Annons:
Etikettövrigt
Läst 844 ggr
Magi-cat
2017-09-24 12:08

Det handlar inte om yttrandefrihet...

…att låta nazister marschera på gator och torg!

Bl. a. det här är vad nazismen konkret handlar om,  smärtsamt väl beskrivet av Elaine Eksvärd på FB:

""Nazisterna gasade ihjäl personer med funktionsvariation. Nazister har fått tummen upp att marschera genom Göteborg nästa vecka. Personer som tycker att jag och Evelyn hör hemma i gaskammaren. Jag för mitt mörkare pigment, Evelyn för att hon saknar 27 gener.

Detta tänker jag på nu och det är skälet till att jag inte kan sova. Somliga säger att, att inte låta dem marschera är att vara emot yttrandefrihet. Jag säger att, att låta dem marschera är att säga att Evelyn inte får vara här. Evelyn och alla andra barn med funktionsvariation. Och många fler såklart.

Ni får inte säga att Evelyn inte ska få finnas.

Ni får inte säga att hennes mamma inte ska få finnas för att hon har ett mörkare pigment.

Inte heller min mamma, som gjorde allt i sin makt för att skydda mig från min pedofilpappa. Ni får inte säga att hon inte ska få finnas för att hon är svart. Och min pedofilpappas vita hud gör inte honom bättre eller mer förtjänt av livet för att han är vit.

Hej älskade Göteborgare. Har du en familjemedlem med en funktionsvariation? Varje steg nazisterna tar är för att hen ska dö. Känner du en judisk, homosexuell, svart, icke-arisk person som du tycker får vara här lika mycket som du. Stå synlig för dem.

Nazister.. nazister… nazister…

En Martin Luther King sa att bara kärlek kan driva ut hat. Kanske kan detta vara ett sätt?
Jag vill att en motsvarighet till anhörigdelen av pridetåget ska motdemonstrera. Gärna vita män med skyltar på alla anhöriga de står upp för, anhöriga som nazister önskar livet ur. Sånna som jag, sånna som Evelyn. Jag hade gärna sett Gustav och cirka 250.000 män (som finns i Göteborgs tätort) med honom med skyltar som "Stolt pappa till Evelyn". Det hade varit en fin motdemonstration. Så mycket folk att nazisterna hade fått svårt att ta ett steg. "Stolt make till Anna" och fler olika budskap med bilder på nära och kära till dessa vita män som nazisterna vill utplåna. En motprotest i kärlek för dessa personer. För i tystnad frodas hatet. Därför ska vi prata om dem vi älskar. "In the end we wont remember the words of our enemies, but the silence of our friends." Är du min vän? @gustaveksvard

#intesåkonstigt #evelyn #jagska""

Mycket tänkvärt! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-09-24 12:26
#1

Så sant. Och så otroligt tragiskt att det här ska hända igen 😢

Amandla
2017-09-24 12:53
#2

Jag förstår inte hur polisen i Göteborg kan låta NMR demonstrera, det står ju klart och tydligt i lagen vad som gäller! 😡


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kyllan56
2017-09-24 13:09
#3

Jag förstår det inte heller! 

Min mamma växte upp i Andra Världskrigets fasor och Tysklands totalitära system. Det kom bara ont ur det! Hatet fick bereda ut sig och det är vad som tillåts idag. 

Jag är stolt över mitt andra hemland Tyskland, som tar kraftigt avstånd från all nazism och som i lag förbjudit dess sjuka yttringar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2017-09-24 18:31
#5

Instämmer med er och särskilt Kyllan56, även jag är stolt över Tysklands sätt att ta avstånd från nazism. Varför vill inte Sverige och många andra lära av det som hände och händer i Tyskland?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Loris M
2017-09-24 19:48
#7

Jätteviktigt inlägg! Det som många inte fattar är att det är så här det börjar. 

"Att polisen i söndags inte stoppade de nazister som utan tillstånd demonstrerade i centrala Göteborg väcker starka känslor på äldreboendet.

– I Tyskland var det precis så nazismen började, att de demonstrerade utan att fråga först, och jag kommer ihåg det som barn, säger en kvinna som suttit tyst länge. 

Hon fortsätter:

– Jag kom till Sverige för 42 år sedan, efter att ha varit i flera koncentrationsläger, och jag kommer ihåg hur jag kände när jag kom hit, att jag kände ”Äntligen är vi fria! Här kan ingenting hända”. Jag är väldigt besviken att vi överhuvudtaget sitter här och diskuterar det vi gör nu. Att polisen säger att nazisterna får gå den här vägen och göra vad de vill så länge de är tysta eller inget händer är naivt. Jag var alltid väldigt stolt över att ha fått bli svensk. Jag är så besviken på Sverige nu. Det här väcker minnen. Många i rummet vill fylla i.

– Varför är det svårt för polisen i Göteborg att ändra dagen? Varför måste det just vara den 30 september, den viktigaste helgdagen som vi har, undrar en äldre man med glasögon och bestämd röst. "

http://www.expressen.se/gt/qs/det-ar-en-skamflack-for-sverige/

Upp till toppen
Annons: