Annons:
Etikettövrigt
Läst 862 ggr
vallhund
5/3/17, 5:08 PM

"För dumma för demokrati"

"Studio ett fyra dagar innan första omgången i franska presidentvalet: ”Är Mélenchon populist?” frågar programledarna radions korre i Paris. Hon svarar: ”Ja, absolut! Han vill ju att folket ska bestämma.”

Mélenchon vill att folket ska bestämma. Karln är med andra ord demokrat.

Populism har blivit ett skällsord för allt som avviker från den rådande ordningen. Varje tanke på en alternativ politik rörande EU, ojämlikheten, integrationen, globaliseringen, nedskärningarna, vinsterna i välfärden – allt stämplas som populism."

"Till och med idén om folkstyre avfärdas som populism.

Alla seriösa politiker, journalister, opinionsbildare, makthavare och kulturarbetare bekänner sig som demokrater. Men efter Brexit och Trump pratar allt fler om demokratin med någon form av reservation, konstaterar den brittiske debattören Mike Hume i den sprattelfärska essän Revolting! How the establishment are undermining democracy and what they’re afraid of. Där naglar Hume fast vår tids alla ”I’m a democrat, but…”

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/pyVr1/for-dumma-for-demokrati

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
kamera0710
5/4/17, 7:36 AM
#1

Här presenterar Timbro boken som är orsak till den länkade artikeln.

"Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, förutom alla de andra.

Winston Churchills ord har citerats oräkneliga gånger. Lika ofta har de tagits för sanning. Men stämmer det?

I Efter demokratin utvärderar Jason Brennan demokratins meriter. Mycket tycks tala för att demokratin inte tål hans granskning: demokratiskt beslutsfattande leder till sämre beslut. Och värre än så, vi blir sämre människor av att engagera oss politiskt.

Jason Brennan har skrivit en lika provocerande som stimulerande argumentation för ett meritokratiskt styrelseskick."

Själv undrar jag mest vem som avgör vad som är bra eller dåliga beslut.

https://timbro.se/forlag/efter-demokratin-argument-ett-nytt-styrelseskick/

kamera0710
5/14/17, 7:09 AM
#2

Sakine Madon kommenterar denna bok i en ledare. Slutklämmen om att demokratin är "vår tids religion" finner jag löjevckande.

http://www.salaallehanda.com/opinion/ledare/sakine-madon-demokratin-kan-bli-battre-men-ar-bast

landsbygdsbo
5/14/17, 9:54 AM
#3

Man väl utan vidare säga att majoriteten av de vuxna individerna röstar på 2 sätt.

1 Antingen inte alls

2 Av gammal vana eller stundens ingivelse.

En minoritet är insatta och gör sakligt underbyggda,  medvetna val.

Ska man förkasta demokratiska val för den sakens skull?

Nej, naturligtvis inte.

Men genom att våra partier har långsiktiga lösningar för hur man plockar fram dugliga kandidater till parlament o fullmäktige så kan vi (man kan ju hoppas) få dugliga representanter som i sin tur gör de val som gynnar landet och inte bara grupper i landet.

Visst citatet "Demokrati är ett ruttet system, men det är det bästa vi har"

stämmer nog rätt bra

Populister, antingen från höger eller vänster har alltid försökt "förföra" folken med sina patentlösningar.

Varför staten bör ha inbyggda spärrar som förhindrar att ett populistiskt parti vid en valseger på kort dit kan slå sönder allt man tidigare byggt upp.

Så som vi har när det gäller våra grundlagar.

kamera0710
5/15/17, 7:14 AM
#4

Man kan ju påminna om upprördheten hos många i samhällets topp efter EMU-omröstningen. På moderata SvD:s ledarsida lät det så här:

”Jag har märkt på en del vänner och bekanta att nejsägarnas mäktiga seger i folkomröstningen för ett ögonblick slår ner deras entusiasm över att vara medborgare i detta land. Jag förstår att de har känslor som inte är så rumsrena. De tänker saker som (ännu) inte får och kan sägas högt i den offentliga debatten.

Själv bor jag i ett landskap (Skåne) där ja vann över nej. Jag bor i en stad (Malmö) där 53,3 procent röstade ja. Och i min egen valkrets (Slottsstaden) röstade 62,6 procent ja.

Man kan utan att överdriva konstatera att kärleken till Jämtland för närvarande är starkt begränsad här nere. När man samlas på kallbadhuset med utsikt mot Öresundsbron och öppna horisonter mot kontinenten, då hör man, om man säger så, inte så många lovsånger till mentaliteten i de skogiga glesbygderna i norra Sverige.”

Nu verkar de flesta vara tacksamma att en majoritet röstade nej, bland dem förre finansministern Anders Borg (som propagerade för ja i folkomröstningen).

Om den citerade högerkristna fundamentalisten Göran Skytte ändrat sig får vara osagt.

https://www.svd.se/spanningarna-kommer-upp-till-ytan

landsbygdsbo
5/18/17, 1:05 PM
#5

Det skulle vara intressant att se en beräkning, hur mycket Sverige har tjänat/förlorat på att stå utanför valutaunionen.

Vårt exportberoende gör ju att vi har liknande förutsättningar som Tyskland. Och där är de flesta överens om att landet tjänat stort på medlemskapet, till skillnad från Grekland , Italien och andra med svagare ekonomier.

Upp till toppen
Annons: