Annons:
Etiketterålderklass
Läst 1241 ggr
landsbygdsbo
3/3/17, 5:52 PM

FI vill ha högre skatter

FI vill ändra pensionssystemet så att alla är garanterade vettiga pensioner. Vilket innebär rätt kraftiga skattehöjningar. Rättvisare vore då istället att höja premierna till kassorna så vi drar i hop slantarna själva.

Annons:
vendelay
3/3/17, 7:42 PM
#1

Vad betyder "att höja premierna till kassorna"? (Jag kan ingenting om sånt här)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/3/17, 7:58 PM
#2

Att du får betala in mer dvs du får ut mindre av dil lön när arbetsgivaren betalar in till ditt pensionskonto

vendelay
3/3/17, 8:03 PM
#3

Vad innebär det för personer som exempelvis är långtidssjukskrivna eller av annan anledning inte kan arbeta?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/3/17, 9:49 PM
#4

Att man tvingar dem som arbetar att avstå ytterligare en del av sina inkomster åt dem…

vendelay
3/3/17, 10:36 PM
#5

Men F! är ju för en mer jämlik välfärd, det hör du väl på namnet? Då är det väl inte konstigt att de hellre vill höja skatten än premiern som de som behöver det mest ändå inte kan ta del av? Eller missförstår jag något?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/4/17, 4:41 AM
#6

#5

Har jag sagt ngt annat, FI vill kraftigt höja skatten så att fler ska få högre grundpension. Jag anser att vi har nått skattetaket och ytterligare höjningar skadar samhället mer än det gör nytta. En jämlik välfärd är att alla gör rätt för sig och att vi håller dem som inte kan, under armarna…vilket vi gör idag med en av världens högsta skattetryck..  Man ska dela med sig..dela betyder 50% inte 70%😉

Annons:
vendelay
3/4/17, 9:33 AM
#7

Vad menar du med "50%, inte 70%"? De flesta är väl anställda och betalar ca 30% skatt, eller? Jag har eget företag och betalar typ 50% dock.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/4/17, 11:46 AM
#8

#7 vi har väl ett skattetryck idag på ca 43%

Denna siffra fås genom att titta på BNP och skatte intäckterna.

På detta ska naturligtvis läggas de statliga, kommunala skulderna. För kommunernas del utgör ju pensionsskulderna en inte oväsentlig del.

För att fixa till drägliga pensioner så måste avgifterna till kassorna ökas väsentligt.

Och de pengar som kommer in går då inte till dem som betalar utan till dem som inte betalar.

Och då når vi snart 70%

[Hayabusa]
3/4/17, 12:35 PM
#9

#8 Dessutom högst marginalskatt i världen.

landsbygdsbo
3/4/17, 1:04 PM
#10

25% i moms, vilket drabbar låginkomsttagarna absolut hårdast

Extrema skatter på alkohol, drivmedel, energi och så vidare.

Bara lyfta på hatten för den borgerliga regering som avskaffade arvs o förmögenhetsskatten. Moraliskt sett 100% korrekt eftersom man behöll vinskatten på förmögenheter o arv.

Fastighetsskatten eller avgiften den numera heter skulle egentligen tas bort eftersom vi har en 30% skatt på den vinst man gör vid försäljning av fastighet.

Calcifer
3/4/17, 1:08 PM
#11

Vi kan ju sänka skatten helt och göra som i USA så att all vård och skola kostar en förmögenhet istället, det känns väl bättre för de som kan arbeta så slipper de dras med oss som inte kan det så får vi reda oss så bäst vi nu kan. Vi kan ju göra som i USA också och följa deras exempel om att det går att ärva skulder, så om ens förälder drar på dig hundratusental kronor i sjukhuskostnader och går bort är det efterlevande barn som måste betala.

Låter väl bra…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NeferNefer]
3/4/17, 1:15 PM
#12

#12: Låter superbra. Sen kan vi betala all utbildning själva, så de mindre bemedlades barn inte kan studera vidare, så vi verkligen ser till att cementera klassklyftorna. Och så ska givetvis ingen som inte kommer in till akuten med en påse pengar i handen få vård! Kan de inte betala, då är de väl inte så sjuka då, som Filippa Reinfelt en gång så insiktsfullt sa.

landsbygdsbo
3/4/17, 1:29 PM
#13

#11 och #13

Det kan ni ju tycka. Jag föredrar en lite mer förnuftig lösning. Ett normalt skattetryck och i utbyte, en bra sjukvård, omsorg och service för dem som betalar och en anpassad standard för dem som inte betalar.

Idag har landstingen inte råd att betala löner o förmåner till sina anställda så de förlorar ständigt folk.

De som är svenska medborgare + de som erhållit uppehållstillstånd är de som ska få tillgång till denna service…inga andra.

Samma sak gäller skola, subventionerade bostäder etc etc

Annons:
vendelay
3/4/17, 1:53 PM
#14

Det är lätt att säga att de som betalar ska få vård när du har råd att betala. Vad gör vi med flyktingbarn som kommer hit då, har inte de rätt till vård? Jag tror benhårt på att pengarna finns men används till skit. Dessutom är folk så jäkla giriga att det inte blir något över till de som behöver hjälp.

Läste något tänkvärt imorse, det var typ "Varför inte börja i andra änden? Förbjud girighet och tiggeriet kommer försvinna"

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
3/4/17, 2:38 PM
#15

#13 Så om man t:ex är nedsatt så pass att man inte kan arbeta men inte fått godkänt ersättning från fk än (som de drar skatt ifrån) utan går på soc (ingen skatt) ska man då inte ha rätt till t:ex medicin med förmån tycker du? Helt sjukt sätt att se på saken. Och som #14 påpekar - ensamkommande flyktingbarn då? De som redan inte har nåt…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NeferNefer]
3/4/17, 3:14 PM
#16

Enligt sajtbeskrivningen:

"Tanken med sajten är att verka och propagera för att alla människor ska delta i vårt samhälle på lika villkor. Vilket kan göras genom att sprida kunskap om rättigheter och skyldigheter, diskutera värderingar, attityder och beteenden. Samt hur vi kan förebygga alla former av diskriminering och skapa ett mera rättvist samhälle."

Jag undrar bara vad ni som argumenterar emot detta egentligen gör här. Det finns ju trots allt andra sajter som ni kan vara på. Tror ni att ni kan omvända oss? Eller vill ni bara tjafsa?

landsbygdsbo
3/4/17, 3:31 PM
#17

#14  Ja men jag har förståelse för att den som arbetar inte är villig att avstå sin egen trygghet för att andra ska få det bättre. Förbjud girighet, och incitamentet att jobba kommer att försvinna, resultatet? Tja fler som inte klarar av att skaffa sig inkomster och är beroende av soc och eller tiggeri

#15 Dessa klassas in som asylsökande och där är vi sam stat skyldiga att se till att de får tak över huvudet, mat och ev. akut sjukvård. Sedan ska de som inte får uppehållstillstånd lämna landet och de som erhåller tillstånd ska ha samma rättigheter vad det gäller social trygghet, som svenska medborgare

#16 Lika villkor är inte det att alla ska bära sin del av bördan? Vi delar lika på notan.

Den som inte har råd med notan får då ta vad de andra anser lämpligt..så som sker i Sverige idag.

Men du kanske är ute efter ett likriktat forum (likt drevjakterna på flasch**) inga andra åsikter än dina..skulle det smaka😎

Calcifer
3/4/17, 3:47 PM
#18

#17 Öhm, så om man inte arbetar pga t:ex en funktionsnedsättning har man inte rätt till samma vård som andra just för att man inte jobbar? Visst finns det folk som går på soc eller fk trots att de kan arbeta men det är en väldigt låg procent eftersom man i princip lever på ingenting och inte kan unna sig särskilt mycket. Jag skulle älska om jag kunde arbeta för att få ett mer drägligt liv och kunna unna mig resor eller dyra grejer ibland. Men jag kan inte, hur mycket jag än vill. Vart finns då logiken i att jag inte ska ha samma rättigheter till hjälp och vård som andra? Jag har inte valt att inte kunna arbeta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
3/4/17, 4:00 PM
#19

Det finns andra sajter som är bättre om ni vill klaga på de som inte kan betala skatt eller inte kan arbeta. Denna sajt är inte till för det. Alla har ett värde och det baseras inte på pengar eller på hur mycket skatt en betalar. 

Hur ska barn ha rätt till sjukvård om de inte arbetar och betalar skatt?

Hur kan vi bara slänga ut folk ur landet när de söker asyl? När de kämpar för sina liv för att överleva?

Nej, såna elaka och egoistiska åsikter hör inte hemma här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/4/17, 4:22 PM
#20

# 19 vad konstigt, vem har hävdat att behövande inte ska få hjälp?

Alla människor har samma människovärde, en sanning som du inte har patent på. De flesta politiskt aktiva i Sverige ställer sig bakom det.

Vad jag säger är att om förmånerna för dem som är beroende av andra blir för stora i förhållande till den arbetande befolkningens så är risken uppenbar för bakslag och att folk kommer att rösta för restriktioner, för tuffare tag. Så som sker just nu…

Sedan drar du in asylprocessen. Vi slänger inte ut folk som söker asyl. Enligt Svensk lag har de rätt att processa sin asylansökan om de tar sig in i landet. Då avgörs om de har skäl att få uppehållstillstånd…de som inte har det ombedes att lämna landet, antingen frivilligt eller med tvång.

Det är varken elaka eller egoistiska åsikter. Det är vad vi demokratiskt kommit fram till via våra folkvalda representanter. Med överväldigande majoritet i riksdagen.

Annons:
landsbygdsbo
3/4/17, 4:24 PM
#21

#18 var hittar du dessa fantasier. Känner inte till ngt landsting i Sverige som har dessa begränsningar, så vilka sajter besöker du för att hitta sådana förslag

vendelay
3/4/17, 5:56 PM
#22

Jag vet att det är svårt för dig att förstå men bara för att det är en majoritet betyder det inte att det är rätt. Anledningen till att jag drog upp asylsökande är för att de är ett bra "exempel" på såna som, enligt det du skriver, inte förtjänar samma vård som oss skattebetalande medborgare. Men de har inte heller rätt eller möjlighet till vård i sina hemland. Och de har samtidigt samma människovärde som oss och de har samma mänskliga rättigheter som oss. Därför måste vi hjälpa dem. Oavsett om du tycker att det svider i plånboken.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
3/4/17, 6:02 PM
#23

landsbygdsbo,

Håller med Vendelay och andra i tråden som påpekar vad denna sajt är till för. Jag har redan fått ett par PM där medlemmar reagerar på det du skriver, de känner sig otrygga och menar att sådant ska de inte behöva stå ut med på den här sajten. Tänk på att "Tanken med sajten är att verka och propagera för att alla människor ska delta i vårt samhälle på lika villkor." som Nefer redan skrivit längre upp och inte att vissa som inte är lika produktiva ska uteslutas och/eller utvisas. Här tycker vi att ensamkommande, sjukskrivna, funktionshindrade och de som av olika anledningar inte kan bidra på samma sätt som de som jobbar, ska ändå ha ett värdigt liv och rätt till stöd.

Loris M
3/4/17, 6:03 PM
#24

#19 #22 Tack! 🌺Instämmer helt och hållet.

Magi-cat
3/4/17, 6:08 PM
#25

#23 Bra sagt! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
3/4/17, 6:11 PM
#26

#21 Jag läser det du skriver, gör inte du det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

landsbygdsbo
3/4/17, 7:36 PM
#27

#23 och var hävdar jag att " ensamkommande, sjukskrivna, funktionshindrade och de som av olika anledningar inte kan bidra på samma sätt som de som jobbar, ska ändå ha ett värdigt liv och rätt till stöd. " Inte ska få det?

Att jag sedan pekar  på gällande lagstiftning skulle det göra at folk känner sig otrygga?

Och var har jag skrivit att " inte att vissa som inte är lika produktiva ska uteslutas och/eller utvisas."?

Jag har skrivit "Vad jag säger är att om förmånerna för dem som är beroende av andra blir för stora i förhållande till den arbetande befolkningens så är risken uppenbar för bakslag och att folk kommer att rösta för restriktioner, för tuffare tag." Är det inte så? menar du på fullaste allvar att opinionen är okänslig för skattehöjningar?

Och varför, tror du/ni att man idag diskuterar problem kring dåliga pensioner, dåliga livräntor till dem som som inte kunnat arbeta, För vore det så enkelt o smärtfritt så skulle det ju bara vara att höja dem utan hänsyn till ev skattehöjningar. För jag personligen tror inte att våra politiker är så ogina att de inte unnar de mest utsatta en guldkant på tillvaron. Utan jag tror att det är de betydligt hårdare ekonomiska lagarna som styr deras beslut.

Annons:
Calcifer
3/4/17, 7:43 PM
#28

Som sagt, läser du inte själv vad du skriver?

"Jag föredrar en lite mer förnuftig lösning. Ett normalt skattetryck och i utbyte, en bra sjukvård, omsorg och service för dem som betalar och en anpassad standard för dem som inte betalar."


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

landsbygdsbo
3/4/17, 8:05 PM
#29

#28 exakt så som vi har idag.  Den som lever på understöd får en anpassad standard och de som har ekonomiska resurser får, i alla fall såvitt jag förstår en bra sjukvård, omsorg och service de också, men de har ekonomiska o praktiska möjligheter att lyfta den nivån ngr clik.  Är det inte så eller har jag uppfattat fel?

Och det hela var ett svarsmål på de förslag från FI som utan hänsyn till följderna vill höja ersättningar o bidrag.

vilket de är tämligen ensamma om, som tur är.

vendelay
3/4/17, 9:54 PM
#30

Vad lätt det måste vara att alltid ha samma åsikter som majoriteten har. Du råkar inte vara vit, heterosexuell cis-man runt 40-50 år, landsbygdsbo?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/4/17, 10:10 PM
#31

#30 är det det majoriteten är?

Oberoende vad jag är, oberoende vad du är så gäller de ekonomiska lagarna. Såväl för den enskilde som för stat, kommun o företag.  Drivit mitt eget företag i en herrans massa år nu, så jag vet vad som händer om inte intäkterna täcker utgifterna..man kan göra som stat o kommun..men det kommer bara surt efter, då är det bättre att anpassa mun efter matsäcken. Vad jag säger är allvarligt , låter man de mjuka sektorerna i ett samhälle växa för fort, ta mer plats än vad landets tillväxt medger slutar det illa. Se bara på Grekland idag, hade inte det landets bidragstagare o pensionärer haft det bättre idag med en mer återhållsam politik?

Det kostar mycket svett o mycket arbete att vända ett ekonomiskt misslyckande och när det gäller länder är det alltid de svagaste som får betala det priset. Därför är jag i det här fallet att betrakta som djävulens advokat, den försiktige och snåle. För jag ser framför mig vad det skulle kosta Sveriges utsatta om vårt system kollapsade.

vendelay
3/4/17, 10:56 PM
#32

#31 Ska jag tolka ditt ickesvar som ett ja? 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/4/17, 11:44 PM
#33

#32 Ett förståeligt intresse för min etniska bakgrund, och det istället för de tråkiga ekonomiska realiteterna som jag beskrev..Förståeligt om man vill drömma och blunda för realiteter

Min sexuella läggning har knappast med ekonomifrågan att göra, inte heller min etniska bakgrund. Att jag är man och egen företagare har ju redan framgått😎

tarantass
3/5/17, 12:30 AM
#34

Det finns nog ingen här som inte vet att saker kostar pengar. Flera av oss har nog rätt gedigen erfarenhet av det (mig inräknad).

Så det är inte vad det det handlar om.

Det det handlar om är att om man aldrig lyfter blicken från marken kommer man aldrig att kunna ens börja fundera ut hur de kan användas bättre. Och om man fastnar med blicken i backen tillräckligt länge kommer man inte längre att kunna räta på nacken ens om man skulle vilja, och man kommer att bli sur och vresig på alla som går med nacken rak och göra sitt bästa för att få dem också att tycka att ingenting går.

Det är sorgligt, men vad ska vi andra här göra åt det? Skulle vi försöka leka nätpsykologer skulle vi bete oss förolämpande istället. Nätet har sina begränsningar.

Så jag ser ingen annan råd än att anknyta till vad som har påpekats i #16 och #23: här är inte platsen för negativa attityder till sajtens ämne. Det här ska inte vara något reservat för vissa åsikter, men däremot en fristad för folk med visioner om att det kan bli bättre om vi hugger i tillsammans. Många av oss behöver en sådan fristad på förekommen anledning.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[NeferNefer]
3/5/17, 12:34 AM
#35

#34: 🌺Mycket bra. Det är just "en fristad för folk med visioner om att det kan bli bättre om vi hugger i tillsammans" som jag önskar att den här sajten ska vara. Kritik behöver vi inte, vi har redan hört allt alldeles för många gånger. Dags att lyfta varandra, inte trycka ner varandra.

vendelay
3/5/17, 12:43 AM
#36

#33 Nej, för dig har det ingen relevans eftersom du är bland majoriteten i dina åsikter och bland toppen i din samhällsgrupp. För kvinnor, långtidssjukskrivna, icke arbetsföra och så vidare är detta förslag otroligt viktigt och då spelar bakgrunden roll. Kan du inte förstå det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/5/17, 12:45 AM
#37

#34 Så att vara realist är att vara negativ?

Jag  trycker heller inte ner ngn.

Men att blunda för hur verkligheten ser ut, brukar sluta med att man slår näsan blodig mot något hinder i vägen som…man blundat för.

Att med en rätt bedömning av resurser skapa ngt är bra, men att långsiktigt skada bara för att man är naiv är knappast berömvärt

tarantass
3/5/17, 1:01 AM
#38

#37: Du missförstår mig på flera sätt, och jag får hålla i mig för att inte bara gå efter min spontana känsla "herregud, han gör det med flit".

Det är knappast man själv som kan säga vad man gör för intryck på andra. Jag försöker (och har försökt förut) tala om för dig vad du gör för intryck på flera av oss andra här.

Att försöka få dig att inse att folk med andra inställningar än din kan vara realister är tydligen för mycket.

Nu upplyser jag dig om ett till intryck du gör på flera andra här, mer eller mindre: du kan uppenbarligen inte tänka dig någon annan tankebana än din egen. Alla som inte tänker som du är bara korkade eller vad du nu vill använda för ord (det exakta ordet är likgiltigt). Som om ingen av oss andra kunde tänkas ha haft barn, gått på soc, ägt och drivit företag,  jobbat på Skatteverket, läst ekonomi, och så vidare. Näsan i backen som sagt.

Och kan man bara tänka sig saker på sitt eget sätt är allt slags diskussion dödsdömd, alltid. Då kan man inte annat än dra ner folk, oavsett hur väl man menar i övrigt. Och då gör du bättre i att starta en blogg än i att hålla till på en diskussionssajt. I synnerhet en diskussionssajt som ska vara en fristad för folk som står för värderingar som man redan ständigt blir angripen för.

Jag säger inte att du är så här, för så synsk är jag inte, men jag säger att det är det intryck du ger. Det och det jag beskrev i #34. I en eller annan variant efter person. Och du kan se att det är flera här som är less på det. Var snäll och säg nu inte emot direkt utan försök fundera litet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

landsbygdsbo
3/5/17, 9:11 AM
#39

#38 Självklart har jag inte monopol på realistiska åsikter, självklart kan personer som i en fråga har en realistisk inställning ha en helt orealistisk i en annan. Det gäller naturligtvis mig också.

Men vad du gör nu är att försöka ändra fokus, från en ekonomisk diskussion till en känslomässig diskussion om individers känslor. I den senare finns ingen realism, man kan inte relatera till fakta vilket kanske passar dig bättre.

Vad jag säger är ett enkelt ekonomiskt faktum. Att höja skatter ger inte bara till en början ökade inkomster till staten, det belastar även den näringsverksamhet som beskattas. Vilket alltså betyder att en för hög beskattning kväver verksamheten. Det är ju därför vi i Sverige beskattar energi så hårt…för att vi ska använda så lite som möjligt av den. Samma sak med tobak o alkohol.

Att vi som bor här i landet är beredda att betala skatt, för grundtrygghet, för logistik, rättsskydd och så vidare står väl utom tvivel.

Men att från den ståndpunkten kräva ökade utgifter och finansiera dem med skattehöjningar in absurdum, ja då går det åt H-e med Svensk ekonomi och i förlängningen med den grundtrygghet som vi har idag. Och vilka drabbar det hårdast? Inte de friska, inte dem som har jobb och ekonomisk trygghet utan de svagaste. De utan jobb, de sjuka o handikappade.

Om det är att gå men näsan i backen genom att ha den inställningen, ja då går jag med näsan i backen. Hoppas bara att våra politiker också har skinn på näsan efter att ha dragit näsan i backen.

Angelfish
3/5/17, 12:57 PM
#40

#38 Tack för att du försöker men jag tror det är helt meningslöst. 🌺

tarantass
3/5/17, 3:52 PM
#41

#40: tack för stödet, det gjorde mig gladare. Även om jag håller med dig. Det är väl det att vi är några som gärna vill kunna fortsätta vara här och att alla inte är så lagda att de bara kan strunta i inlägg som hela tiden drar ner både diskussion och visioner så att inget någonsin kommer någonstans.

#39: jag svarade redan i #34, men du uppfattar det inte ens.

Det är du som ändrar fokus, och det gör du med varje tråd du deltar i.

Om allt allt gällde vore lågstadieaktiga räkneexempel utifrån grundsynen att ingenting kan ändras genom att se vart olika sätt att tänka leder, då vore historien verkligen slut, precis som Francis Fukuyama framkastade att den var 1989. Mer än så, då hade vi inte haft någon historia hittills och ingenting av vad vi kallar "mänsklighet" heller, för då hade vi bara varit biologiska datorer.

Om det är din nivå, fine, men då har du inget att göra på sådana här ställen. Om det inte är din nivå, då måste du ändra din stil och attityd så att det syns.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
landsbygdsbo
3/5/17, 4:08 PM
#42

#41  nej min fokus ligger på samma som initialt i den här tråden.

" #0  FI vill ändra pensionssystemet så att alla är garanterade vettiga pensioner. Vilket innebär rätt kraftiga skattehöjningar."

Sedan har jag flera gånger beskrivit vad dessa löften skulle innebära för Sverige och oss som bor här.

Andra har dragit in känslor och människovärde. Jag har hela tiden försökt hålla fokus på den ekonomiska frågan och de ekonomiska realiteter vi lever i.

Att öka välfärdsuttaget fortare än tillväxten i ett land är dömt att misslyckas. Se bara på Frankrike före ww2 och nu senast Grekland. Varför ska vi göra om samma kostsamma misstag i Sverige?

tarantass
3/5/17, 4:15 PM
#43

#42: den här tråden hade fel fokus från början, nämligen motsatt fokus mot vad forumet har (och nej, jag talar inte om din åsikt i sig – läs vidare). De problem du tar upp kan man ta upp på andra sätt, och i så fall kan man diskutera dem. Med det sätt du tar upp dem på – negativt, konfrontativt mot alla andra här, som du betraktar som dumma, och för allt vad man kan se oförmöget att ta in andra synvinklar än din egen  – vore det konstigt om någon ville.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

landsbygdsbo
3/5/17, 5:56 PM
#44

#43 Motsatt fokus skulle väl ligga på ojämlikhet, Vad har ekonomisk klarsyn med ojämlikhet att göra?

Jag betraktar inga andra som dumma, varför skulle jag det, det enda jag gjort är att förklara ekonomiska realiteter. Om man sedan väljer att blunda inför dessa, ja det är dumt. Om man har en annan åsikt och sakligt förklarar den, då vinner man min o andras respekt. Det är det demokrati går ut på.

Du talar om andra synvinklar, men vilka då?

Att mottagarsidan naturligtvis är intresserad av bättre villkor är ju självklart, Det är jag den siste att förneka.

Men min fråga gällde ju hur dessa bättre villkor skulle åstadkommas.

Som jag ser det måste samhället antingen prioritera om, dvs omfördela resurser eller så måste man höja skatterna.

Jag påpekade bara att den höjningen kan på sikt bli kostsammare än de flesta här tror.

tarantass
3/5/17, 6:08 PM
#45

Jo, när du (bland annat) tror att andra inte kan eller inser betydelsen av grudläggande matematik så tar jag mig friheten att beteckna det som att du tror att de är dumma.

Och för femtioelfte gången svarar du på något helt annat än det jag talar om. Men nu får du räkna ut själv vad det är, tips hjälper ju inte.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

landsbygdsbo
3/5/17, 7:00 PM
#46

? Dumhet har egentligen inte med förmågan att tillgodogöra sig information att göra.

Den förmågan har mer med en öppenhet att ta till sig fakta att göra.

Och för den som inte inser att ett för högt skatteuttag innebär risker för ett land, så kan jag bara att rekommendera att ta sig en titt på vad som händer i Grekland.

Om det vad de ser då inte stämmer överens med deras egna politiska o ekonomiska inställning så kan de ju ta en titt på vilka som drabbas hårdast. Av en för expansiv offentlig sektor.

vendelay
3/5/17, 7:05 PM
#47

Landsbygdsbo,

Nu har flera sagt till dig att vi antingen har svårt att förstå dig eller att du uppfattas som elak / dryg. Antingen får du lov att jobba på det (de flesta vill ju hjälpa dig, du har fått flera tips i denna tråd exempelvis) eller så får du nog ge upp för alla blir bara trötta och irriterade av att prata med dig, det är som att prata med en vägg. Du lyssnar inte och svarar inte på vad andra skriver.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
3/5/17, 8:21 PM
#48

#47

Elak, dryg? Bara för att jag har åsikter som inte passar?

Men vad säger det om er själva då?

Mina åsikter står jag för, de är mina och bygger på fakta.

Har jag fel där, så motbevisa mig då. Visa hur dum jag är och att jag har fel. Det tål jag

Eller är det så att mina åsikter inte smakar, tufft, men så är det här i världen, alla tycker inte likadant

Lika villkor - lika människovärde - lika rätt till olika åsikter eller hur?

Men så verkar det ju inte vara…..

Annons:
vendelay
3/5/17, 8:22 PM
#49

Men läser du bara delar av vad folk skriver? Du har ju fått flera kommentarer i denna tråd om hur du beter dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
3/5/17, 9:21 PM
#50

#48 Troligen är du varken elak eller dryg men många uppfattar dig så, vilket de försökt uppmärksamma dig på. Och det är inte du som kan bestämma hur du uppfattats av andra. 

Lika villkor står för att alla människor ska ha samma rättigheter oavsett sexuell läggning, etnicitet, ålder, funktionshinder m.m. Det handlar inte om att alla ska kunna uttrycka vilken åsikt som helst på den här sajten. Det är olika saker. Här vill vill helst inte ha några katastrofscenarion om att allt kommer att gå åt h….e och att vi inte har råd med att hjälpa de som är i nöd. Det har vi. Punkt!

Det finns redan många sajter som sysslar med sådant och där de i princip menar att tredje världskrig kommer att bryta ut precis när som helst. Varför inte utbyta tankar med dem istället om du tycker att vi här inne har så fel?

Calcifer
3/5/17, 10:49 PM
#51

#50 Bra talat, jag förstår inte varför just denna sajten är fokus när det är allt annat än lika villkor som ska diskuteras i varenda tråd. Sen att vi tycker olika är väl en annan sak, det är livet, men varför just här av alla sajter?!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

landsbygdsbo
3/5/17, 11:08 PM
#52

#49, Jag har inte varit oförskämt, inte idiotförklarat någon, bara pekat på de ekonomiska realiteter som råder i samhället. och det får alltså en del att påstå att jag skulle vara dryg och elak. Är det inte elakare att ljuga och lova folk guld o gröna skogar.

#50

Nu är jag elak igen

Du skriver "Här vill vill helst inte ha några katastrofscenarion om att allt kommer att gå åt h….e och att vi inte har råd med att hjälpa de som är i nöd. Det har vi. Punkt!"

Vill bara påminna om att vi har just nu i kraft verkande hårda restriktioner för vilka som får komma in i landet och att du, med vissa undantag måste befinna dig i landet för att kunna söka asyl. Varför? Därför att vi inte har råd att hålla de praktiska förutsättningar för att hjälpa alla som vill komman i för att de behöver hjälp.

Vi har sjukhus som skär ned för att de inte har råd att hålla BB avdelningar och annat.

Så nej!! vi har inte råd att hjälpa alla dem som är i nöd.

Det är fruktansvärt, men det är sant. Och att blunda för det faktumet är naivt.

Vad jag säger är att vi ska vara rädda om det system vi har, att det systemet idag ger tusentals människor bättre möjligheter. Men inget system är bombsäkert.

Det är som med demokratin, vi får aldrig ta den för given. Den måste vårdas varje dag för att även nästa generation ska ha tillgång till den.

Och demokrati lever av olika åsikter.

Loris M
3/6/17, 7:46 AM
#53

Landsbygdsbo är avstängd tills vidare! 

Jag ogillar verkligen att behöva göra det, men jag har fått flera PM från medlemmar som tycker att han förstör stämningen och att hans sätt att tänka går emot allt som denna sajt står för.

Upp till toppen
Annons: