Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 1270 ggr
Loris M
2017-04-22 11:30

Stänger ner sin FB-sida efter hot

"Victoria Kawesa blev partiledare för Feministiskt initiativ för en knapp månad sedan. Sedan dess har hoten rasat in mot henne på sociala medier och nu har hon tagit beslutet att stänga ner sin privata Facebook. 

Hoten har varit en del av Victoria Kawesas politiska liv sedan 2014 då hon och Hanif Bali (M) skulle debattera i Almedalen. Då skrev någon att han hoppades att hon skulle skjutas uppe på scenen och både Kawesa och Bali kontaktade polisen. Efter att hon blev partiledare den 27 mars i år har hoten intensifierats och nått en topp efter terrorattentatet i Stockholm den 7 april. Då gick en twittrare igenom hennes 5 000 Facebookvänner och hittade ett muslimer som han menade hade islamistiska kopplingar, alltså fanns det enligt postaren anledning att tro att även Victoria Kawesa är islamist.

– Det är guilt by association. Jag har alltid fått utstå hot och hat för att jag är en afrosvensk kvinna men efter terrordådet började man koppla ihop mig med islamism för att jag kämpar för muslimers rättigheter. Jag tror att terrordådet kommer innebära en backlash för oss som står upp för allas lika värde och det kommer bara bli värre inför valrörelsen, därför stängde jag ner kontona."

http://www.etc.se/inrikes/victoria-kawesa-fi-stanger-ner-efter-hot

Annons:
[NeferNefer]
2017-04-22 16:46
#1

😢

Magi-cat
2017-04-22 17:54
#2

Inte klokt. 😡😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-04-22 18:14
#3

Nej, det är inte klokt. Det som oroar är att det blivit så pass legitimt att uttrycka sig spydigt, rasistiskt och hota, att folk inte ens bryr sig om att skapa falska konton utan skriver från sina riktiga profil och med sina fullständiga namn. Det begriper inte jag.

Magi-cat
2017-04-22 18:18
#4

Det är nog som du säger, det har blivit legitimt. Vanligt. Inget att skämmas för ens. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2017-04-23 01:46
#5

Otäckt!

kamera0710
2017-04-25 12:14
#6

Är tyvärr inte överraskad, men det är inte mindre vidrigt för det.

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-12 13:31
#7

Det är nackdelen med vårt öppna samhälle.

Att tysta och kväva är dock fel väg att gå. En hårdare lagstiftning,  Där man tvingas ta ansvar för vad man säger är betydligt bättre

Sedan, om någon går ut med ett politiskt budskap så bör man vara medveten om det faktum att man öppnar sig för politiska angrepp. Däremot ska inte rena personangrepp o hot tolereras

papa-bear
2017-06-14 11:07
#8

#7 med en hårdare lagstiftning krävs även att det finns de som ser till att lagbrytarna blir lagförda, inte avförda med standardfrasen "läggs ner pga brist på spaningsuppslag/bevis". även om det tillförs civilutredare till polisen tror jag inte att statistiken på lagförda brott kommer att öka.

Upp till toppen
Annons: