Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 1254 ggr
DesK
2017-04-20 20:15

Inhumant!

En natt satt jag uppe för att jag inte kunde sova pga värk. Vår flykting, fanns vaken i ett annat rum. När han insåg att jag satt i köket kom han och frågade varför jag är uppe mitt i natten. Jag svarade att jag har ont och inte kan sova. Han frågar vad han ska göra för att hjälpa mig. Jag svarar att han nog bör gå och lägga sig, för att orka med skolan och de roliga helgaktiviteter som gubben min har organiserat. Grabben svarar: Skolan är jätteviktig, så den vill jag helst inte missa, roliga fritidsaktiviter är jättekul, men om du behöver min hjälp, så stannar jag hos dig. Du ska inte vara ensam och ha ont. Jag säger till honom att jag är tacksam för att han vill väl, men att jag vill att han ska vara med på det roliga. Han nöjer sig en liten stund, men återkommer snart och frågar om jag är säker. Detta upprepas tre till fyra gånger inom ca en och en halv timme. På morgonen frågar han igen om han kan gå till skolan, för han vill inte lämna mig om jag inte mår bra. Jag får iväg honom till skolan. Den roliga aktiviteten på helgen blir av och det blev många glada skratt. Efter dessa aktiviteter, så sätter grabben igång med att fixa i trädgården och jobba med hundarna. 

Några dagar senare kommer det ett brev från Migrationsverket……jag vågar inte ge det till grabben, vill inte förstöra den stundande påskhelgen, så jag lägger undan det över helgen.  I tisdags sa vi till grabben att han har ett brev, som vi vill att han öppnar tillsammans med oss. Grabben tänkte direkt, nu är mitt liv slut! Vi fick honom att öppna brevet och det visade sig vara hans dagpenning. För oss känns det fullständigt absurt och inhumant att samma företag som ger grabben pengar är samma företag som skickar honom till helvetet!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[NeferNefer]
2017-04-20 23:55
#1

😕Vilken fin kille, och så fruktansvärt att han (och alla andra i samma situation) måste leva med den skräcken 😢

Magi-cat
2017-04-21 09:32
#2

😢

Men vad skönt att det bara var dagpenningen…Vilken fin kille, säger jag också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-04-21 10:21
#3

Man blir så ledsen när man hör hur många goa människor lever i ovisshet😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2017-04-21 10:46
#4

Visst blir man ledsen! Det är väldigt många som lever med denna ovisshet. Samtliga de jag känner till är skötsamma och fina killar och tjejer, som inget hellre vill än lära sig svenska och hur vårt samhälle fungerar och de vill alla jobba och hjälpa till. De som har fyllt 18 kostar ju inte samhället mer än dagpenning på 61 kr /dag. Vi som har dem boende hos oss får inte betalt. Dock har lärarna på skolan kommit fram till att familjehemmen ska få 400 kr /månad, av dagpenningen,  mest för att de unga ska lära sig att det är så vi gör här. Jag säger som Alexander Bard sa i TV: Det är inte de som ska be om att få stanna, det är vi som ska fråga dem om de vill stanna här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2017-05-04 21:30
#5

Fortsätter här istället för att skapa ny tråd.

Härom natten fick grabben veta att hans biologiske far blivit skjuten av talibanerna, före det blev fadern grovt misshandlad och lemlästad, öron, fingrar, händer och fötter avhuggna mm. Grabben upprepar gång på gång: "Det var mig de ville ha, nu tar de min mamma och mina småsyskon också, allt är mitt fel, för att jag flydde" Vi gör vad vi kan för att stötta honom och visa att vi finns här, men det lilla ljus av hopp som tidigare fanns i hans ögon är borta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
2017-05-05 07:47
#6

😭Obegripligt att människor kan vara så grymma! Och obegripligt att Sverige utvisar människor till såna länder!

Annons:
Maria
2017-05-05 07:48
#7

Jag förstår inte att man inte kan döma från fall till fall. Även om det finns regler så kan man väl döma på individnivå.

Gräsligt vad unga människor har gått igenom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-05-05 07:51
#8

Så ofattbart, vansinnigt grymt och hemskt!!! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-05-05 21:11
#9

😢

Calcifer
2017-05-07 14:25
#10

Det är hemskt, finns inget annat att säga. :(


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
2017-05-21 11:00
Eda
2017-05-28 08:11
#12

Så fruktansvärt, grymt och inhumant det Desk beskriver gällande ensamkommande flyktingbarn, jag skrev genast på kampanjen samt delade på Facebook. 

(På kampanjsidan skrev jag också på om att ge utökad möjlighet för äldre att få komma till Servicehus, av detta har jag själv erfarenhet av när min mamma som var i 90-årsåldern först nekades komma till servicehus.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2017-05-29 11:30
#13

Lite glädje i allt detta elände! Min gubbe och jag har inga gemensamma barn, men igår fick vi inse at det är fel, för vi har tre gemensamma barn, en från Eritrea, en från Afghanistan och en från Irak ❤️ Dessa tre gratulerade mig på mors dag, vilket mina biologiska barn också gjorde 😍 Jag körde vår pojke till Gbg tidigt på morgonen igår och när jag kom hem fann jag detta brev på köksbordet:

"Grattis Mamma från din lilla son xxx

Grattis bästa mamma!

Du har verkligen varit en klippa i stormen som jag alltid kan luta mig emot. Du är inte bara en mamma utan också min bästa vän.

Ha en fin dag

❤️❤️❤️"

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2017-05-29 11:33
#14

Så underbart och hjärtevärmande! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-05-29 15:20
#15

❤️Så vackert ❤️

Maria
2017-05-29 15:59
#16

Jättefint❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2017-05-29 21:18
#17

Underbart!! ❤️

DesK
2017-05-29 21:38
#18

Visst är det! Att samme pojke nu ligger ihopkrupen med svåra magsmärtor pga oro om han får stanna här, känns fruktansvärt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2017-05-29 23:06
#19

Det var jättefint, det du skrev om alla dina barn. -
Det är obegripligt att livet är så orättvist.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2017-05-31 09:31
#20

På tal om dessa märkliga åldersbeskrivningar som görs nu kan jag berätta att dessa är allt annat än tillförlitliga med ett litet exempel. Jag var hos en akuttandläkare förra sommaren, efter att ha bitit av en tand. Hon kollade igenom alla mina tänder och sa sedan: Är du säker på att du är närmare 60 år? Dina tänder ser ut som att du är max 40 år! Det är en rätt rejäl felmarginal, jag var 58 år då! Av just den anledningen vägrar många läkare att medverka vid dessa tester.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2017-06-01 22:04
#21

Tack Lena Mellin! Jag kunde inte sagt det bättre själv:

"Hittills har Migrationsverket skickat vidare 4 200 personer vidare till Rättsmedicinalverket för åldersbestämningen. Det är alltså färre än tio procent av dem som kommit hit sedan 2014.

Även tidigare fanns medicinska bedömningar av de ensamkommandes ålder. Men de ansågs vara av så undermålig kvalitet att läkarna vägrade utföra dem. Sedan årsskiftet är röntgen av visdomständer och knän möjliga att genomföra.

Men sanningen att säga är kanske precisionen inte heller den bästa i den nya undersökningarna. Det finns tre kategorier. Nummer ett är att resultatet ”talar för att den undersökta är 18 år eller äldre”. Nummer två är att de ”möjligen talar för…”. Och trean är att resultaten ”möjligen talar för att den undersökta är under 18 år”.

Ganska svävande om man ska vara ärlig.

Dessutom kan det vara så att de flyende barnen kanske inte ens vet när de är födda. Folkbokföringen i Somalia och Afghanistan har luckor.

Så de som jublar över rapporten gör det antingen för att de inte läst rapporten, för att de är för heta på gröten eller mot bättre vetande."

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: