Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 782 ggr
Loris M
3/11/17, 5:42 PM

Har bott i skogen i 50 år

Det finns många människor som av olika anledningar hamnar utanför samhället. En del har valt det själva och en del har tvingats till det. Det här är berättelse om en sådan man, Ulf Svensson som valt att isolera sig som väldigt ung och har nu hunnit bli 72 år. Han han ingen inkomst, ingen bostad och har fram till nyligen knappt haft någon kontakt med omvärlden. 

"Faktum är att Uffe Svensson inte lever av just någonting alls. Han fyller snart 72 år, men någon pension har han aldrig brytt sig om att hämta ut. ”Jag har inte gått med i det där skattesystemet”, som han uttrycker det.

Istället försörjer han sig på att panta tomburkar som han hittar. Han tigger aldrig, men då och då sticker någon till honom en tjuga eller en cigarett när han går runt på stan.

– Han är aldrig framfusig eller bråkar med någon. Andra som är lite utanför samhället lever ju oftast på socialbidrag men det gör ju inte Uffe, säger Torsten Sahlin."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/uffe-har-bott-i-skogen-i-50-ar

Annons:
Magi-cat
3/11/17, 6:28 PM
#1

Såg ett inslag om det på TV. Verkligen helt fantastiskt, så nära och så annorlunda mot hur de allra flesta av oss lever.

Tänk bara att sova under en presenning i ur och skur! Det gjorde han tills nyligen då han fick en koja att sova i, med namnskylt och allt.

Bra att han har vänner nu som tittar till honom, han har nog inte haft det så lätt.

"De träffas också på julafton och när Uffe fyller år.

– Det är lite roligt, för då frågar jag alltid vad han önskar sig. Då svarar han bara att han har allt han behöver."

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
3/11/17, 6:32 PM
#2

Ja, berättelsen andas ändå medmänsklighet och det är fint att de tar hand om honom. 🙂

Upp till toppen
Annons: