Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1031 ggr
Loris M
2017-06-29 17:16

Fick inte bära shorts för arbetsgivaren

Göran får inte bära shorts för sin arbetsgivare trots att det blir för varmt i förarhytten. Kvinnor däremot får bära kjol. När Göran protesterade blev han erbjuden lite tunnare byxor istället. Men han vägrade och tog på sig en kjol istället. 🙂 

"Göran Sandberg i Umeå, 49 år, jobbar på bussföretaget Transdev där han är chaufför. Under soliga dagar blir det varmt i förarhytten då solen lyser igenom de stora glasytorna och luftkonditioneringen inte fungerar helt när bussdörrarna öppnas och stängs hela tiden. Men shorts har det inte varit på tal om för Göran eller hans kollegor då företaget har en uniformspolicy där det råder förbud mot kortbyxor.

Göran bar shorts en varm dag tidigare i år då kände att temperaturen krävde luftigare klädsel, men blev då anmäld för det. Då hittade Göran en egen lösning på problemet – och fick låna en uniformskjol från en kvinnlig kollega.

– De tillåter den kvinnliga kåren att ha kjol, och tydligen även män, men vi har ingen möjlighet att beställa kjolar genom vår webbshop där vi beställer uniformen. Loggar jag in som manlig anställd kan jag inte välja att beställa kjol, men kvinnor kan det, berättar Göran för SVT."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/busschaufforen-goran-fick-inte-ha-shorts-nu-kor-han-i-kjol

Annons:
[Hayabusa]
2017-06-29 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nöden har ingen lag 😉 Skämt åsido, så har liknande situationer dykt upp i media under åren. Faktum är att exempelvis kilt inte är helt ovanligt som arbetsplagg. Blåkläder har några på sitt program.

Loris M
2017-06-29 17:36
#2

#1 Nej, det är inte första gången det rapporteras. Rätt konstigt egentligen att det ska behöva vara så och som busschauffören säger: Trist att det ska behöva vara en stor nyhet att en man bär kjol.

[NeferNefer]
2017-06-29 17:51
#3

Jag tycker det är smart av killarna. Kjol är ju luftigt och svalt när det är hett ute.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5558640

Loris M
2017-06-29 17:55
#4

Ja, det är smart av killarna, men jag förstår inte varför varför de inte får bära shorts. Varför dessa konstiga regler? 🤔

[Hayabusa]
2017-06-29 17:55
#5

#2 Framförallt att chaufförerna inte tillåts ha shorts - oavsett kön. I vårt land kan det inte röra sig om så många dagar per år heller (som det verkligen är hett).

Sindri
2017-06-29 18:34
#6

Läste om några skolpojkar som lånade kjolar av tjejerna. Nästa sommar kan de beställa kortbyxor till skoluniformen.
Men tycker personligen att kjol är ju bra mycket skönare än shorts! Och killar klär jättebra i det.

Annons:
Carmarino
2017-06-29 18:40
#7

Det hade ju varit bra om även tjejerna kunde beställa shorts om de hade velat det. Alla gillar ju inte kjol. Plus att det är inte lika intressant att försöka fotografera en tjej "under kjolen" om det är shorts. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tarantass
2017-06-30 17:35
#8

Än så länge har vi tydligen den här föreställningen om kortbyxor som ett inte tillräckligt "fint" plagg. Vore verkligen roligt om kjol på män (som "ingen" ens har tänkt på behövde förbjudas) kunde slå in en kil i den.

För en tvåhundra år sen var det tvärtom. Då var det långbyxor som var det slappa fritids- och underklassplagget (för män då) och knäbyxor det korrekta. Hade man långbyxor vid fel tillfälle kunde man kallas "byxlös" (extra förolämpande då det var vad kvinnor var). Men då hade de förstås långa strumpor till knäbyxorna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Carmarino
2017-06-30 17:38
#9

Det finns ju byxkjol. Förmodligen hade det varit ett bättre alternativ. Inte riktigt shorts, men nästan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2017-06-30 18:19
#10

#9 Eller varför inte i bara kalsongerna..? Så stor skillnad är det väl inte.

Carmarino
2017-07-01 13:22
#11

#10 Det beror ju på vilken sorts kalsonger männen bär. Vissa är nog inte så lämpliga - plus att de flesta nog inte är försedda med fickor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2017-07-01 13:47
#12

#11 Oh, ja - absolut…hade en diskussion med grannen om det här med att "gå i enbart underkläder" vilket är en intressant definition. Öppnar jag dörren i t-shirt och kalsonger kan vissa tycka att det är opassande. Men säger jag att det är badbyxor, så blir det genast OK 😉

En fin sommardag kan jag springa på folk i ICA-butiken, iklädd badbyxor eller bikini. Men inte skulle de dyka upp i BH & trosor 😉Trots att skillnaden kan vara i stort sett försummbar. En lite lustig observation.

Sindri
2017-07-01 13:57
#13

Håller med dig - har ofta tänkt på det där. Men underkläder känns ju mer intimt på nåt sätt. Fast vet inte varför egentligen.

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-01 17:55
#14

#13 Det gör ju så, men som sagt - skillnaden kan ju vara minimal (eller ingen alls). Badrock eller morgonrock? Under sommaren ser man folk i samma ICA-butik handla frukostfrallor (bullar heter det här…) iklädd badrock. Ja, de har nämligen tagit ett morgondopp innan. Jag undrar vad folk hade tänkt om jag, i november månad, kommit in i butiken iklädd morgonrock? 😉. På stranden är folk mer eller mindre avklädda och då går det fint att umgås utan att någon tänker mer på det (jösses , du har väl sett ett par kvinnobröst?). Går det lika bra hemma? Nja…jag har svårt att tro att någon av mina grannar skulle knacka på iklädd endast trosor.

Sindri
2017-07-01 23:34
#15

I Shanghai är det tydligen en vana att gå ut i pyjamas!

http://eldin-lindsten.blogspot.se/2011/08/pyjamas-in-shanghai.html

[Hayabusa]
2017-07-03 08:20
#16

#15 Bra exempel på gränsöverskridande klädsel 😉

Calcifer
2017-07-26 18:56
#17

#15 Inte bara där, det gjorde vi i Japan hela tiden om vi bara skulle till konbinin (typ 7/11 och dylikt) runt hörnet. 😃

Men angående artikeln så jäkligt bra av honom att ta det steget för att visa att hallå, hur orimligt är inte detta egentligen. För det är orimligt. Ok om man vill ha shorts som är turkosa med typ skära elefanter på. Men shorts som förutom att de är kortare är exakt likadana som långbyxorna…? Det är ju knappast short-shorts de tänker ha där halva skinkorna syns.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2017-07-26 19:43
#18

#12 Ja, det är väldigt lustigt hur vi tänker där när det egentligen är knappt någon skillnad mellan BH och bikiniöverdel. Jag var i Kroatien för drygt en vecka sedan och det var helt normalt att gå in på en restaurang iklädd bikini. Jag kände mig lite besvärad så tog på mig "bara"  bikiniöverdel och en kjol. 😊Men det kändes ändå lite olustigt att sitta där i praktiskt taget en BH och beställa en pizza. 

Dock var det bara under dagen. På kvällen kunde man knappt se några gå runt i bikini.

Upp till toppen
Annons: