Övrigt

Rocka sockorna-dagen 21/3!

2017-03-20 21:35 #0 av: Magi-cat

21/3 är internationella dagen för Downs syndrom. Sedan några år tillbaka rockar vi sockorna den dagen, dvs bär strumpor av olika färg och hyllar på så sätt olika och stödjer alla människors lika värde och rättigheter!

"Med denna enkla gest – att rocka sockorna, har vi alla fått en chans att på ett lekfullt sätt visa och stå upp för mångfald i samhället och alla människors lika värde och rättigheter."

http://www.svenskadownforeningen.se/rocka-sockorna/

Varför just den 21? Jo, för att människor med Downs syndrom har tre exemplar av kromosom 21!

http://www.expressen.se/halsoliv/manskligt/rocka-sockorna-darfor-bar-vi-omaka-strumpor/

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-03-21 02:06 #1 av: [NeferNefer]

Idag ska jag rocka sockorna!! 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-03-21 06:57 #2 av: Loris M

Bra Magi-cat! Tummen uppTack för att du uppmärksammar dagen. Blomma

Här ska vi också rocka sockorna. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-03-21 06:58 #3 av: Magi-cat

Samma här! BallongGlad

Anmäl
2017-03-21 07:04 #4 av: [NeferNefer]

Det blir sock'n'roll här hela dagen Cool

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-03-21 16:35 #5 av: [Torahzen]

Jag pratade om det igår med dottern, men det var ju som bortblåst i morse. Nu är det åtgärdat!

Anmäl
2017-03-21 16:58 #6 av: Magi-cat

Har fått flera kommentarer idag om mina rockade sockar. SkrattarEn del känner till dagen, andra inte. Ett bra tillfälle att informera och prata om och runt detta angelägna ämne!

Anmäl
2017-03-21 17:43 #7 av: vendelay

Här rockas det!

Var inte någon som frågade om det men har å andra sidan alltid skor på mig men jag drog upp ämnet lite under dagen men ingen hade faktiskt hört talas om det. Konstigt tycker jag för jag har till och med sett reklam om dagen på H&M.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-03-21 17:47 #8 av: Magi-cat

#7 Snyggt! Tummen upp

Anmäl
2017-03-21 19:13 #9 av: VoxBauers

Rockat sockor! Glad

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2017-03-21 19:43 #10 av: DesK

Så här gör jag! 

Désirée

Anmäl
2017-03-21 20:55 #11 av: Loris M

Jag hade en stressig morgon och fast jag och mina barn brukar komma håg det och pratade om det i går kväll, och fast jag skrev här i tråden att vi skulle göra det, försvann det ur tankarna nästan direkt. GalenMen en kollega fixade det när jag kom till jobbet och köpte två par strumpor till mig. Glad

Anmäl
2019-03-20 22:08 #12 av: Magi-cat

Rocka sockorna-dagen igen! Hjärta

Anmäl
2019-03-20 22:21 #13 av: DesK

Japp, dags igen! Hjärta En ack så viktig dag i dessa tider!

Désirée

Anmäl
2019-03-21 06:42 #14 av: Loris M

BlommaHjärtaRegnbåge

Anmäl
2019-03-21 18:59 #15 av: Maria

/Maria

Anmäl
2019-03-23 22:14 #16 av: 500

På förskolan jag arbetar på har vi bojkottat dagen eftersom svenska downsföreningen beter sig illa mot grundaren av dagen.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/281058/nathea-15-jag-blev-jatteledsen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6XPQ0/infekterade-braket-bakom-rocka-sockorna/promo

Anmäl
2019-03-23 22:22 #17 av: Loris M

#16 Har de inte ändrat sig sedan? Har för mig att jag läst om det.

Men visst är det väldigt trist att de kör med så fula knep, Downföreningen. Det var ju inte de som kom med idén.

Anmäl
2019-03-23 22:37 #18 av: 500

#17 De tvingade ju henne att stänga ner sitt Facebook konto med namnet "Rocka sockorna" för att de varumärkt det då deras slogan "Rocka dina sockor" inte blev populärt. Så nej jag anser inte att de gjort något bättre och så kände de andra på mitt jobb med.

Anmäl
2019-03-24 06:30 #19 av: Loris M

#18 Okej, då förstår jag. Jag lyssnade på videon i den första länken du lagt till och där säger hon att hon får säga rocka sockorna men bara om hon samtidigt nämner Downföreningen. Funderar

Verkligen dåligt av dem och synd att de på det här sättet förstör för sig själva och alla barn. Det här initiativet har fått stort genomslag och det är viktigt att uppmärksamma olikheter på ett positivt sätt. Nu blir det istället så att några (som ni) bojkottar  evenemanget, vilket jag kan förstå, och då hamnar fokus på konflikten istället för på barnen i behov av stöd. Synd!

Känner du till bakgrunden, varför de ansåg sig ha rätten att varumärkesskydda begreppet?

Anmäl
2019-03-24 14:31 #20 av: Magi-cat

Verkligen tråkigt på alla sätt om det blivit konflikt runt rocka sockorna-dagen!Gråter

Som Loris säger hamnar fokus på en konflikt istället  för på barnen och en aktion som alla kan vara med i.

Där jag bor gick väldigt många, barn och vuxna omkring med rockade sockar den dagen. Det ledde också till prat om Downs syndrom, lika och olika och allt där omkring. Det kändes så hoppfullt och positivt.

Men bojkottar nu alla och låter bli att rocka sockorna och uppmärksamma dagen - vem förlorar mest? Barnen, förstås!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.