Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1004 ggr
Loris M
2017-07-30 21:30

Bästa länder att leva i om du är en kvinna

Det känns bra att veta att Sverige ä nummer ett  och att vi lever just här (även om det finns mycket kvar att göra). )Men det känns mindre bra att veta att varannan sekund ingår en flicka under 18 år äktenskap, var tredje kvinna har någon gång under sitt liv blivit utsatt för fysiskt eller sexuellt våld och att året 2017 ligger kvinnors löner på samma nivå som männens för tio år sedan. 

"In 1909, the first International Women's Day was celebrated. It came after a strike that protested against horrible working conditions for women, and since then, plenty of other women's issues have been brought to the world's attention.

Today, according to a report by CNN, a girl under the age of 18 gets married every 2 seconds. One in three women have been physically or sexually assaulted by an intimate partner in their lifetime. And, in 2017, annual pay for women equals what men's salaries were a decade ago.

Fortunately, some countries are on the right track. Nations like Austria, New Zealand and Sweden have risen to the occasion when it comes to making gender equality not a nicety, but a necessity, according to a new ranking from U.S. News & World Report. Unfortunately, here, we still have some work to do: The United States ranks #16 in the world for women."

http://www.elledecor.com/life-culture/g9107844/best-countries-to-live-in/

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-31 09:18
#1

Lite förvånad över att Island inte kom med på 10-i-topp listan.

DesK
2017-07-31 09:27
#2

Visst känns det bra att vi lever i Sverige. Mycket tråkigt med de andra siffrorna! Jag tillhör den grupp kvinnor som har blivit utsatt för våld av en man, denne man var så svensk som man kan bli. Ska jag hata alla svenska män av den anledningen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2017-07-31 09:39
#3

#1 De verkar värdera föräldraförsäkringen högt, vet du hur de har det i Island på den punkten? Tänker att det kanske kan dra ner placeringen. Eller hur det ser ut med kvinnor på högre/politiska poster.

[Hayabusa]
2017-07-31 09:42
#4

"Ska jag hata alla svenska män av den anledningen?" Dessvärre är det nog lite så människan fungerar. Eller kanske t om samhället. Vita män födda i Sverige tillhör en privilegierad & patriarkal struktur vilket i sig innebär en kollektiv skuld.

Loris M
2017-07-31 09:48
#5

#2 Beklagar verkligen att du blivit utsatt. 

När var tredje kvinna blivit utsatt oftast av en närstående, kan vi inte längre skylla på invandringen. Våld mot kvinnor är en mansfråga. Att de är svenskar, utlandsfödda, gråhåriga, långa, tråkiga eller vad det kan vara. är inte speciellt relevant eller ger oss rätten att dra alla över en kam. Ändå verkar det inte så självklart.

Loris M
2017-07-31 09:50
#6

#4 Kanske inte skuld men kollektivt ansvar.

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-31 10:01
#7

#6 Fin linje som skiljer dem åt…särskilt för de som vill finna en anledning att hata.

Loris M
2017-07-31 10:06
#8

#7 Så kan det vara. Såg du min fråga i #3?

[Hayabusa]
2017-07-31 10:09
#9

#8 Ah, nej - sorry. Får erkänna att jag vet för lite om Island och dina frågor kan jag inte besvara. Har dock en känsla (dessvärre inte byggd på ren fakta) att Island brukar hamna högt när det gäller frågor som dessa. Men, jag kan ha fel.

Loris M
2017-07-31 10:17
#10

#9 Okej. Fick intrycket att du kanske var insatt i hur det var i Island. Det är inte jag, så jag var nyfiken.

Upp till toppen
Annons: