Massmedia

Hillary Clintons fake-news

2017-09-14 10:41 #0 av: Huygens

Hillary Clinton skriver i sin nya bok What Happened, att den moraliska principen i George Orwells bok "1984" handlar om att man ska lita på regimen, lita på myndigheterna och lita på traditionell massmedia. Analys av Ed. (YT/Outer Light, 2017-09-13, 15 min)

Lita på regimen. Lita på myndigheterna. Det är vad "1984" handlar om.

Traditionell media talar om sanningen för dej - "1984".

Lika Villkor - "1984".

.

Vad gör Fake News-media? Tja, Amazon har raderat nästan alla 1-stjärnebetyg på Hillary Clintons nya bok. Dock kan man se hur det såg ut innan Amazon raderade dom mindre smickrande betygen i WayBack (länk).

Analys av Ed. (YT/Outer Light, 2017-09-13, 15 min)

.

Nåja, Hillary Clinton är åtminstone ärlig på en punkt. Hon jämför sej själv med den psykopatiska mörderskan Drottning Cersei Lannister av Dom Sju Rikena i Game of Thrones. Analys av Ed. (YT/Outer Light, 2017-09-13, 13 min)

Hillary Clinton hade kunnat välja precis vilken annan historisk person som helst, men nej, hon valde att jämföra sej med den tyranniska Cersei Lannister.

Lika Villkor?

Likadana?

Anmäl
2017-09-14 11:02 #1 av: Magi-cat

#0 Jag fattar inte vad du menar.

"Lika Villkor - "1984""

Syftar du på något sätt på den här sajten (som heter Lika Villkor) eller vad för något?

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2017-09-14 12:11 #2 av: Huygens

Asymmetrin mellan begreppet Lika Villkor och Hillary Clintons maktbas täcker väldigt många områden, och rör faktiskt en så omfattande mängd maktaspekter att jag begränsar mej lite i svaret, men om du är intresserad, gör t ex en yt-sökning på "Hillary Fake News" och se vad du hittar. Som fd regeringsminister hos president Obama och som landets sk första dam under president Bill Clintons tid och därefter, har Hillary stått på en enorm maktbas.

Under dom pågående primärvalen (demokrater och republikaner) påpekade historikern Richard Dolan att aldrig tidigare hade en presidentkandidat haft all USA-massmedia av betydelse på sin sida. Normalt sett delade traditionell massmedia upp sitt stöd mellan olika presidentkandidater under primärvalen.

Om implikationen inte redan nu är klar, låt oss i så fall betrakta saken från andra hållet. Från hållet av boken "1984". I boken "1984" är all makt samlad hos myndigheterna, som dessutom har full kontroll över massmedia i en mycket hård och orättfärdig diktatur, med massövervakning i värsta NSA-stil. Det råder definitivt inte Lika Villkor gentemot befolkningen i "1984".

Om den USA-presidentkandidat som har hela det massmediala stödet under primärvalen, säger att boken "1984" handlar om att lita på regimen, lita på myndigheterna och lita på massmedia, på vems villkor uppmanas du i så fall "lita på"?

Anmäl
2017-09-17 20:43 #3 av: papa-bear

om man läser sammanfattningen på wikipedia om vad boken handlar om, kan man se vissa likheter med de totalitära staterna som ligger som en linje mellan västra europa och Ryssland, från Polen ner mot Turkiet och Syrien och de övriga religiöst styrda staterna. USA idag är närmare "1984" än någonsin, och att Hillary Clinton skulle ha en maktbas efter sin tid i Washington är nästan löjligt, hon är ju inte direkt populär, tanten.

Anmäl
2017-09-27 11:44 #4 av: Huygens

Hillary Clinton skrev en bok för 20 år sedan som heter "It Takes A Village". Hur marknadsförs idag Hillarys nya bok "What Happenerd"? Kolla på det här korta yt-klippet: (YT/Scattered Books, 2017-09-21, 1 min)

Känns dansen till den taktfasta militärmusiken som en spontanyttring av ungdomarna?

.

Om nu Hillary Clinton hade hela det samlade traditionella media bakom sej under primärvalen, något som aldrig tidigare hänt i USAs politiska historia, vilken agenda drev hon? Kombinerat med total mediakontroll som ur "1984"/Nazi-Tyskland. Gör en yt-sökning på "it takes a village Hillary Clinton". Ett svar är här från 1996 ur BEL TV Classics. (YT/Bob Enyart, 2015-02-26, 7 min)

Varifrån kom delar av texten ordagrant i Hillarys äldre bok "It Takes A Village"?

Mein Kampf

Anmäl
2017-10-01 17:25 #5 av: Huygens

Hillary Clintons WMD:s avslöjas bit för bit; Weapons of Mass-Deception.

Den senaste dumpen från Wikileaks avslöjar att Hillary Clintons presidentkampanj hade ett hemligt avtal med Facebook, där Facebook förbundit sej att lyfta fram nyheter fördelaktiga för Hillary Clinton. Och likaledes förband sej Facebook att mörka, dölja och pressa ner nyhetsflöde som verkade till Hillary Clintons nackdel.

Wikileaksdumpen innehåller flera email mellan Hillarys kampanjchef John Podesta och Facebooks ägare Mark Zuckerberg, där Zuckerberg lägger sej platt för Hillarystabens önskemål. (YT/Outer Light, 2017-09-30, 9 min)

Kommer ni ihåg när DailyMail, 2016-09-12, rapporterade att Google mörkade sökningar och dolde autoavslutningar på sökord som var negativa för Hillary Clinton? Kan det vara så att Hillary hade samma avtal med Google och Twitter, som med Facebook, att manipulera nyhetsflödet åt allmänheten till Hillarys fördel?

Om du konstant matas med ett nyhetsflöde som skönmålar, hyllar Hillary Clinton och höjer henne till skyarna, samtidigt som negativa nyheter för Hillary Clinton mörkas och pressas ner, vad förleds du då att tro?

Leta upp 3 nyhetsartiklar det senast året i traditionell svensk stormedia som uttrycker sej negativt om Hillary Clinton. Gör därefter samma sak med Donald Trump, fast tvärtom. Leta upp 3 svenska nyhetsartiklar i stormedia som uttryckt sej positivt om Donald Trump senaste året.

Hur många nyhetsartiklar lyckades du hitta?

.

Vad innebär det för demokratin om en presidentkandidat har exklusiva avtal med stora sociala media- och söksajter att manipulera nyhetsflödet till hennes fördel?

Vad innebär det för demokratin?

"1984"

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.