Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 624 ggr
Loris M
2017-08-01 22:08

En mansfri festival

En festival där män inte är välkomna. Falkenbergs kommun kommer att anordna den. Vad tycker ni om den idén?

"Komikern och programledaren Emma Knyckare kom med den uppmärksammade och omdiskuterade idén med en festival utan män. Hon startade initiativet efter att årets Bråvallafestival resulterade i 22 misstänkta ofredanden och fyra misstänka våldtäkter. Efter Emma Knyckares uppmaning i Hallands nyheter om att kommunerna kunde "höra av sig", kontaktade Falkenbergs kommun henne och hoppas nu på att få arrangera den mansfria festivalen nästa sommar, vilket Hallands Nyheter var först att rapportera.

– Jag har följt debatten kring Emma Knyckares förslag om en mansfri festival och jag har hela tiden tyckt att det är en spännande idé. När jag såg artikeln i HN tänkte jag att jag hör av mig så får vi se, säger Kristjan Fannar, destinationsutvecklare hos Falkenbergs kommun, till Hallands nyheter.

Han la ut en efterlysning i sociala medier, och kort därefter hörde Emma Knyckare själv av sig till honom.

– Det var superroligt att det gick så snabbt och det visade ju sig också att de redan har en projektorganisation, säger han till Hallands nyheter."

http://www.aftonbladet.se/a/zq2VO

Annons:
tarantass
2017-08-02 00:32
#1

Har alltid behövts, det är först nu man har börjat tala om det. Den som inte har upplevt hur det känns att kunna slappna av från vissa saker ska vara försiktig med att uttala sig. Men vi vet alla att många kommer att säga att behovet har uppstått först nu och vi vet alla vilka de kommer att skylla på. Så ska hela den valsen dras flera varv till (den har ju dragits, samma gamla vals, i flera frågor de senaste åren).

Och bland annat därför är det säkert väldigt bra att en man går i bräschen. Just en sådan sak som inte skulle behövas.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-02 17:47
#2

Hmm både bra och dåligt för alla män är ju inte såna men det är oerhört tragiskt att det ska behövas tas till sånt för att vi kvinnor ska lämnas ifred.

Att separera oss är ingen lösning för problemet finns utanför på gator och torg i alla fall,dock är tanken god men vad vet vi om gärningsmän som bara väntar utanför festivalområden och bara väntar på att hugga sina offer för dom lär dyka upp om än inte inne på just festivaler för det här är nåt vi idag inte kommer undan det sker och det kommer att ske igen 😕

Hur mycket ska vi separera man och kvinna ? vad blir nästa anhalt att vi ska ha restauranger enbart för kvinnor och enbart för män ? men fortfarande från och till platser hinner mycket ske  så hur mycket vi än separerar så finns riskerna där men vi kanske skulle ha gator och områden indelade i män och kvinnor också.

Vi går en skrämmande tid till mötes om vi ger vika för sånt här,det har talats mycket om att inte separera män och kvinnor på badhus eller i skolorna så jag undrar vart är vi på väg om vi fortsätter i den här takten där vi gör skillnad på man och kvinna och inte kan umgås som folk ?

Visst tanken är god men den ger också signaler att det pågår konflikt vilket i sin tur bara bidrar till att fler våldtäkter utanför olika områden kommer att ske.

tarantass
2017-08-02 18:08
#3

Ja, vad är bäst tro? Att fortsätta tiga och lida av ett missförhållande eller att folk till slut får nog av det och försöker göra något?

Kanske svaret är mindre givet än man kunde tro. Men då kanske det beror på att det finns så många som vill skjuta budbäraren. Som vägrar inse att helvetet fanns innan man började tala om det utan talar och handlar som om det uppstod i och med att man började tala om det. Mer eller mindre – och en del av det tänket ser jag i #2.

Och vem säger att man ska lägga ner gemensamma badhustider och festivaler och vad du vill? Jag har aldrig någonsin hört någon andas om det. Dessutom är det många som helt enkelt tycker det är roligare med blandat. Nästan alla som vill ha ett åtskilt alternativ kommer säkert att gå på blandade festivaler också. Däremot finns det de som inte vågar gå på någon festival. Ska de fortsätta vara utan?

Varför ta för givet att män kommer att vänta utanför för att våldta mer än de gör på andra håll? Och skulle de göra det vet arrangörer och polis var de har dem. Det vet de inte med random festivalbesökare.

Samma gamla vals. Önskar jag hade haft fel där…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2017-08-02 18:34
#4

Sedan kommer en del att säga att kritiken mot övergrepp kommer att tystna när man kan säga "det är väl bara att kvinnorna går på sina egna festivaler". Så allvarligt talat, hur många i ens bekantskapskrets skulle gå på en så enkel? Hur många som skulle engagera sig i en kvinnofestival, på grund av övergreppsrisken, är inte engagerade mot övergrepp på de blandade? (Troligen en större andel bland dem än bland dem som inte är engagerade i en kvinnofestival.) Och så vidare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

DesK
2017-08-02 19:51
#5

Tycker att det är bedrövligt att det ska behövas år 2017! Som ni säger, så behövs det tyvärr!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tarantass
2017-08-02 19:59
#6

Skrev visst fel i #4: "(Troligen en större andel bland dem än bland dem som inte är engagerade i en kvinnofestival.)"

Menade förstås att en större andel troligen är engagerade mot övergrepp.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-08-03 14:43
#7

Jahapp ja, det var ju väntat 😕 det är alltid några käppar som ska sättas i hjulen.

[NeferNefer]
2017-08-04 18:47
#8

Då tycker jag den där juristen kan börja med att ändra på Frimurarorden och Riddarhuset. De har varit exklusiva mansklubbar i flera hundra år. Sen kan vi snacka om kvinnofestivaler och annat.

tarantass
2017-08-04 19:12
#9

#8: javisst!

Men kruxet kanske är att de är medlemsklubbar. Jag har sett förut att folk har bildat en symbolisk förening för att t.ex. få servera alkohol på ett arrangemang där man annars inte hade fått det, med medlemsavgift = inträde. Det kanske kan funka även för mindre "ytliga" ändamål.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-08-04 19:14
#10

En medlemsklubb för kvinnofestivaler helt enkelt 👍

tarantass
2017-08-04 19:15
#11

#10: ja.

Men sedan gäller det förstås att myndigheter och rättsväsende kan skilja mellan en kvinnoförening bildad för att slippa tänka på trakasserier och t.ex. en förening för att folk ska kunna vara rasistiska ifred…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-08-04 19:16
#12

Ja, precis.

Magi-cat
2017-08-04 20:29
#13

Jag undrar om juristen verkligen har rätt i att det är olagligt? Det är skillnad mellan positiv särbehandling för ett speciellt enstaka event och att t.ex. inte tillåta kvinnor att utbilda sig eller något sådant…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: