Annons:
Etikettövrigt
Läst 667 ggr
Magi-cat
9/24/17, 8:14 AM

Exkluderande design

Fredrik Edin har bloggat om exkluderande design sedan 2010. Nu kommer han ut med en bok med material ur sin masteruppsats. Boken bär titeln "Exkluderande design".

När den underjordiska tågstationen Triangeln öppnade i Malmö 2010 var det inte många som kände till begreppet "exkluderande design".
Men här var syftet med de obekväma och lutande bänkarna uppenbart: Ingen skulle kunna ligga och sova här!

Det värsta är när man bygger stängsel runt värmetrummor för att ingen ska kunna värma sig där! Värmen från dem kan faktiskt rädda människor från att frysa ihjäl. Att förhindra dem att värma sig vid kanske den enda värmekälla som står till buds är hjärtlöst!💔

Fenomenet med exkluderande design finns även i andra storstäder. På engelska säger man "anti homeless" och det finns t.ex. "anti-homeless spikes" för att jaga bort hemlösa.

Jag kände inte till att begreppet fanns. Det är bra att det tas upp så att vi kan bli uppmärksamma på när vår gemensamma miljö utformas för att dölja fattigdom och stänga ute vissa människor. 
Det är lite av samma fenomen som vill förbjuda tiggeri men inte göra något för de människor som ser det som sin enda utväg.

Hur vill vi vårt samhälle och vår gemensamma miljö ska utformas? Varför får inte fattiga och utsatta ens söka den lilla värme som finns?

Till sist ett citat från Fredrik Edin:

"– Vad man ska komma ihåg är att exkluderande design är en väldigt liten del av en större samhällsutveckling där bland annat gentrifiering och och privatiseringar ingår. Det handlar även om rasism och klassklyftor. Så det här är väldigt liten del i en stor samhällsutveckling som man kanske kan kalla nyliberal i brist på bättre ord"

https://www.etc.se/inrikes/den-nyliberala-banken-ska-halla-fattiga-borta

Har ni sett några exempel på exkluderande design?

Att bänkarna (om det ens finns några) på tågstationer är ytterst obekväma och att miljön där omkring är synnerligen torftig har jag lagt märke till. Nu ska jag bli mer uppmärksam.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
9/24/17, 8:40 AM
#1

Tack för inlägget Magi-cat! 🌺

Jag kände inte till begreppet eller fenomenet överhuvudtaget, men nu ska jag vara mera uppmärksam. Så otroligt sorgligt! Och att det är så utstuderat, att de designar miljöer med syfte att utesluta vissa är så slugt och odemokratiskt. 😕

[NeferNefer]
9/24/17, 9:51 AM
#2

😢Så sorgligt.

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
9/24/17, 6:22 PM
#4

Faktiskt helt nytt för mig också! Skrämmande och förfärligt att sådant får ske!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
9/24/17, 6:23 PM
#5

Faktiskt helt nytt för mig också! Skrämmande och förfärligt att sådant får ske!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: