Annons:
Etikettövrigt
Läst 1277 ggr
[NeferNefer]
2017-08-20 21:12

Högerextremisters våldsdåd ...

Fruktansvärt att nazister ens får hållas och ges tillstånd att demonstrera och sprida sitt hat. De känner givetvis att de har medvind, när de ständigt tillåts göra det, och nu går det ut över många oskyldiga. Flyktingförläggningar brinner och Prideparaden attackeras, bland så mycket annat. De trappar upp hoten och våldet fort. Dags att sätta ner foten. 

https://www.etc.se/inrikes/har-ar-hogerextremisterna-som-driver-hatkampanj-mot-hbtq-rorelsen

http://www.dagensarena.se/opinion/valdsamma-nazister-ska-kallas-terrorister/

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-20 21:22
#1

Det var flera svenska högerextremister i Charlottesville.

https://www.svd.se/flera-svenska-hogerextrema-i-charlottesville

Göteborg riskerar att bli ett Charlottesville

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/4PM4G/goteborg-riskerar-att-bli-ett-charlottesville

Och inte nog med det. De svenska nazisterna tar hit USA-nazisterna …

https://www.etc.se/utrikes/amerikansk-vit-makt-ledare-kommer-till-sverige

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Vandrar med Wolf]
2017-08-21 05:13
#4

Våld vill ingen av oss ha men åsikter det måste varje människa få ha utan att tystas och dom här nazisterna dom måste vi få stopp på för våld gynnar ingen tvärtom det bara föder mer våld men åsiktsfrihet är en helt annan sak.

Det här är extrema grupper och det är inte många av oss som håller med dom men många har åsikter om saker utan att behöva ta till våld vilket är varje människas rättighet och den/dom som tystar för sig med en annan form av terrorism och det är fegt att tysta andra i deras åsikter bara för man inte råkar hålla med .

Magi-cat
2017-08-21 07:51
#5

Påminner om att det är ingen självklar rättighet att få demonstrera i alla lägen och för vad som helst. Det är heller ingen rättighet att säga vad som helst, när som helst. Hets mot folkgrupp tex. är inte tillåtet.

Efter allt vad som hänt, Nefer tar upp en del av det i länkarna ovan, finns det mycket goda skäl att stoppa våldet, nu. LÄS länkarna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Stockholmare]
2017-08-21 08:21
#6

#5 Enligt vem då? Polisen är det som bestämmer inte du, jag eller någon annan och jag har försökt förklara det men vissa här röstade bort en länk till polisens förklaring till varför man får demonstrationsrätten. 

Vi får förbjuda åsiktsfriheten för att stoppa nazismen samtidigt innebär det att alla åsikter som inte följer svensklagstiftning blir förbjuden.  Ska det gå så långt som att vi förbjuder oss själva att ha en åsikt bara för att stoppa nazister? Det skulle innebära att all kritik mot regeringen är förbjudet och olagligt. 

Jag begriper inte varför en länk till polisens förklaring skulle bryta mot denna sajts regler? Är Svensk lagstiftning så hemsk att den inte tål att läsas eller gillar folk bara inte sanningen och demokrati som alla i Sverige borde stå bakom!

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-21 08:31
#7

Den länken du postade var till en enskild persons privata blogg. Varför inte hellre länka till Polisens sida?

https://polisen.se/Service/Tillstand/Demonstrationer/

Rätten att mötas och demonstrera får begränsas i lag, men bara om det är nödvändigt, till exempel på grund av ordning, säkerhet eller med hänsyn till trafiken.

(…)

Polisen får bara i undantagsfall vägra tillstånd för en demonstration. Skälet kan vara att det är nödvändigt, med hänsyn till ordning och säkerhet.

Säkerheten arrangörens ansvar

Du som anordnar en demonstration ska se till att det råder god ordning vid sammankomsten. Polisen får bestämma villkor som behövs för säkerheten och för att det ska råda god ordning, exempelvis tid och plats för demonstrationen.

DesK
2017-08-21 08:33
#8

NeferNefer, tack för att du tar upp detta! Vi får aldrig glömma vår hemska historia med dessa gräsliga nazister. Nazism och annan extremism måste förbjudas, det ingår i att vi vill och behöver ha en hållbar och bra demokrati. Jag vågar påstå att de som som sympatiserar med nazism och annan extremism inte kan vår historia.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Stockholmare]
2017-08-21 12:03
#9

#7  Alla demonstrationer får tillstånd i Sverige så är det bara. Sen kan man tjura bäst man vill. Nazister och vänsterextrema har den rätten att demonstrera. Det behövs ingen tillstånd att demonstrera men den ansvariga kan få ordningsbot.

#8 Då blir yttrandefriheten olaglig, det skulle innebära att man inte får kritisera politiker. Alltså blir Sverige ett odemokratisk land där du kan fängslas för dina åsikter. Om jag inte gillar SD och skriver det får jag fängelse eller om jag inte gillar ett politisk beslut. Demokrati bygger på att allas rätt till åsikter.

DesK
2017-08-21 12:19
#10

Tyskland är i hög grad en demokrati och där är nazism och extremism förbjudna. Detta beror på att de flesta förstår att skilja på att ha olika åsikter och att ägna sig åt icke-demokratiska handlingar. Det finns inte plats för nazism och extremism i ett demokratiskt samhälle. Så snart dessa blir för starka, vilket Gud förbjude, så avskaffar de blixtfort allt vad demokrati heter och allt vad åsiktfrihet heter. Alla har rätt till åsikter, men det finns gränser inom demokratin. Dessa gränser måste vi värna om. Det verkar som att du, Stockholmare inte kan vår historia!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Hayabusa]
2017-08-21 14:24
#11

#10 Om jag inte visste bättre så kunde man tro att du skrev om DDR 😉

I Tyskland är vissa partier förbjudna, vilket man kan härleda till WW2 och händelserna därefter. Kommunistische Partei Deutschland är ett sådant, NSDAP ett annat. Dock har andra vänsterorienterade kommunistpartier poppat upp i det politiska landskapet - samt inte att förglömma NPD. Partier som inte är förbjudna. Som kuriosa kan nämnas att det är förbjudet (i Tyskland) att bära t ex Hells Angels märke.

Magi-cat
2017-08-21 15:24
#12

Som skrivs tidigare i tråden, så finns det ingen plats (eller borde inte finnas) för nazism och extremism i vårt demokratiska samhälle. Att dessa rörelser (nazister, NMR etc) tillåts demonstrera är en taktik de framgångsrikt tillämpar i en kidnappning av yttrandefrihetsdebatten till att enbart gälla dem själva.

De som aningslöst försvarar dem spelar avgrundshögern i händerna. Som om yttrandefrihet gällde att tolerera intolerans och att till varje pris ge nazisterna legitimitet!

Yttrandefrihet är något stort, något vackert och något att värna om - inte ge bort till dem som utan att darra på handen skulle avskaffa den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-08-21 15:34
#13

Vill tillägga att min kommentar #11 ska ses som info - inget annat. Jag stödjer på intet sätt organisationer på de yttre flankerna. Vare sig till höger eller till vänster. När det gäller NMR så instämmer jag i Jimmie Åkessons syn på dem (Almedalen 2017, intervju av Mellin & Aschberg från AB).

Annons:
papa-bear
2017-08-21 20:32
#14

#13 du glömde AfD i tyskland, nu vet jag för lite om dem, men det känns som att de har lite av samma åsikter om sitt hemland som SD och sannfinländarna.

[Hayabusa]
2017-08-21 20:49
#15

#14 Jag är medveten om att det finns fler partier/organisationer på ytterkanterna (i Tyskland). NPD tillhör sannolikt de som är längst ut, så att säga.

Sarafiaklara
2017-08-22 01:42
#16

Som vissa skrivit tidigare så finns det redan idag begränsningar i yttrandefriheten, ex. hets mot folkgrupp innefattas inte av yttrandefriheten utan är alltid olagligt. Här är en intressant artikel ifrån Aftonbladet (som förvisso är några år gammal) där det argumenteras för att Sveriges hållning rörande nazistdemonstrationer bryter emot FN-konventionen mot rasism: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19452946.ab

[NeferNefer]
2017-08-22 01:49
#17

#16: Bra skrivet! FN har för övrigt kritiserat Sverige för bland annat nazisters hatbrott flera gånger.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fn-kommitte-kritiserar-sverige?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fn-riktar-skarp-kritik-mot-sverige

Magi-cat
2017-08-22 08:24
#18

Det måste visst påminnas, igen och igen, vad nazismen står för och vad nazister är för ena. Att kalla det "åsikter" och försvara något slags rätt att låta dem hållas ostört i det det offentliga rummet är att inte inse vad det handlar om och att förringa deras offer.

Genom att inte se högerextremism och nazism för vad det är, utan släta över som om det helt stillsamt gällde "åsikter", banar man vägen för att dessa rörelser tar för sig allt mer.

"När de första uppgifterna kom om att en bomb detonerat i centrala Oslo en sommardag för sex år sedan förklarade stora medier och terroristexperter att detta var ett jihadistiskt terrordåd. När sikten klarnade kunde man nästan höra en suck av lättnad hos rätt många; det var inte terrorism, bakom dåden fanns ju en norrman, Anders Behring Breivik.

Denna fördomsfulla inställning, att angrepp som utförs av extrema muslimer kallas terrorism, men att benämningen inte gäller om gärningsmännen är inhemska extremister, är vanligare än man kan tro.."

Läs mer: 

http://www.dagensarena.se/opinion/valdsamma-nazister-ska-kallas-terrorister/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-22 08:33
#19

#18: Exakt så, Magi-cat. Nazism är inte "åsikter", nazism är en livsfarlig och hatisk ideologi. Alla som bidrar till att få den att framstå som rumsren bär en del av skulden.

Magi-cat
2017-08-22 08:33
#20

HBTQ är ett hatmål för extremisterna och hat mot homosexuella har alltid varit en beståndsdel i högerextremismen. "Åsikts"-stadiet är passerat för länge sedan, eller hur? 

Sanna Kallurs familj hade hissat en regnbågsflagga vid familjens sommarhus. Den stals därifrån och NMR tog det stolt på sig. 

"Under torsdagen la den nazistiska organisationen upp en artikel på sin sajt där man visar en bild på Pride-flaggan, som har satts i brand.

"Kallurs pedofilvurmande flagga uppbränd", har Nordfront valt som rubrik."

http://www.expressen.se/sport/nazisternas-svar-till-kallur--brand-flagga/

Det var nu ingen isolerad händelse, utan ett led i attackerna på HBTQ-rörelsen.

"– Vi ser en ökning under de senaste två åren av propagandan. Det är att man gör sådana paroller som Nordiska Motståndsrörelsens ”krossa homolobbyn”, säger Daniel Wiklander.

Propagandan består även i att regnbågsflaggor runt om i landet halas ner och bränns. Det var också vad som skedde under Nordisk Ungdoms första protestaktion mot Pridefestivalen i Stockholm. I augusti 2015 tog man ner en prideflagga på Karlaplan och en grupp på 10–15 personer manifesterade, utan tillstånd, för kärnfamiljen"

Läs mer i länken om attacker mot "homolobby", om knogjärn, stölder och bränder av pride-flaggor och grova hot: https://www.etc.se/inrikes/har-ar-hogerextremisterna-som-driver-hatkampanj-mot-hbtq-rorelsen

Se fler länkar i #0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2017-08-22 08:38
#21

Instämmer med er båda, Magi-cat och NeferNefer. Nazism är ingen åsikt det är en extremt farlig ideologi, som absolut inte hör hemma inom en demokrati.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2017-08-22 08:43
#22

Det är högerextremisterna/nazisterna som tystar ner, de som hatar och hotar så att t.ex. HBTQ-personer inte ska våga gå ut offentligt, så att de ska behöva vara rädda för att hålla fanan högt.

Tillåter vi deras  hat överallt i det offentliga rummet för att vi räddhågset kallar det åsikter, har vi bidragit till en tillbakagång i samhället, där människor är rädda.

Kom ihåg att en del som upplevde koncentrationslägren ännu lever. Hur känner de när de se samma tendenser igen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-22 08:44
#23

#21 Precis, DesK, instämmer. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-22 09:16
#24

#19 Nefer:  nazism är en livsfarlig och hatisk ideologi

Så sant som det är sagt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-08-22 17:25
#25

Är jag sjuk eller skadad så att jag inte kan jobba finns det visserligen en massa människor – sedan några årtionden även till vänster om den politiska mitten – som helst inte tror på det, inte tycker latskånkar som jag ska ha av deras pengar, och som i mån av möjlighet ser till att jag inte heller får det.

Men vanligen behöver jag ändå inte vara rädd att bli nedslagen av dem när jag går på stan, få mitt hem påtänt, se klistermärken mot mig på elskåp och lyktstolpar, råka ut för en demonstration mot mig full med unga hanar som bara väntar på någon att slå ner utanför något ställe där jag brukar hålla till. Inte heller behöver jag vara rädd för att ett gäng uniformsklädda busar knackar på klockan fyra på morgonen för att föra mig någonstans som alla, några år senare, kommer att hävda att de inte hade en aning om (eller liknande).

Därför brukar vi anse en sådan åsikt  som "en åsikt bland andra". Hur absurd den än är, även fast den solklart förnekar att människor som finns finns alternativt har rätt till rimliga levnadsförhållanden.

Är jag däremot (till exempel) muslim, jude, rom, mörkhyad eller HBTQ+ finns det människor som är fullt beredda till ovanstående och/eller bekänner sig till en ideologi som sådana metoder bevisligen är centrala för. Det är något jag måste räkna med. Både att de kan tänkas söka upp mig med lagen eller sin politiska makt som tillhygge när de kommer till makten och att de – enskilt och i grupp – gör så gott de kan åt det hållet redan nu. Jag går inte säker rent fysiskt.

Och det finns inte ens någonting att bli "frisk" från, för det gäller ju inte ens att jag är sjuk eller skadad. Inte heller handlar det om att jag kan skaffa rätt åsikter eller borde ha haft förstånd att ha dem från början. Ingenting sådant skulle ha "hjälpt". Saken är ju den att jag som person inte anses ha rätt att finnas.

Det är faktiskt ett steg till. Det kan ha något med det att göra att FN, de tyska grundlagsfäderna och andra inte gillar när man betraktar nazism som "en åsikt bland andra".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Came]
2017-08-22 18:29
#26

Ni dömer ju alla  i er väg och det är ett lågt vapen som inte borde få plats i er ideologi.

Nu ser jag det sjuka sammanhanget i att verka för ärlighet och fred,nåt jag så så gärna ville men  det slogs sönder så nu är tron på noll för mänsklighet lika med noll  och det beror helt på er……

Calcifer
2017-08-22 18:35
#27

#26 För att personer i tråden vill ha lika villkor och att hat inte borde få existera?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Magi-cat
2017-08-22 19:26
#28

#26 Var det något speciellt du upprördes över?

Hur jag än läser inläggen får jag det bara till ett ställningstagande mot våld och hat. T.ex om nazisternas agerande när de bränner regnbågsflaggor. Är det fel att fördöma att de gör det, tycker du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-22 21:41
#29

"Att förneka och inte vilja se den utveckling där rasister i alla dess former (nyfascister, islamofober, högerpopulister, alt-right med flera) framgångsrikt intar parlament efter parlament runt om i världen, är inte bara dumt, det är farligt."

Tänkvärt sagt i ETC

https://www.etc.se/kronika/fa-saker-vacker-mer-forakt-hos-mig-manniskor-som-beter-sig-sahar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-22 21:53
#30

…och i Borlänge kan en NMR-nazist komma att ta en SD-plats.

Det här är hans inställning till ett och annat:

"Jag pratar inte med "journalister " som har som jobb att propagera för massinvandring och som går i kulturmarxisternas ledband. /…/ Nu mera ordinarie folkvald politiker i kf-blge"

https://www.etc.se/inrikes/nmr-nazist-tar-plats-i-borlanges-kommunfullmaktige


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-08-22 22:50
#31

#1, #30: observera också den amerikanska vitmaktledarens och den svenska nazistens kopplingar till SD.

I nutid alltså (Dulny var aktiv där åtminstone 2014), inte på 90-talet (som om det inte skulle ha spelat någon roll att det var då Jimmie Åkesson med flera gick med).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2017-08-22 23:25
#32

Från en av länkarna i trådens början (jag säger inte vilken; läs dem!)

Jag postar detta eftersom jag har sett att islamofober har slagit upp HBTQ+-förtrycket i Tjetjenien som något "vänstern" och "feministerna" ska ha tigit om. Nå, då kan de väl gå ut och säga åt sina homofoba kamrater att inte skrämma folk att tiga. Man kan ju inte kritisera det man inte har fått höra omfattningen av. Kanske kunde islamofoberna rentav offentligt ta avstånd från sina kamraters homofobi. Att offentligt ta avstånd är ju något de gärna begär av andra.

"Enligt Magnus Kolsjö innebar RFSL:s ändrade program att flera diskussioner uteblev, däribland om situationen för hbtq-personer i Tjetjenien. Några månader tidigare hade Magnus Kolsjö talat offentligt om just Tjetjenien, där det rapporteras om massgripanden och att hbtq-personer begravts levande. Hoten kom omgående, och syftade på att det som händer i Tjetjenien borde drabba honom personligen."

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sarafiaklara
2017-08-24 00:24
#33

Intressant debattinlägg från 2014 utifrån ämnet i tråden: http://www.dagensjuridik.se/2014/01/tveklos-avsikt-med-lagskarpning

tarantass
2017-08-24 16:40
#34

#33: ja, det är uppenbarligen Sveriges politiska vilja att folk som tillhör nazisternas målgrupper inte ska kunna gå säkra. Må kunna vara en bieffekt men det blir ju det praktiska resultatet. Man kan säga att i praktiken har islamofoberna fått som de vill (även där): islamistisk terrorism betraktas som ett hot även när arbetet mot den förs på ett sådant sätt att det göder islamofobi, nazistisk (och nazistoid) infiltration betraktas inte som ett hot.

Och vi har efter 2001 fått en hel generation unga och medelålders vuxna som betraktar det som normaltillståndet och inte förstår argument som att folk som tillhör nazisternas målgrupper ska kunna gå säkra, men däremot är fullstoppade med tendentiös nätpropaganda och vanor från Flashback och liknande ställen om att yttrandefrihet någonsin skulle ha varit något absolut och bara i absolut form är något värd.

I praktiken skapar ju den inställningen ett samhälle för bara hårdhudade vita kulturellt kristna heterosexuella cis-män (obs. att jag inte säger att man är hårdhudad bara för att man är en vit kulturellt kristen heterosexuell cis-man). Men det kan man ju strunta i om man själv hör till den gruppen (och än mer om man dessutom anser att den är åsidosatt, som många gör).

Det väcker också den gamla frågan om det möjligen är så att yrken som polis och säkerhetspolis (och militär) drar till sig högervridna auktoritärt lagda machos som kanske är bland de minst lämpade för just sådana poster. (Obs. att jag inte säger "högervridna" utan "högervridna auktoritärt lagda machos". Och att "vänstervridna auktoritärt lagda revolutionära testuggare" hade varit ungefär lika illa, men nu har sådana inte varit ett hot på flera årtionden och på den tiden de var det skydde de ordningsmakten snarare än sökte sig till den.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Stockholmare]
2017-08-26 17:40
#35

#10 Nazister tillåts demonstrera även i Tyskland. Senast dom gjorde det var den 19 augusti  i år då 500 nazister som hyllade Rudolf Hess.

Polisen kommer godkänna nazisternas marsch i slutet av månaden. Enda sättet att stoppa den är att ni kan bevisa att dom kommer orsaka upplopp på samma sätt som under Göteborgskravallerna. Först då kommer polisen stoppa nazisterna.

tarantass
2017-08-27 18:34
#36

Apropå högerextremisterna, deras inflytande, deras rasism, folks naivitet och så vidare en viktig artikel i dagens nät-Expressen:

http://www.expressen.se/kultur/ide/nazismen-ar-ingen-obetydlig-sekt/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-08-27 18:39
#37

#36: En mycket viktig artikel. Fruktansvärt otäckt hur de flyttar fram sina positioner.

Upp till toppen
Annons: