Annons:
Etiketthbtq
Läst 795 ggr
kamera0710
2017-05-18 12:24

SD och Pride igen

SD i Södertälje känner sig kränkta pga att Pridedeltagarna inte respekterar andras rättigheter:

"Hyser man respekt för andra människor behöver man inte vifta med rättigheter hit och dit. Och att ha respekt betyder också att de som deltar i manifestationer bör tänka på andra som kan ha andra åsikter."

"Vad händer då med respekten för människor som har mer strikta åsikter om kläder och beteende? En manifestation mitt i stan och mitt på dagen när familjer med barn går och handlar eller bara tar en promenad. 

Jag respekterar andras sexuella läggning, men frågan är om de respekterar min. Jag tror att en stor del av våra invånare här kan uppleva liknande känslor. Så återigen – att kräva sina rättigheter kan inte innebära en rättighet att kränka alla andra."

Själv tar jag mig mest för pannan och undrar om det kan vara SÅ farligt en enda dag om året? Och när det gäller att "vifta med rättigheter" undrar jag om hon vet att homosexualitet var sjukdomsklassat ända fram till 1979?

http://www.lt.se/opinion/debatt/sd-om-pride-i-sodertalje-krankande-att-se-halvnakna-manniskor-utan-hamningar

Annons:
kamera0710
2017-05-18 12:32
#1

Några år tidigare kunde man läsa följande av en kommunalpolitiker i samma kommun:

"Homosexlobbyn och dess följe i form av ängsligt politiskt korrekta politiker och mediamänniskor bär på ett tungt ansvar med sin ensidiga glorifiering av bögeriet. De leder in unga och oerfarna människor på en väg som kan synas glättad och spännande, men som i själva verket riskerar leda till döden. Det är min måhända orealistiska förhoppning att detta på något sätt kommer till belysning mitt i allt festivalglam detta Pride-år. Och nej, kondomer är inte det supersäkra motmedlet. Det finns i själva verket bara ett sådant, och det stavas sexuell avhållsamhet".

http://expo.se/2012/sd-politiker-homosexuella-har-avloppssex_5213.html

papa-bear
2017-05-18 13:00
#2

#1 hetero som jag själv är får jag ändå myrkryp i hela kroppen när jag läser artikeln som det länkas till i tråden. Sedan till kommentaren som Söder har i artikeln om "normalisering": tidelag vet jag inte om det har blivit någon lag om, men eftersom det fanns med i samma lagrum som homosexualitet, blev det lagligt när homosexualitet blev lagligt. Jag kommer ihåg att den där centerpartistiske jordbruksministern eskil erlandsson hade det på sitt bord, men om det blev något av det………

Sedan att SD ändå håller på och flirtar med "homolobbyn", säger väl allt.

till syvende och sist kan man inte rå för vem man blir kär i eller kåt på.

Denna kommentar har tagits bort.
[memoirsofaclone]
2017-05-18 14:30
#4

Jag håller faktiskt med, förbjud skiten. Prideparaden och hela priderörelsen är inte bra och har inget med tolerans att göra.  Det folk alltid missförstår när man uttalar sig såhär är att man skulle kritisera själva läggningen. Det gör jag inte för jag bryr mig inte och vill inte bry mig vad andra har för preferenser, och det är just det! Att ha en parad som är till stor del fokuserad på sex med en del vulgära  inslag som alla kanske inte vill se (och som barn inte borde se) hjälper inte hbtq-personer ett dugg. Själva grejen är väl just att det inte ska vara nåt utstickande, att de ska kunna leva normala liv? De som går i prideparaden är en liten grupp som gillar att synas och höras och ''uppröra'' hela tiden. Det är otroligt kontraproduktivt och spär på ytterligare fördomar om att alla hbtq-personer skulle vara perversa och översexuella.

Gronstedt
2017-06-14 09:46
#5

Har denna SD-politiker missat att de flesta människor är försedda med både ögonlock, fötter och vridbara nackar? Få är oförmögna att blunda, vända bort blicken eller gå någon annan stans om de vill undvika att se något de inte gillar. Nog kan de stå ut med den påfrestningen en stund om året - i synnerhet som det inte lär komma som en överraskning när Pride är i stan?

Gronstedt
2017-06-14 09:51
#6

#4: Alla möjliga grupper och intressen demonstrerar både här och där, en del av dem mycket små och mycket speciella, så varför förbjuda just Pride?

Därmed inte sagt att jag tror Pride bidrar speciellt mycket till att HBTQ upphör att betraktas som avvikande generellt i samhället, men det är knappast något skäl att förbjuda det.

Annons:
Sjuttan
2017-06-14 22:46
#7

Den som blir störd och upprörd ser jag som ganska korkad om  denne tittar på paraden!  När det dessutom är en enda dag på året.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: