Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 957 ggr
Loris M
2017-06-23 12:47

Absolut svensk

Vi lever i en av världens mest toleranta länder och nästan inga svenskar skulle säga att de är rasister. Ändå existerar rasismen i högsta grad. Hur kommer det sig? Soran Ismail försöker ta reda på det och undersöker även om han själv är rasistisk. 

Han berättar om sin barndom och vardagsrasismen och bl.a. träffar han två av sina bästa barndomsvänner som båda är etniska svenskar. De pratar om vilka som är blattar och enligt hans vänner är det "bråkiga invandrare" som kallas för blattar och alltså inte alla invandrare. Men vad kallar man "bråkiga svenskar" undrar Soran?  De kallas just för bråkiga svenskar och inget annat 

Han gör ett experiment med Simon (som är ljushyad och "ser svensk ut") och Ahmed som är mörkhyad. Båda får en väska med verktyg, en bågfil, en tång och en hammaren och får i uppdrag att bryta upp ett cykellås mitt på ljusa dag. Tanken är att se hur förbipasserande reagerar. 

Simon sågar och bankar i 35 minuter och inte en enda person reagerar mer än att de tittar mot honom för att sedan gå förbi. Soran stoppar de som gick förbi och frågar varför de inte ingrepp. De säger: "Han såg så snäll ut", "Troligen tappade han sin nyckel." o.s.v.  För Ahmed blir det helt annorlunda. De dröjer inte mer än 2 minuter innan den första personen stannar och undrar vad han håller på med samt om det är hans cykel. Flera ingriper och till slut ringer någon efter polisen som kommer ut med en bil och två polismän som förhör Ahmed. Alla som Soran stoppade förklarar att det inte såg bra ut och att de antog att cykeln inte var hans. 

Tycker att dokumentären är bra och tankeväckande. Det löser inte några svåra frågor men den visar hur vi alla på ett eller annat sätt bidrar till rasismens existens.

https://www.svtplay.se/video/14143808/absolut-svensk-filmen/absolut-svensk-filmen-avsnitt-1?cmpid=del%3Afb%3A20170623%3Aabsolut-svensk-filmen%3Apla%3Alp

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-23 12:59
#1

😕Så tröttsamt att det ska vara på det här viset … Bra gjort av Soran, hoppas folk får upp ögonen för hur snett det är.

Loris M
2017-06-23 13:01
#2

Soran gör ett psykologiskt test på Uppsala universitet som visar att han föredrar och relaterar lättare till ljushyade på en undermedveten nivå, vilket han tycker är lite jobbigt att höra. 

Han träffar också Daniel som är öppet rasistiskt och försöker förstå hur han resonerar.

[NeferNefer]
2017-06-23 13:10
#3

Undrar om det är inlärt, det där med att föredra ljushyade. Eftersom vi matas med tv-program och filmer sen barnsben där ljusa människor framställs mer positivt än mörkare personer.

Loris M
2017-06-23 13:26
#4

#3 Det tror jag. Han säger också något liknande i videon och att han matats med negativa bilder av mörkhyade.

Sen tycker jag att det är viktigt att skilja på fördomar och rasismen. En del vill gärna klumpa ihop det och rättfärdiga vissa uttalanden med att alla är mer eller mindre rasistiska. Skillnaden är tycker jag att fördomar som man är medveten om vill man göra något åt och bekämpa. Rasismen är mer av ett val. Då tar man sina fördomar till en annan nivå och är inte heller öppen för att se på andra sätt eller jobba med det. Det blev tydligt i Sorans samtal med Daniel som menade att rasismen är naturligt och att alla borde istället för kämpa mot rasismen acceptera att det är så det är och se sig om bara sitt eget folk.

[Hayabusa]
2017-06-23 13:26
#5

Enligt Katarina Gospic är människans hjärna programmerad för att vara rädd för det okända. Vilket också var nödvändigt för 40.000 år sedan. Sedan dess har samhället & världen förändrats oerhört, men hjärnan inte lika mycket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Katarina_Gospic

[NeferNefer]
2017-06-23 13:30
#6

#5: Länk på det?

Annons:
Loris M
2017-06-23 13:30
#7

#5 Ja, så är det ju. Att vara lite avvaktande och skeptisk mot det nya och främmande är sunt och nödvändigt. Det är så vi är programmerade. Men bara så länge vi inte tar det till en nivå där det inte längre handlar om sunt förnuft och fakta, utan bli skadligt för oss eller andra.

[NeferNefer]
2017-06-23 13:37
#8

Om vi vill maximera våra livsmöjligheter behöver vi förstå hur avgörande våra sociala relationer är för hälsa, välmående och prestation. I "Den sociala hjärnan" visar hjärnforskaren Katarina Gospic hur kärlek, generositet och samarbete är våra bästa överlevnadsstrategier. Intervjuare: John Chrispinsson.

https://urskola.se/Produkter/181485-En-bok-en-forfattare-Den-sociala-hjarnan

[Hayabusa]
2017-06-23 13:39
#9

#6 Katarina är en person som är är synnerligen intressant att lyssna på.  Hon var sommarpratare 26/6 2013. Eller varför inte läsa denna bok?

http://www.adlibris.com/se/bok/valj-ratt-en-guide-till-bra-beslut-9789173375368

#7 Saken är den att det tar tid för hjärnan att förändras. Eller rättare sagt - 40.000 år inget för hjärnan, men för samhället en evighet. Tänk bara på hur samhället förändrats på 50 år. Men går det att förändra "tänket"? Så klart, men vissa beteende sitter djupt och inte något vi tänker på.  Det är helt ologiskt att vara rädd/känna obehag för att gå ner i en mörk källare - samtidigt som vi känner oss trygga att ge oss ut på livligt trafikerade vägar.

[NeferNefer]
2017-06-23 13:41
#10

Okej … men jag förstår inte vad mörka källare har med det här att göra. Tråden handlar om rasism, inte om klaustrofobi.

[Hayabusa]
2017-06-23 13:42
#11

#8 Visst är det så, men för att kunna förändras måste man förstå varför människan beter sig som den gör. Som svar på varför Soran känner som han gör. Det är hjärnspöke, helt enkelt. Nedärvda "programmeringar" som lever sitt eget liv.

Som sagt - Katarina Gospic är en intressant person att lyssna på.

[Hayabusa]
2017-06-23 13:44
#12

#10 Mörk källare = rädsla för det okända.

Loris M
2017-06-23 13:46
#13

#9 Absolut! Men jag tycker inte att man kan skylla på den föråldrade hjärnan för att inte vara öppen inför att träffa och lära känna människor från andra kulturer än vår.  Som sagt, det är inget fel med att ha fördomar, det har alla. T.o.m. vara rädd och misstänksam. Men de flesta vettiga människor försöker göra något åt det när de fått syn på sina fördomar. Jag menar, vi kan ju inte bara konstatera att vår hjärna är begränsad och så är det inte mer med det.

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-23 13:47
#14

Okej. Det okända, mörk källare.

När jag ser en annan människa, då tänker jag "en människa". Jag tänker inte "det okända" eller "mörk källare".

[NeferNefer]
2017-06-23 13:51
#15

Fortfarande ingen länk på att Katarina Gospic har sagt att hjärnan är programmerad för att vara rädd för det okända i form av mörkare personer än en själv.

Däremot visar ju det klipp jag länkade till att hon menar att vi är programmerade till samarbete, kärlek och medkänsla. Alltså motsatsen till rasism.

[Hayabusa]
2017-06-23 13:53
#16

#13 Katarina "skyller" inte på något - hon presenterar fakta om varför människor reagerar som de gör. Och vad man kan göra för att tänka mer rationellt. Hjärnans belöningssystem är rätt knas, men lik förbaskat låter vi det styra alldeles för ofta. Fast att vi vet att vi inte borde…

#14 För hjärnans ryggmärgsbeteende är det oväsentligt.

Loris M
2017-06-23 13:54
#17

#11 Jag förstår din poäng men tråden handlar inte om hur våra hjärnor fungerar utan hur vi kan få syn på vardagsrasismen och bekämpa den. Har du några idéer om vad vi kan göra, hur kan vi öka människors medvetenhet för att inte fler Ahmed ska bli misstänkliggjorda av andra och haffade av polisen direkt ?

[Hayabusa]
2017-06-23 13:55
#18

#15 Tja, du kan ju börja med att lyssna här:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/203032?programid=2071

[NeferNefer]
2017-06-23 13:55
#19

Fortfarande ingen länk på att Katarina Gospic anser att hjärnan är programmerad att se människor som är mörkare än en själv som ett hotfullt "det okända".

Loris M
2017-06-23 13:55
#20

#16 Nej, det gör inte Katarina och det menade jag inte heller. Det gör ju du lite när du tar upp det här. 

Edit. Eller kanske inte skyller på men rättfärdigar.

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-23 13:55
#21

#18: Nej. Det kan jag inte.

[Hayabusa]
2017-06-23 14:04
#22

#20 Verkligen inte. Vare sig rättfärdigar eller skyller ifrån mig. Jag stämmer in i Katarinas forskning.

Loris M
2017-06-23 14:17
#23

#22 Det kanske du inte gör medvetet men jag tycker mig känna igen den där taktiken (från andra diskussioner på ungefär samma tema och andra personer). Så fort någon tar upp rasism, främlingsfientligt och annat trist och jobbigt som vi helst inte ska prata om, kommer det en kommentar om något annat. Typ: "Ja, men invandrare kan också vara rasistiska" "Invandrare röstar också på SD" Vi måste ha pengar för skolan och vård också" och slutligen: "Hjärnan är programmerad att reagera på olikheter". 

Jag vet allt det där, men nu pratar vi om annat. I det här fallet vardagsrasism och hur vi får bukt med den.

landsbygdsbo
2017-06-23 15:12
#24

Jag har ingenting emot andra folk, andra kulturer.

Vad jag däremot har ngt emot är när man inte accepterar de spelregler vi gemensamt har här. Arbetar och samarbetar med människor från jordens alla hörn…på lika villkor.

För rasism är att särbehandla andra utifrån deras etniska härkomst. Inte religiösa, inte sexuella, inte politiska bakgrund.

Men idag så använder så många ordet rasism slentrianmässigt så ordet blir alltmer urvattnat.

Att de senaste årens asylpolitik har efterverkningar i vårt samhälle kan nog bara den dummaste blunda inför.

Vi har en lagstiftning som generöst hjälper alla medborgare och dem som har uppehållstillstånd. Både under deras aktiva livsperiod och som pensionärer.

Samhället står för boende, uppehälle vård, skola och omsorg.

Får vi in 500 000 som med all sannolikhet inte kommer att kunna vara verksamma i arbetslivet mer än ngt tiotal år efter sin ankomst och till detta inte kommer att kunna arbeta ihop en pension de kan leva på så innebär det att det tungt kommer att belasta kommunernas mjuka sektorer.

Då vi redan idag har ett skatteuttag som ligger i topp world wide så är utrymmet för att få in ytterligare finansiering små. Alltså betyder det att resurserna per individ i den sociala sektorn kommer att minska på sikt. Det kanske det  är orsaken att folk är lita avvaktande.

Loris M
2017-06-23 18:31
#25

#24 Och nu gör du precis det jag skriver om i #23 - skriver om annat som inte är relevant för att avleda.  😴

Varför skriver du om regler som vissa inte följer? Om skatt, jobb, flytningspolitik bla, bla, bla … vad har det med saken att göra? 

Vardagsrasism existerar och förstör för många, bl.a. förstör det deras chanser att få ett jobb, bostad m.m. Om du sett dokumentären hade du sett och hört att det är otroligt sorgligt hur en del resonerar.

landsbygdsbo
2017-06-23 23:06
#26

#25 därför att vi har regler för att passa in i det här samhället.

Demokratiska spelregler, respekt för andra åsikter och så vidare. Regler som de flesta som kommer hitt accepterar och integrerar sig i. De som inte gör det, anser jag, lika gärna kan dra.

Nyanlända har alltid svårare att få jobb, bostad därför att man inte har det kontaktnät de har som bott här länge.

Idag har alla svårt att få bostad, har du inga resurser så har du det ännu svårare.

För att  få jobb krävs kompetens, där bla annat språk och sociala koder ingår.

Jag har sagt det förr, säger det igen, jag arbetar ihop med människor från alla hörn, Mellanöstern, Nordafrika, USA och Europa.

Om du kommer som lärare till Sverige från ex Syrien så har du en utbildning , en kultur som gör att du får svårt att få jobba som lärare.

Se bara vad som hände de högt o speciellt utbildade östtyska jaktflygarna när DDR kollapsade. De blev arbetslösa. Deras fina utbildning var inte kompatibel med de plan väst flög. Så är det med många högutbildade som kommer (De få i gruppen av alla som kommer) Deras utbildning är inte kompatibel med svenska behov.

Och avleda? Problemet är ju just det, att så många kommer med ingen eller icke kompatibel utbildning i bagaget.

Att då bara tala om vad som känns rätt, moraliskt riktigt utan att verkligen se hur och vad som är möjligt är naivt

Loris M
2017-06-24 10:12
#27

#26 Det är du som blundar och inte vill se hur det är. Rasism och fördomar handlar tråden fortfarande om och många upplever det så gott som dagligen. Vad ska vi göra åt det? Det har inte ett dugg med regler och annat du rabblar upp att göra. Håll dig till ämne tack!

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-24 11:10
#28

#27

Varför väljer då en arbetsgivare att sålla bort ex en Syrier med en civilingenjörsexamen och istället tar en svensk med en svensk examen?

Är det för att Syriern har mörkare hy, mörkare hår och mörkare ögon?

Eller är det för att han, arbetsgivaren är osäker inför vad den Syriska examen står för, men vet vad den svenska står för?

Eller är det för att den svenske sökande har ett bättre kontaktnät som kan borga för honom vid ansökan.

Eller kan det vara så enkelt att han, arbetsgivaren har svårt att förstå Syrierns svenska?

Personligen anser jag att det beror på den naturliga aversionen gentemot det som är obekant, ngt som varje individ i högre eller mindre omfattning har inom sig.

Det är därför det är så viktigt för en utländsk arbetssökande att kunna presentera så många faktorer som möjligt som är bekanta och välkända för den som anställer. DVS att man anpassar sig till de skrivna och oskrivna regler vi har här i landet.

Det är ju ämnet "Absolut Svensk" En frågeställning hur vi ska göra det lättare för nytillkomna att få jobb.

Nu är ju problemet betydligt svårare än så, eftersom majoriteten av dem som kommer inte ens har gymnasiekompetens. Vilket i praktiken diskvalificerar dem på den svenska arbetsmarknaden, oberoende hår/hudfärg eller språk.

En Syrisk läkare som kan svenska och engelska har betydligt lättare att få jobb än en svensk som inte gått färdigt grundskolan…eller hur?

Och det handlar inte om en rasism mot svensken utan att han inte har den kompetens som krävs i dagens samhälle

Upp till toppen
Annons: