Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 607 ggr
Loris M
4/24/17, 9:26 AM

"Tränar bara tre ggr/veckan?! Inget att komma med"

Författare till boken "Jag är sjuk" Lisa Jisei, skriver om träningshetsen och värderingar som gör oss sjuka och ohälsosamma. 

"För fem år sedan hittades jag i ett dike av en vän som valde att slåss för mitt liv och en sjukdom han inte visste namnet på. Då hade jag som så många gånger förr sprungit bort ifrån ångesten, mil efter mil i en utsvält kropp. Både han och jag visste att det måste vara sista gången, att min kropp inte skulle orka mer. Därifrån började kampen för att ta mig upp till ytan, och långt ifrån sjukdomen som kallas ortorexi. /…/

Hur håller man sig frisk från en sjukdom som är så upphöjd? När målet i samhället tycks vara att mer alltid är bättre? Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att komma med. De som bara äter vanlig mat har ingen rätt att uttala sig. Ett enkelt maraton tycks vara en barnlek – enbart lopp genom eld och lera tycks räknas. Fast det är klart, ingen får likes av att dela balanserade bilder av lagom pass. När mer träning ger mer beröm, mer bekräftelse och erkännande, blir vägen till träningshetsen självklar. Frågan är om det ens kan kallas ett val?

Helst ska man personifiera ”happily ever after”-idealet, förvandlas från ortorektiker till personlig tränare, från anorektiker till psykolog eller från bulimiker till dietist. Men i ett liv av gråzooner är jag likt många andra varken det ena eller det andra. Jag väger inte 40 kilo längre och jag ligger inte kvar i diket. Jag är ingen personlig tränare som hittat livets alla nycklar eller springer marathon genom lera. Jag är sund och osund, ärlig och oärlig, manisk och balanserad, frisk och sjuk samtidigt. När samhället är svartvitt tycks omgivningen vilja att jag ska välja sida. Sjuk eller frisk? För det som inte alltid syns på utsidan finns gömt där inne. Därför blev valet av titel på min bok lätt: ”Jag är sjuk”.

”Sverige behöver inte en debatt om farorna med träning och hälsosam kost”, sägs det. Jo, det gör vi. Nu"

http://www.metro.se/artikel/den-som-bara-tr%C3%A4nar-tre-g%C3%A5nger-i-veckan-har-inget-att-komma-med-xr

Annons:
Magi-cat
4/24/17, 9:43 AM
#1

Usch ja, läste det där…Vad bra att hon skriver om det! Starkt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Plimme
4/24/17, 10:02 AM
#2

Kan man inte helt enkelt bara mena på att det är var och ens eget ansvar att hitta sin egen bästa livsbalans?

Vi är alla födda med (och förvärvar) åtskilliga handikapp och tillkortakommanden genom livet samtidigt som vi ju också har och bygger ut våra starka sidor.

Om man tittar på den ökande medelvikten i Sverige, så behövs mer träning och färre kalorier - rent generellt! Detta stämmer dock inte för alla individer. Och för dem som tycker det är viktigt med extra distinkta magrutor eller världsrekord, så är ju insatsen väldigt hög.

För alla oss stackare som lider av en/flera av de 100-tals (om inte 1000-tals?) kroniska sjukdomarna som beskrivs, fysiska handikapp, kronisk smärta osv så är det ju bara så att vi ju måste komma i ordning med detta i våra egna liv.

Lider själv av tre kroniska tillstånd, men behöver inte att resten av världen anpassar sig efter mig. Dock blir jag ju naturligtvis alltid tacksam de gånger jag visas respekt eller får ett värdigt bemötande trots att jag inte klarar av riktigt allt alla gånger.

Upp till toppen
Annons: