Annons:
Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
Loris M
2017-08-04 20:19

Därför älskar jag Sverige!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte hur ofta ni tänker på det men vi är så privilegierade som får bo i Sverige. Vi gnäller om diverse saker och det är ofta de saker som inte fungera som kommer i fokus i medier men även i diskussioner på fokus. Då är det lätt att glömma bort hur bra vi har det egentligen om man jämför med andra länder. Därför tänkte jag att vi i den här tråden kan påminna varandra om allt som är bra med Sverige och varför vi älskar vårt land. 🙂❤️

Jag börjar här så får ni fortsätta:

- Sverige är det bästa landet att leva i om du en kvinna enligt undersökningar och internationella jämförelser. 

- Fri sjuk- och tandvård. I många europeiska länder kan man inte få vård om man inte kan betala. 

- Skolan är avgiftsfri och barnen får gratis måltider. I många andra länder måste föräldrar antigen betala för maten eller också finns det ingen mat och barnen måste ta med sig maten hemifrån. Dessutom måste skolböcker, skrivböcker, pennor och allt annat skolmaterial köpas in av föräldrarna.

- Högskolan är till för alla oavsett socioekonomisk bakgrund och de senaste åren har antalet studenter från arbetarklass ökat . I andra länder kostar det väldigt mycket att komma in på universitetet och sedan måste studenter betala inför varje termin. Det här med studielån och CSN finns inte i många länder och det innebär att studenter sällan själva kan försörja sig. De är beroende av föräldrar eller av att kunna jobba under tiden. Utbildning är en klassfråga i många länder. Dessutom är fusk och korruption utbredda och nästan legitima i många länder, till skillnad från Sverige. 

- Socialförsäkring som administreras av Försäkringskassan gör att ingen kan (eller borde) hamna utanför systemet och att alla blir omhändertagna oavsett i vilken situation de hamnar (sjuka, arbetslösa, föräldralediga, bostadslösa….). I många länder finns det inget sådant socialskydd. Har man inget jobb får man inte heller något ekonomiskt bistånd eller så är den så låg att det inte går att köpa ens det nödvändigaste.

- Föräldraförsäkring är en av de bästa i världen. Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar vilket gör att föräldrar kan vara hemma med sitt barn i drygt ett år. Som jämförelse kan nämnas att i Frankrike får föräldrarna 22 veckor betald föräldraledighet, i Schweiz 11, Storbritannien 13 och USA bara 10.  

- Vi tar emot många flyktingar och många invandrade akademiker väljer att söka sig hit. Genom s.k. "snabbspår" görs det möjligt för dessa att snabbt komma ut på arbetsmarknaden vilket är viktigt inte minst för att dessa snabbspår arrangeras oftast inom bristyrken, som lärare, läkare, sjuksköterskor…

- Svenskar bidrar till att många fattiga länder och dess invånare får det bättre genom att donera mat, medicin m.m. och en av tre svenskar skänker pengar till välgörenhet. Förra året skänkte svenskar 8,7 miljarder kr. Källa 

- Vi har kommit långt när det gäller jämställdhet, jämlikhet och HBTQ-frågor.

Annons:
DesK
2017-08-04 20:26
#1

Kan bara instämma! Sverige är fantastiskt! Den svenska allemannsrätten är också något mycket bra att vårda ömt av oss alla.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2017-08-04 20:27
#2

Och Sverige är en av de bästa länder i världen för barn. Barnets bästa kommer alltid först. ❤️

[NeferNefer]
2017-08-04 20:28
#3

Jag håller med båda föregående talare! Dessutom tycker jag att vi har magiskt vacker natur här 😍

DesK
2017-08-04 20:30
#4

#3 Hur kunde jag glömma skriva det? Sverige är ett mycket vackert land, med mycket vacker natur och dessutom en av världens vackraste städer - Stockholm

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
2017-08-04 20:33
#5

#4: Och norrsken, månghundraåriga byggnader, fikaraster och massor av trevligt folk från alla världens hörn. 👍Kan det bli bättre? ❤️

Loris M
2017-08-04 20:35
#6

Och så vackra Skåne och Österlen. 😍

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-04 20:36
#7

Storslagna Höga Kusten! 😍

Magi-cat
2017-08-04 20:37
#8

Vilken bra tråd!

Vi har så mycket att vara tacksamma för och det är viktigt att tänka på det, ofta. 

Allt som ovan sagts och så att Sverige inte varit i krig på relativt länge, att vi känner trygghet här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-04 20:55
#9

Precis! För att inte tala om vilka trevliga grannar vi har 👍

Magi-cat
2017-08-04 21:00
#10

😃👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-08-04 21:19
#11

Ja, bara såna saker som tvåhundra års fred, allemansrätt, socialbidrag, att sjuka inte behöver ligga på gatorna och dö, att det går såpass bra att utbilda sig utan att ha förmögna föräldrar, vara kvinna och arbeta eller vara man och hemma (bara man har råd), solidaritetstraditionerna över huvud taget, och allt annat ni har nämnt… vi har också förunderligt effektiva och okorrumperade myndigheter.

Men eftersom allt är relativt, de flesta inte särskilt bra lär känna något annat samhälle än det egna och vi är otroligt snabba med att börja ta det vi har vant oss vid för givet, får vi också underliga fenomen som personer som vill tillbaka till ett äldre och hårdare samhälle fast de har några av ovannämnda friheter att tacka för att just de själva kan stå och säga det offentligt.

Å andra sidan har de ju också denna otroliga yttrandefrihet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: