Annons:
Etikettövrigt
Läst 718 ggr
Magi-cat
2017-03-10 11:25

Källkritikens dag!

På måndag är det källkritikens dag.

http://www.metro.se/artikel/s%C3%A5-h%C3%A4r-f%C3%B6ljer-du-k%C3%A4llkritikens-dag-med-din-skola

"Spridningen av falska nyheter och ”alternativa fakta” blir allt vanligare, inte minst på nätet. Vi måste alla bli bättre på att kolla upp saker som vi ser och delar i våra flöden – på källkritik helt enkelt. På Kulturhuset Stadsteatern uppmärksammar vi därför Källkritikens dag den 13 mars tillsammans med Viralgranskaren på tidningen Metro.

http://kulturhusetstadsteatern.se/ForumDebatt/Evenemang/2017/Kallkritikens-dag/

"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2017-03-10 11:26
#1

Välbehövligt!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Huygens
2017-03-10 23:34
#2

Vem är "vi"?

Vem är det som upprättar "källkritikens dag"?

Varför ingår det i agendan att angripa "konspirationsteorier" och vem definierar vad som är en "konspirationsteori"?

Magi-cat
2017-03-11 06:52
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-03-11 10:28
#4

Åh, dom ska angripa chemtrails med "fakataresistens".

Vilka är makthavarna som står bakom denna "Källkritikens dag"?

tarantass
2017-03-11 19:33
#5

Bra idé, får läsa länkarna vid tillfälle.

Men som tråden visar: hur ska man komma åt den (bl.a. för demokrati och mänskliga rättigheter) katastrofala omständigheten att vi helt enkelt inte kan nå varandra längre därför att mänskligheten har fallit sönder i olika universa, där de som lever i något av de "alternativa" per default inte tror på någonting som någon från ett annat universum säger – och allra minst om källkritik?

Olika universa i form av inte minst filterbubblor med ohämmad förstärkning och belöning av och inget som kan hålla tillbaka ens egna partiska tendenser, brister i grundläggande omvärldsorientering och människokännedom, paranoior, eventuella överaktiva mönstertolkning, eventuella rättshaveristiska tendenser osv…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Huygens
2017-03-11 19:43
#6

Vem påstår att "alternativa" per default inte tror på källor?

Annons:
tarantass
2017-03-11 19:56
#7

#6: inte jag i alla fall. Det skrev jag inte.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Huygens
2017-03-11 19:58
#8

Vem har gett dej påståendet?

Angelfish
2017-03-12 19:46
#9

Bra idé med Källkritikens dag. Borde vara flera gånger per år.

Och om dom inte lär ut att vara källkritiska i skolorna så borde dom verkligen starta med det.

Huygens
2017-03-12 20:36
#10

Men handlar det om källkritik i dom två länkade dagordningarna?

Magi-cat
2017-03-13 15:09
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-14 07:52
#12

Källkritikens dag är alla dagar.

Jack Werners foto.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-14 08:24
#13

"Att vara källkritisk är ett sätt att värna demokratin. Ett modernt psykologiskt försvar ska värna om demokratin och säkerställa ett öppet och demokratiskt samhälle med åsiktsfrihet och fria medier.

De krafter som vill motverka ett öppet och fritt samhälle kan försöka göra det genom till exempel lögner och propaganda. Det kan handla om att förstärka konfliktytor som finns i samhället eller på andra sätt bryta ned samhällets funktionalitet."

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Psykologiskt-forsvar/Vad-ska-man-tanka-pa-nar-det-galler-kallkritik-och-att-motverka-rykten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2017-03-27 14:04
#14

Handlar Källkritikens dag om att stärka dom stora mediabolagens makt? Yttrandefriheten kvävs för småbloggare och alternativ media.

Marginalisering.

Multinationella storföretag med kopplingar till säkerhetstjänsten, såsom Facebook, Youtube, Google och Twitter har redan börjat placera "oönskade" publikatörer i antingen ghost-ban eller sk restricted mode.

Upp till toppen
Annons: