Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 590 ggr
Loris M
3/4/17, 5:28 PM

Barn som utsätts för rasism

Rasism är alltid fel oavsett vilka former det handlar om, men när barn utsätts då är det vidrigare än vidrigast. 🤢 Jag önskar att det handlade om enstaka händelser men tyvärr är det inte så.

"Häromdagen skulle min 7-åriga dotter ha en mysdag med min sambo, en utflykt med lunch på McDonalds följt av ett biobesök. Ett sportlovsminne. Det blev ett minne för livet men inte riktigt som det var tänkt. Min dotter blev utsatt för ett rasistiskt påhopp av en äldre kvinna som var i sällskap av sitt barnbarn. Den äldre kvinnan tyckte att det var en bra idé att, inför sitt barnbarn, kalla min dotter för ohyra där hon satt ensam vid ett bord medan min sambo hämtade maten de beställt. Min dotter är afrosvensk och sticker tydligen ut en del i andras ögon. Betyder det att det är okej att hon ska utsättas för okvädesord? Nej självklart inte, tänker de flesta. Det här är en isolerad händelse, tänker andra. Men det är inte en isolerad händelse. Det pågår dagligen över hela Sverige. Mot barn. Av barn. Av vuxna./…/

Jag hade en diskussion med min dotter när hon var 17-18 år, där jag upplevde att rasism inte var så vanligt förekommande, att de inte blev SÅ utsatta ändå. Hennes svar var: ”Vad vet du mamma? De säger eller gör inget när du är med. Vet du hur det känns att alltid bli tittad på? Att få glåpord kastade efter sig? Varför tror du att jag alltid har musik i öronen när jag går hemifrån? Enda gången jag känt att jag blivit bra bemött och välkomnad för den jag är, är när jag var med min systers gudmor på Pridefestivalen”. Jag ifrågasatte varför hon inte berättar allt för mig. Min son, då ca 12 år, lade sig i: ”Mamma, vad kan du göra. Du kan inte skydda oss jämt, det händer hela tiden och man orkar inte prata om det heller”. "

http://www.expressen.se/debatt/min-dotters-sportlovsminne-blev-att-kallas-for-ohyra/?social=fb

Annons:
Calcifer
3/4/17, 6:04 PM
#1

Jag hatar rasism, rasism mot barn hatar jag lite extra. En skolkamrat till mig berättade en gång att hen blev nerknuffad från en klätterställning av några andra lite äldre barn, med orden "åk hem till afrika jävla n-jävel" (väljer att inte skriva ut hela ordet). Hen var kanske 10, de andra barnen 12-13. Alltså, hur fan har man uppfostrat sina barn när de beter sig så?! Sprida hat som vuxen är väl en sak men att inpränta i sina barn att mörkhyade är sämre än "oss andra" är vidrigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
3/4/17, 6:19 PM
#2

Ja, det är hemskt. Jag kommer ännu ihåg sorgen i en flickas ögon som jag intervjuade en gång för många år sedan när jag skrev mitt examensarbete. Jag intervjuade högstadieelever med utländsk bakgrund och frågade hur de uppfattade sig själva, vi pratade om identitet, kultur o.s.v. Vid en av intervjuerna satt jag med sju-åtta killar som gick i sjuan och efter en timme skulle jag tacka för deras medverkan. När jag reste mig för att gå sa en av killarna: Men vänta lite! Rasism då? Varför frågar du inte om rasism?

Jag blev helt ställd för rasism är väl inget som barn blir utsatta för tänkte jag. Jag kom inte ens på tanken att fråga om något sådant. Jag gick tillbaka och fick ta del av deras berättelse som var hjärtskärande. 😕 De kallades för saker, mobbades och även lärare kunde vara de som kom med konstiga och rasistiska uttalanden eller en massa förutfattade meningar.

När jag skulle ha en enskild intervju med en flicka på samma tema berättade även hon om rasismen utan att jag ens frågat om det. Hon berättade hur andra elever kunde spotta på henne och säga: Jävla blatte åk hem! Hur de knuffade henne och försökte dra av henne hennes slöja. Hon var 12 år. Jag kommer ihåg att jag helt glömde bort att jag satt och intervjuade henne. Det var först när hon sa: Oj, blev du ledsen nu? som jag insåg att tårarna rann ned för mina kinder. Jag blev så tagen av hennes sorgsna blick och berättelsen och att så unga barn ska behöva möta hat.

Calcifer
3/4/17, 6:24 PM
#3

#2 Ja det är helt galet. Jag har själv utsatts för rasism trots att jag är så svensk man kan bli (mamma har släktforskat, vi har funnits i Sverige i måååååååånga år) för att jag hade väldigt mörka ögon när jag var yngre (nu är de brun/gröna) och när håret var blött var det nästan helt svart. Så när jag badade på badhus blev jag kallad blatte och "åk hem" etc. Vilket chockade mig som var kanske 10 då. Vadå åk hem, jag var ju i min hemstad där jag var född. O_o


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NeferNefer]
3/4/17, 11:52 PM
#4

😢Orkar inte ens tänka på sånt här …

Upp till toppen
Annons: