Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1262 ggr
Magi-cat
9/16/17, 9:37 AM

"Grabbar - vad kul att ni vill samlas i Göteborg"

Hemskt, men bra skrivet:

https://www.etc.se/ledare/grabbar-vad-kul-att-ni-vill-samlas-i-goteborg

Det är ju precis vad det handlar om. Nassar och förintelseförnekare marscherar på gator och torg och får tips av polisen, för att inte sticka ut…För att inte reta upp eller vad?

Att se dem ta plats igen i det offentliga rummet måste kännas fruktansvärt för alla som minns, som vet alltför väl vad detta innebär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
9/16/17, 11:56 AM
#1

Ja, hemskt men tyvärr är det precis det som utspelar sig i vårt samhälle just nu om vi skippar allt förfinat språk och diffusa formuleringar och talar i klarspråk. 😕

Magi-cat
9/17/17, 6:53 PM
#2

"Demonstrationsfriheten är inte en absolut rättighet och kan inskränkas blanda annat med hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten. Att polisen ger ut flygblad riktat till nazister för att förhindra brottsliga handlingar talar för att polisen bedömer att det finns en säkerhetsrisk. Om polisen på förhand insett detta, att det finns en risk för våld och hets mot folkgrupp, är frågan varför de godkänt nazisternas demonstration.

Vi ifrågasätter att yttrande- och demonstrationsfriheten för organiserade nazister får väga tyngre än säkerheten för så många andra, inte minst för de som firar Jom kippur i synagogan bara några hundra meter från nazisternas demonstration."

https://www.etc.se/debatt/goteborgspolisens-flygblad-tummar-pa-sanningen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/17/17, 7:27 PM
#3

Även Annie Lööf reagerar! 👍

"På söndagen genomförde ett 50-tal nynazister en tillståndslös marsch genom Göteborg. 

Polisen valde dock att inte ingripa. Något som kritiserats skarpt från flera håll.  

"Helt obegripligt att de tillåts demonstrera även utan tillstånd. Nu räcker det". skriver till exempel Annie Lööf (C) på Twitter. "

"Mattias Jonsson, socialdemokratisk riksdagsledamot, stämmer in i Daniel Bernmars kritik mot polisen och Erik Nord.

– Detta är för jävligt. Det är en otillåten demonstration som pågår men polisen agerar inte för att ”demonstranterna kan bli arga”. I vilken annan situation resonerar polisen på det här sättet?

Centerns partiledare, Annie Lööf, skriver på Twitter:

"Dessa nazister. De hatar. Hotar. Hetsar. På gator, torg, på Twitter. Anständigheten kräver att vi står upp emot dessa hatiska krafter.""

http://www.expressen.se/gt/polisen-far-hard-kritik-efter-nazistmarschen/

Hur är det? Räcker det nu, eller?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[vandringen]
9/18/17, 5:51 PM
#4

– Detta är för jävligt. Det är en otillåten demonstration som pågår men polisen agerar inte för att ”demonstranterna kan bli arga”. I vilken annan situation resonerar polisen på det här sättet?

Det är många av poliserna som stödjer det här och jag kan omöjligt förstå att man inte ingriper för det är ju uppenbart vilket hat,våld och förakt dom är och ett hot mot människor.

Ska det vara så svårt att bara gripa dom,sätt dom bakom lås och bom för dom där vill vi inte ha på våra gator och torg 😡

Det är för otäckt och hur kan man slarva bort tips,man mår illa för det här handlar om att dom fått sån pass makt redan så polisen inte vågar ingripa och flertalet poliser (dock inte alla så klart) är på deras sida.

"Hej, i helgen kommer nazistiska Nordiska motståndsrörelsen hålla sköldträning för deras aktivister. Sedan på söndagen kommer de försöka arrangera en spontan demonstration i centrala Göteborg."

Dom där måste ju sättas stopp för en gång för alla,allvarligt ska det vara så jäkla svårt 😡

Magi-cat
9/20/17, 1:36 PM
#5

Det är fruktansvärt för de som överlevde koncentrationslägren. Nu vågar de inte gå till synagogan längre. De är rädda. Situationen ppminner för mycket om gamla tider.

"– Jag vet inte om jag kommer våga gå till synagogan nu. Vi har pratat om det här. Jag är rädd. Jag har upplevt för mycket. Det här påminner mig om gamla tider. De här veckorna har trycket ökat. Varje gång de tas upp blir det jobbigt. De vill provocera. Det kommer bli väldigt svårt för vi måste hålla oss i skinnet. Jag är rädd för vad de kan provocera."

http://www.expressen.se/gt/qs/det-ar-en-skamflack-for-sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/20/17, 5:33 PM
#6

😢

Annons:
[vandringen]
9/20/17, 5:43 PM
#7

# 5 Välkommen till verkligheten 😕 det är tragiskt och jag har gett upp allt hopp om Moder Jord och tilliten till människan men ändå vill jag på något litet enkelt sätt hoppas på fred för var och en .

Jag tror vi måste inse att vi kan inte rå på ondskan den finns här och det vi kan göra är att försöka efter bästa förmåga att leva i harmoni  med varandra först då kan vi åstadkomma en Värld med kärlek ❤️

Magi-cat
9/21/17, 7:55 AM
#8

De tågade inte i tillräckligt jämna led…

https://www.etc.se/kultur-noje/wisti-om-nazisternas-slarviga-led

Roligt, men allvarligt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/24/17, 10:11 AM
#9

Elaine Eksvärd på FB;

"Nazisterna gasade ihjäl personer med funktionsvariation. Nazister har fått tummen upp att marschera genom Göteborg nästa vecka. Personer som tycker att jag och Evelyn hör hemma i gaskammaren. Jag för mitt mörkare pigment, Evelyn för att hon saknar 27 gener.

Detta tänker jag på nu och det är skälet till att jag inte kan sova. Somliga säger att, att inte låta dem marschera är att vara emot yttrandefrihet. Jag säger att, att låta dem marschera är att säga att Evelyn inte får vara här. Evelyn och alla andra barn med funktionsvariation. Och många fler såklart.

Ni får inte säga att Evelyn inte ska få finnas.

Ni får inte säga att hennes mamma inte ska få finnas för att hon har ett mörkare pigment.

Inte heller min mamma, som gjorde allt i sin makt för att skydda mig från min pedofilpappa. Ni får inte säga att hon inte ska få finnas för att hon är svart. Och min pedofilpappas vita hud gör inte honom bättre eller mer förtjänt av livet för att han är vit.

Hej älskade Göteborgare. Har du en familjemedlem med en funktionsvariation? Varje steg nazisterna tar är för att hen ska dö. Känner du en judisk, homosexuell, svart, icke-arisk person som du tycker får vara här lika mycket som du. Stå synlig för dem.

Nazister.. nazister… nazister…

En Martin Luther King sa att bara kärlek kan driva ut hat. Kanske kan detta vara ett sätt?
Jag vill att en motsvarighet till anhörigdelen av pridetåget ska motdemonstrera. Gärna vita män med skyltar på alla anhöriga de står upp för, anhöriga som nazister önskar livet ur. Sånna som jag, sånna som Evelyn. Jag hade gärna sett Gustav och cirka 250.000 män (som finns i Göteborgs tätort) med honom med skyltar som "Stolt pappa till Evelyn". Det hade varit en fin motdemonstration. Så mycket folk att nazisterna hade fått svårt att ta ett steg. "Stolt make till Anna" och fler olika budskap med bilder på nära och kära till dessa vita män som nazisterna vill utplåna. En motprotest i kärlek för dessa personer. För i tystnad frodas hatet. Därför ska vi prata om dem vi älskar. "In the end we wont remember the words of our enemies, but the silence of our friends." Är du min vän? @gustaveksvard

#intesåkonstigt #evelyn #jagska"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/24/17, 10:16 AM
#10

Så himla sant. Och så smärtsamt. Hur kan nazisterna få detta utrymme?

Magi-cat
9/24/17, 11:03 AM
#11

Precis! Det här är vad det handlar om!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: