Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 914 ggr
Loris M
6/10/17, 1:10 PM

Förbud mot manspreading

Vad tycker ni om det här förbudet? 🙂Behövs det? 

"Få saker i kollektivtrafiken är lika irriterande som att hamna bredvid en man som särar på benen så ogenerat att både ditt eget säte och personliga sfär invaderas.

I Spaniens huvudstad Madrid har problemet blivit så allvarligt att staden nu bestämt sig för att agera. Detta med hjälp av skyltar som ska uppfostra busspassagerarna, rapporterar brittiska Independent.

”Det här är skylten som används på bussarna inom EMT Madrid för att uppmana till att respektera andras utrymme och undvika #manspreading”, skriver staden i ett Twittermeddelande"

https://www.etc.se/utrikes/forbud-mot-manspreading-infors-i-spansk-stad

Annons:
Herveaux
6/10/17, 1:30 PM
#1

Tycker det är aningens pinsamt att det ens ska behövas såna skyltar, uppmaningar eller tom förbud, liksom killar…kom igen… 😟
Har vanligt hyfs blivit en sån bristvara? Tydligen.

Kan det hjälpa och få skrevarna att bättra sig så är det absolut välkommet!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Scorpio97
6/10/17, 1:59 PM
#2

Jag åker kollektivtrafik dagligen och tycker det är lika många kvinnor som män (eller personer som jag uppfattar som kvinnor respektive män) som breder ut sig lite för mycket. Så om det är en allmän uppmaning till alla så tycker jag det är en bra sak även om det är synd att det behövs en skylt för det. Är det riktat bara mot män tycker jag inte det är lika bra för jag tycker som sagt inte det är bara män som gör det, och då blir det problematiskt att rikta det bara mot män. 

Personligen tycker jag inte problemet är så stort att det behövs en skylt, men jag brukar antingen inte bry mig så mycket eller be personen flytta sig lite. Det brukar inte hända så ofta heller. Jag förstår att det finns personer som inte kan eller vill säga till och då är det förmodligen bra om det finns skyltar som påminner. Kanske kan få någon att tänka på det i alla fall.


//Jessie

Maria
6/10/17, 2:00 PM
#3

Jag bor i Göteborg och åker kommunalt ofta som spårvagn och buss men jag kan inte dra mig till minnes att jag ens tänkt på företeelsen.😮 Är det verkligen ett problem?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
6/10/17, 3:04 PM
#4

Jag åker så gott som aldrig kollektivt (förutom med tåg men där är det sällan så mycket folk att vi behöver sitta bredvid varandra), så jag kan inte inte uttala mig om om det är är ett problem eller inte men i Spanien tycker de tydligen det. 

Men däremot har jag suttit med män i andra sammanhang och de har en tendens (om en nu får lov att generalisera ) att sprida ut sig när de sitter. Precis som att deras ben behöver större utrymme än mina.

Sagolikt
6/10/17, 4:02 PM
#5

Det var bara några timmar sedan jag såg en man sitta och röka under en rökning förbjudet-skylt i en busskur. När jag sedan kom på bussen fanns det skyltar om att man skulle använda bilbälten men nästan ingen gjorde det. Vad jag menar är att skyltar fortfarande kräver en handling (håll dig på ditt säte, rök inte på kuren, ta på dig bältet) men det är upp till varje person att utföra den påbjudna handlingen och vill hen inte så tror jag inte att en liten skylt hjälper. För mycket skyltar tror jag snarare leder till nån slags kollektiv skylt-blindhet.

Men visst, jag ser problemet (bor i samma stad som Maria).

[Hayabusa]
6/10/17, 5:55 PM
#6

#5 Tror inte heller att förbud hjälper. Finns det ett problem? Ja, det gör det - ibland. Dock skulle jag vilja omformulera det lite:

"Få saker i kollektivtrafiken är lika irriterande som att hamna bredvid en individ som så ogenerat brer ut sig  att både ditt eget säte och din personliga sfär invaderas". 

Vi har t ex den klassiska - väska/bagage/bag/ryggsäck som upptar sätet bredvid. Ja, det finns en rad exempel på bristande hyfs och uppförande. Samtidigt, tror jag, att en grundläggande orsak är hur mycket passagerare det är på respektive fordon. I den lilla by där jag bor har vi inte överdrivet utbyggd kollektivtrafik, men å andra sidan är vi i regel endast 3-5 st på en hel buss. Inte sällan har man en hel buss för sig själv :) Att åka kollektivt i "Stora Staden" är en helt annan upplevelse och trängseln i sig skapar säkert en grogrund för irritation. Är det då samtidigt någon som skrevar lite extra - ja, då blir det droppen. 

Enligt min mening.

PS Betydligt mer irriterande är alla förseningar inom kollektivtrafiken. Där står sig "manspreading" slätt, vill jag påstå.

Annons:
kamera0710
6/11/17, 9:08 AM
#7

Det jag själv uppfattat som det största bekymret när jag åker kollektivt är när passagerare på bussar inte har vett att gå bakåt fast plats finns och fler ska kliva på. Ibland har jag hört chaufförer som nästan tappar humöret, när de säger till flera gånger och inget händer. Jag förstår dem. 

Har ofta fått intrycket att den Stockholmsregion jag bor i sedan några år är värst på den punkten, men någon kanske har andra erfarenheter?

[Hayabusa]
6/11/17, 9:15 AM
#8

I min kommentar nämnde jag förseningar som en "irritation". Det är nog så att många ser det som mer än en irritation. IKEA i Älmhult har c:a 600 anställda som dagligen pendlar mellan Malmö, Lund och Älmhult. Dessvärre ställer tågens bristande tillförlitlighet till det med förseningar och allmänt strul som följd. Men, nu har IKEA tröttnat och sätter in egna bussar som ska ombesörja de anställda.

"– Det blev en hel del glädjerop bland de anställda när vi delgav informationen i morse. Det här är ett sätt för oss att stötta personalen med en kortsiktig lösning, säger Mattias Hennius."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/trottnade-pa-tagkaoset-nu-satter-de-in-egna-bussar

kamera0710
6/11/17, 9:23 AM
#9

#9 Det där läste jag om även i lokalblaskorna i Stockholmsområdet. Det har ibland varit en hel del inställda tåg på grund av ett tydligen okänt fenomen som kallas snö och vinter. Jag är väldigt glad att jag kan gå eller cykla till jobbet och kan ta det med humor, när jag inte drabbas…

[Hayabusa]
6/11/17, 9:29 AM
#10

#9 Inte heller jag är beroende av kollektivtrafiken. I detta fall (IKEA) handlar det dock inte om att snö ställer till det. Rent generellt så har tåg/buss-trafiken i Öresundsområdet problem med tillförlitligheten - året om.

Maria
6/11/17, 9:36 AM
#11

Det största problemet som jag upplever är när folk sätter väskan på sätet bredvid och inte automatiskt flyttar den när det börjar fyllas på mer passagerare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
6/11/17, 3:38 PM
#12

Jag åker kollektivt en hel del och har varit med om manspreading alldeles för många gånger, men jag tycker mig märka att sen "fenomenet" (=ohyfset) har diskuterats i media har det minskat en aning. Sen har jag tröttnat så pass så att jag, så fort jag råkar ut för en spreadare, faktiskt brer ut mig så himla mycket jag själv kan - och det är en del numera. Hittills är det ingen spreadare som har blivit oförskämd och skällt ut mig för det. Det vore förresten höjden av idioti, att skälla ut mig för att jag gör exakt samma som han precis gjorde … 😂

Men ett förbud är absolut välkommet. Då har en dessutom något att åberopa så fort en karl säger sitt vanliga "ja, men vi har faktiskt nånting mellan benen som gör att vi måste sitta så här" (och som får mig att vilja säga att är du så deformerad mellan benen så du måste sitta där borde du söka läkare).

[ludden]
6/11/17, 3:53 PM
#13

Själv tycker jag att många kvinnor med handväskor borde skärpa sig. Dom sätter ofta väskan vid ett ledigt säte så ingen annan kan sätta sig bredvid. Eller att dom bär stark parfym.

En förbudsskylt kommer inte hjälpa, trots det finns förbud för att sätta upp fötterna på sätet gör många det i Stockholms lokaltrafik. Lika så ha med sig cykel under rusningstiden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: