Annons:
Etikettövrigt
Läst 738 ggr
tlover
9/12/17, 9:46 AM

Är det rätt att sjukskrivna betalar mer skatt?

Är det rätt att sjukskrivna och pensionärer betalar mer skatt procentuellt än lönearbetare?

Att vara sjuk och/eller funktionshindrad är ju sällan något man väljer, likadant är det med åldrande. Ändå så betalar sjukskrivna och pensionärer mer i skatt.

Här finns ett blogginlägg om det som jag hittade via facebook där författaren ryter till i ämnet.

Vad tycker du? Ska sjukskriva och pensionärer betala mer i skatt än de som arbetar?

l'm back

Annons:
Honestyisdead
9/12/17, 9:47 AM
#1

Det är fel enligt mig. Dom har redan så lite pengar.

Sjuttan
9/12/17, 9:59 AM
#2

Om man kunde stoppa vinster i välfärden skulle det finnas mer pengar till att utjämna orättvisor.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

vendelay
9/12/17, 2:56 PM
#3

WHAT?! Varför i helskotta (jag tror inte att det är en svordom…?) betalar pensionärer och sjukskrivna mer i skatt? Vad är anledningen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
9/12/17, 2:58 PM
#4

Jobbskatteavdraget.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.6fdde64a12cc4eee2308000107.html

Du får en skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) på dina arbetsinkomster.

Jobbskatteavdraget får bara räknas av mot din kommunala inkomstskatt och inte mot den statliga inkomstskatten, fastighetsskatten eller fastighetsavgiften. Jobbskatteavdraget påverkar inte heller avgifter som allmän pensionsavgift, begravningsavgift eller avgift till trossamfund.

Jobbskatteavdraget är inräknat i Skatteverkets skattetabeller som arbetsgivaren använder i samband med löneutbetalningar. Du behöver alltså inte själv ansöka om avdraget.

Storleken på jobbskatteavdraget beror på hur stora dina arbetsinkomster är och om du är över eller under 65 år vid inkomstårets ingång.

Exempel på inkomster som inte ger rätt till jobbskatteavdrag:

sjukpenning från Försäkringskassan

föräldrapenning

ersättning från arbetslöshetskassa

sjuk- och aktivitetsersättning

pension

egen arbetsskadelivränta.

[vandringen]
9/12/17, 5:01 PM
#5

Nä det är inte alls rätt tvärtom och folk kan inte hjälpa om dom blir sjuka oavsett dom är unga eller gamla men vi har väl dom där nedriga bidragsfuskarna att tacka vilket är så oerhört orättvist mot dom som verkligen är sjuka och verkligen i behov av varje liten krona och likaså pensionärer för fy tusan så många fattigpensionärer och sjuka vårt land har som inte har mat dom sista dagarna innan pensionen kommer 😕

Här slår man på dom svaga och tjejen som skrivit bloggen bara 22 år var det väl om jag minns rätt och har inte kunnat jobba mer än någon vecka i sitt liv och hon kan ju inte rå för att hon är sjuk så nej det ska vara lika, exakt lika skatt oavsett vem det är gammal som ung,arbetande eller ej.

Är det några vi ska komma åt så är det  bidragsfuskarna men det är inget som dom sjuka och pensionärer ska få betala priset för genom att betala mer skatt,vad är det för orättvisa man för sig med egentligen 😡

vendelay
9/12/17, 7:58 PM
#6

Men det är ju inte klokt. Hur sjutton kan det vara lagligt?! Vanligen skattar en ju mer desto mer en tjänar så det rimliga vore ju att personer som lever på enbart pension eller sjukersättning (de är ju inte direkt kända för att vara skyhöga bidrag…) borde betala minst skatt?? Ibland hatar jag politiker så mycket att jag knappt kan låta bli att gå ut och skrika alltså.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Sjuttan
9/12/17, 8:02 PM
#7

V och S har väl beslutat åtgärda en del av detta. Bara dom nu blir valda nästa år.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Calcifer
9/12/17, 8:51 PM
#8

Fel säger jag. Jag har inte valt mina funktionsnedsättningar. Jag skulle ge vad som helst för att kunna arbeta och dra in en högre lön.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sjuttan
9/13/17, 4:46 PM
#10

Tack för länken. Har hört senaste dagarna att det är på gång. Som sagt, bara dom blir valda också!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: