Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 522 ggr
[NeferNefer]
2017-08-24 15:38

Skallmätningen av samerna

Det här tillhör såna saker vi aldrig får glömma. Hur svenska samhället har kränkt ursprungsbefolkningen, samerna. Och kränkningarna fortsätter, fast på andra sätt.

https://umea.etc.se/kronika/jag-maste-tvinga-mig-att-se-det-jag-inte-vill

"Mormors pappa Johan och andra nära släktingar är skallmätta. Professor Herman Lundborg med bihang mätte nästan alla samer i bygden för att hitta bevis för att samerna var en lägre stående ras. Namnen med mått och koder för hår- och ögonfärg finns bevarade i arkivet. Bilderna är samlade i separata album, sorterade efter ras, kön, ålder och ort. Inga namn har antecknats för dem."

Annons:
tarantass
2017-08-24 17:17
#1

Ja, inte är vi oskyldiga inte, och det här har vi bara börjat göra upp med än.

Innan någon kommer och säger att sossarna stödde institutet vill jag också säga att 1. borgarna var inte bättre, rasismen var allmän i västvärlden på den tiden och vetenskapen var till och med drivande – ett av vetenskapens större misstag i historien – och 2. vissa utvecklas med åren, andra inte.

Och ja, samerna är snart borta om inte ett under inträffar. Sverige – vi svenskar – är moraliskt skyldiga att arbeta för det undret så gott vi kan. Det spelar ingen roll att kanske ingen av oss personligen var med, vi ska i alla fall bära oss rättvist åt nu, och det spelar ingen roll att de vita i Amerika har utrotat många miljoner fler och bara fortsätter, två fel gör inte ett rätt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

DesK
2017-08-24 20:29
#2

Detta är så förfärligt! Oskyldiga är inte svenskarna. Rasbiologiska institutet upphörde 1958, om jag inte minns fel, men då övergick experimenten till universiteten i Sverige. Ofta har jag undrat om Sverige är det land som aldrig riktigt släppt sina sympatier för nazismen. Minns att jag som lågstadieelev på 1960-talet, blev klassad som flicka med judisk bakgrund, av skolhälsovården, pga min näsform…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: