Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 413 ggr
kamera0710
2017-08-21 14:31

Sociologen som blev en folkhjälte

Göran Greider tar i två ledare upp sociologen Rolan Paulsen och hans kritik mot den så kallade arbetslinjen.  (Även om han också har en del kritik mot Paulsen.)

"Att en simpel sociolog närapå blivit en folkhjälte är glädjande och häpnadsväckande. Och Roland Paulsen har blivit det i kraft av sin slagfärdighet i debatter och den stundtals direkt litterära stil som präglar hans böcker. Men framförallt beror hans popularitet på att hans giftigt satiriska kritik av lydnadsmoral och arbetssamhälle har ett genuint gensvar bland breda folklager.

I enkäter som frågar om människor skulle behålla sitt lönearbete även om de vore ekonomiskt oberoende, svarar en sjunkande minoritet ja. En majoritet är för arbetstidsförkortning.

Och säkert känner de flesta av hur djupt irrationella våra samhällen är: Trots att teknikens framsteg gör att vi idag borde kunna lönearbeta mycket mindre så vräks över oss retoriken om att vi måste arbeta mer. Något är i grunden fel, och Paulsen är satt att ställa det tillrätta."

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/greider-sociologen-som-blev-folkhjalte

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/greider-sociologen-som-blev-folkhjalte-1

Annons:
papa-bear
2017-08-21 20:27
#1

men vadå, jag har ända sedan dagen alliansen efter valet 2006 ställde sig och sade att alla skall arbeta funderat över hur de skall lösa det. 

industrin rationaliserar och har rationaliserat bort hur mycket jobb som helst. bygg och transport konkurreras ut av underentreprenörer till de stora drakarna som räknar in jobben och säljer vidare, billigt. 

bankerna och posten gör ju knappt något de gjorde för 10-15 år sedan, aktieägarna brukar ju skrika rakt ut om det kommer vinstvarningar, och då måste företagen varsla för att lugna ner marknaden. 

senast idag kom ju Sandvik och sa att de varslar 210 tjänstemän, och i normala fall hade det inneburit att ca 1000 på golvet fått gå, men vad är normalt nu för tiden.

jag blir även irriterad när regeringen, oberoende vilken sida den representerar, säger att de skall skapa ett antal hundratusen jobb, men vilken typ av jobb då, statliga eller? regeringen kan ju inte skapa jobb på samma sätt som företagen, räcker det inte med att åtgärdsförmedlingen subventionerar anställningar via sina olika lönebidrag?

[NeferNefer]
2017-08-22 00:45
#2

#0: Ja, det är verkligen tankeväckande. Och jag kan ärligt säga att vore jag ekonomiskt oberoende fanns det inte en chans att jag skulle stanna kvar på mitt arbete. Det finns så mycket annat jag vill ägna tid och energi åt.

Arbeta mer? Nej tack.

Upp till toppen
Annons: