Annons:
Etikettövrigt
Läst 1218 ggr
Magi-cat
2017-03-20 21:35

Rocka sockorna-dagen 21/3!

21/3 är internationella dagen för Downs syndrom. Sedan några år tillbaka rockar vi sockorna den dagen, dvs bär strumpor av olika färg och hyllar på så sätt olika och stödjer alla människors lika värde och rättigheter!

"Med denna enkla gest – att rocka sockorna, har vi alla fått en chans att på ett lekfullt sätt visa och stå upp för mångfald i samhället och alla människors lika värde och rättigheter."

http://www.svenskadownforeningen.se/rocka-sockorna/

Varför just den 21? Jo, för att människor med Downs syndrom har tre exemplar av kromosom 21!

http://www.expressen.se/halsoliv/manskligt/rocka-sockorna-darfor-bar-vi-omaka-strumpor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-03-21 02:06
#1

Idag ska jag rocka sockorna!!

Loris M
2017-03-21 06:57
#2

Bra Magi-cat! 👍Tack för att du uppmärksammar dagen. 🌺

Här ska vi också rocka sockorna.

Magi-cat
2017-03-21 06:58
#3

Samma här! 🎈🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-03-21 07:04
#4

Det blir sock'n'roll här hela dagen 😎

[Torahzen]
2017-03-21 16:35
#5

Jag pratade om det igår med dottern, men det var ju som bortblåst i morse. Nu är det åtgärdat!

Magi-cat
2017-03-21 16:58
#6

Har fått flera kommentarer idag om mina rockade sockar. 😃En del känner till dagen, andra inte. Ett bra tillfälle att informera och prata om och runt detta angelägna ämne!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vendelay
2017-03-21 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här rockas det!

Var inte någon som frågade om det men har å andra sidan alltid skor på mig men jag drog upp ämnet lite under dagen men ingen hade faktiskt hört talas om det. Konstigt tycker jag för jag har till och med sett reklam om dagen på H&M.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2017-03-21 17:47
#8

#7 Snyggt! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2017-03-21 19:13
#9

Rockat sockor! 🙂

DesK
2017-03-21 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Så här gör jag!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2017-03-21 20:55
#11

Jag hade en stressig morgon och fast jag och mina barn brukar komma håg det och pratade om det i går kväll, och fast jag skrev här i tråden att vi skulle göra det, försvann det ur tankarna nästan direkt. 🤪Men en kollega fixade det när jag kom till jobbet och köpte två par strumpor till mig. 🙂

Magi-cat
2019-03-20 22:08
#12

Rocka sockorna-dagen igen! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2019-03-20 22:21
#13

Japp, dags igen! ❤️ En ack så viktig dag i dessa tider!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loris M
2019-03-21 06:42
#14

🌺❤️🌈

Maria
2019-03-21 18:59
#15

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

500
2019-03-23 22:14
#16

På förskolan jag arbetar på har vi bojkottat dagen eftersom svenska downsföreningen beter sig illa mot grundaren av dagen. https://www.aftonbladet.se/tv/a/281058/nathea-15-jag-blev-jatteledsen https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6XPQ0/infekterade-braket-bakom-rocka-sockorna/promo

Loris M
2019-03-23 22:22
#17

#16 Har de inte ändrat sig sedan? Har för mig att jag läst om det.

Men visst är det väldigt trist att de kör med så fula knep, Downföreningen. Det var ju inte de som kom med idén.

500
2019-03-23 22:37
#18

#17 De tvingade ju henne att stänga ner sitt Facebook konto med namnet "Rocka sockorna" för att de varumärkt det då deras slogan "Rocka dina sockor" inte blev populärt. Så nej jag anser inte att de gjort något bättre och så kände de andra på mitt jobb med.

Loris M
2019-03-24 06:30
#19

#18 Okej, då förstår jag. Jag lyssnade på videon i den första länken du lagt till och där säger hon att hon får säga rocka sockorna men bara om hon samtidigt nämner Downföreningen. 🤔

Verkligen dåligt av dem och synd att de på det här sättet förstör för sig själva och alla barn. Det här initiativet har fått stort genomslag och det är viktigt att uppmärksamma olikheter på ett positivt sätt. Nu blir det istället så att några (som ni) bojkottar  evenemanget, vilket jag kan förstå, och då hamnar fokus på konflikten istället för på barnen i behov av stöd. Synd!

Känner du till bakgrunden, varför de ansåg sig ha rätten att varumärkesskydda begreppet?

Magi-cat
2019-03-24 14:31
#20

Verkligen tråkigt på alla sätt om det blivit konflikt runt rocka sockorna-dagen!😢

Som Loris säger hamnar fokus på en konflikt istället  för på barnen och en aktion som alla kan vara med i.

Där jag bor gick väldigt många, barn och vuxna omkring med rockade sockar den dagen. Det ledde också till prat om Downs syndrom, lika och olika och allt där omkring. Det kändes så hoppfullt och positivt.

Men bojkottar nu alla och låter bli att rocka sockorna och uppmärksamma dagen - vem förlorar mest? Barnen, förstås!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2019-03-24 15:22
#21

Frågan är vilken maktorganisation som styr och kontrollerar Downföreningen?

Magi-cat
2020-03-21 08:42
#22

Downs syndrom-dagen igen. Citat från #jagärhär:

"

NTERNATIONELLA DOWNS SYNDROM-DAGEN

21/3 är den Internationella Downs Syndrom-dagen, och då kan vi rocka sockorna (bära udda och gärna färgglada sockor) för att på ett enkelt sätt visa att vi hyllar olikheter och tar ställning för allas lika värde och rättigheter. Datumet 21/3 är valt därför att personer med Downs Syndrom oftast har 3 exemplar av kromosom 21.

Här kan ni titta in för information om att rocka sockorna:

https://www.facebook.com/rockasockorna3.21/

Tidigare i veckan hände också något riktigt kul, i och med att Frankrike fick sin första kommunpolitiker med Downs Syndrom, då 34 år gamla Eléonore Laloux (som syns i bilden överst till höger) valdes in som lokalpolitiker i den franska staden och kommunen Arras. Extra häftigt att det skedde samma vecka som Internationella Downs Syndrom-dagen infaller, och en motivering så god som någon att fortsätta rocka sockorna.

Här kan den som vill läsa och höra lite om Eléonore:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7428860

https://www.bbc.com/news/av/world-europe-51860050/eleonore-laloux-is-looking-to-prove-it-as-france-s-first-political-candidate-with-down-s-syndrome"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-03-21 09:25
#23

Åh det var dags igen! 👍 🌺Jag höll på att missa det, för nu det så mycket fokus på Corona. 

Men när kan det passa bättre att hylla olikheter som nu? Alla drabbas på samma sätt när en kris kommer och våra olikheter spelar ingen roll.

Magi-cat
2020-03-21 09:29
#24

#23  Alla drabbas på samma sätt när en kris kommer och våra olikheter spelar ingen roll

Precis så! Alltid viktigt men viktigare än någonsin!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2020-03-21 12:01
#25

På min förskola rockade vi sockorna och firade våra olikheter redan igår. Det är jätteroligt att se hur det här initiativet blivit en stående tradition i förskoleverksamheten. 🙂

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2020-03-21 12:04
#26

#26 Kul! Saknar tiden när jag jobbade på förskola. 🙂 (Kanske inte just nu med Corona och allt, men annars 😃)

DesK
2020-03-21 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#25 Härligt! 🙂 Vi rockar sockorna varje år, så även idag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2021-03-20 18:46
#28

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Allt om Internationella Downs syndrom-dagen, vilket datum och varför vi ska rocka sockorna, och vilka kändisar som gör det förutom Pippi Långstrump.
Loris M
2021-03-20 19:10
#29

💖🧦

Magi-cat
2022-03-20 12:26
#30

De här tjejerna med Downs syndrom har just gett ut sin första låt inför Rocka-sockorna-dagen!

"Inför Internationella Downs syndrom-dagen den 21 mars – som också är känd som Rocka sockorna-dagen – släppte de sin första egna låt ”Cool Down”. Låten handlar om att alla är unika och viktiga."

https://svenska.yle.fi/a/7-10014397?fbclid=IwAR1RLomeZa-eibowHtdwbCBEOxn85r2W0syndSuyvw4RvE3JXltC3AQufjw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Låten ”Cool Down” handlar om att alla är unika och viktiga.
Loris M
2022-03-20 12:45
#31

💖💪🏼

NeferNefer
2022-03-20 13:47
#32

Här ska rockas sockor!! 🧦

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Vixxen
2022-03-20 13:54
#33

Här med!

Upp till toppen
Annons: