård, skola och omsorg. Det är trots allt stor skillnad mellan att producera kylskåp eller tvättmedel och att "producera" skolundervisning eller sjukvård, även om det finns starka krafter som vill att allt ska betraktas som produkter på en fri marknad.

Magi-cat
2017-02-27 07:23
#3

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-02-27 07:36
#4

#2: Jag håller helt och hållet med dig! 👍

[Torahzen]
2017-02-27 10:41
#5

Heja Sverige!

landsbygdsbo
2017-02-27 11:48
#6

Och straxt under hälften av alla sysselsatta arbetar i den offentliga sektorn. Så det går åt att de andra jobbar 😉

Annons:
Farwuq
2017-03-03 17:36
#7

#6 Så… Du menar att jag som jobbar direkt för staten och en myndighet, inte »jobbar«? Du menar tydligen att de på sjukhus och skolor också är parasiter?

Fy.. fanken, vilka åsikter det förs fram mot de som »håller i hop nätet«.
Tro du landet skulle över leva länge med 10 miljoner ensamföretagare?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
2017-03-03 17:50
#8

#7

???

Vad jag menar är att om andelen som jobbar inom den offentliga sektorn så måste den andel som arbetar i den privata sektorn dra i förhållandevis mer…för att finansiera den offentliga sektorn. Den vänster terminologi du gör bruk av är patetisk! Arbete som arbete, men den ena gruppen arbetar med att producera varor och tjänster som vi kan sälja, den andra grupper servar folket. En lyx vi måste dra in pengar till för att har råd!!!

Farwuq
2017-03-03 19:22
#9

Vi är en lyx du inte kunde varit utan, utan oss anarki på gatan och du hade nog skrikit på hjälp.
Sen är du nog den förste som lagt mig till vänster om »mitten«.
😈

Men så är det med de som inte känner mig.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tarantass
2017-03-03 20:44
#10

OT och förtjänar minst en egen tråd, men verkar ju ofrånkomligt att ta upp här:

Minst sagt nedslående att i samtliga andra tider och kulturer vi känner till (möjligen med visst undantag av Induskulturen och kanske någon enstaka till) har estetisk och humanistisk verksamhet ansetts viktig (och så fortfarande på en massa håll i fattigare länder än Sverige); men i vår tid och vårt hörn av världen, som drar tusentals gånger mer energi per person och år (eller annat relevant mått) än vad som ens hade varit praktiskt möjligt före industrialismen, och har skjutit de rena överlevnadsfrågorna längre i bakgrunden än någon annan kultur någonsin, anses estetisk och humanistisk verksamhet tillsammans med underhåll av människor (observera skillnaden mot underhåll av maskiner – visst låter det senare uttrycket "tungt" och "på riktigt" i jämförelse?) som en lyx vi egentligen inte har råd med.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica; min-height: 17.0px}

Det kan inte gärna bero på något som ges av den yttre verkligheten. Det måste bero på hur vi kopplar om den i våra huvuden och bygger upp vår verklighet utifrån det.

Och det kanske också beror på något att sådant har ansetts viktigt nästan alltid och överallt annars? Det kanske till och med kunde kvantifieras – i saker som folkhälsa, arbetsförmåga, bruttonationallycka?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-03-03 20:47
#11

#10: 👍Mycket bra.

landsbygdsbo
2017-03-03 21:53
#12

#9

Vem har sagt att vi inte ska ha en offentlig sektor? Jag har bara i all enkelhet konstaterat det enkla självklara faktumet, att ju störra andel som arbetar i den offentliga sektorn, ju mer måste de övriga tjäna ihop för att finansiera det.  Om det enkla ekonomiska faktumet placerar dig till vänster om mitten så är det knappast mitt fel

Upp till toppen
Annons: