Annons:
Etikettövrigt
Läst 671 ggr
Magi-cat
10/7/17, 9:12 AM

Om Zaida Catalan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
10/7/17, 10:45 AM
#1

Så grymt och så paradoxalt att hon skulle dokumentera brott mot mänskliga rättigheter för att själv bli utsatt. 😕

"Den unga FN-svenskan Zaida Catalán sätter sig på en motorcykel och åker iväg – mot sin egen död.

Kongolesiska myndigheter anklagar snabbt en milis av barnsoldater för mordet och inleder en rättegång, medan FN lägger locket på.

Aftonbladet tar del av Zaida Cataláns hemliga dagboksanteckningar och reser i hennes fotspår.

Vi möter modiga vittnen, som vägrar att låta sig tystas. Och upptäcker hur den officiella versionen faller samman på punkt efter punkt.

Fram träder en historia om ockultism och mörka riter. Om jakten på diamanter och ett maktspel på högsta nivå, i ett land där sanningen väger lätt – och där ett människoliv alltid är till salu."

Magi-cat
10/7/17, 11:21 AM
#2

Det var ett oerhört gripande, fruktansvärt och skriande viktigt reportage. 😢

Jag blev oerhört berörd och riktigt pessimistisk när jag läste det.

Men att ge upp hoppet vore att dåligt hylla hennes minne och vad hon uträttade. Hon hade alla odds emot sig men fortsatte ändå arbeta för mänsklighet och rättvisa. ❤️

(En sak som var nedslående var att läsa om FN:s agerande i frågan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/7/17, 11:40 AM
#3

Håller med dig - det hade varit en dålig hyllning. Jag har bara skummat igenom men tänker läsa senare när jag känner att jag klarar av det. 

Tack för att du uppmärksammar oss på hennes arbete! ❤️

[NeferNefer]
10/7/17, 12:22 PM
#4

Om FN tror jag inte längre något gott alls efter alla rapporter om övergrepp mot kvinnor och barn som de skulle ha beskyddat …

Ska läsa sen. Viktig läsning.

Upp till toppen
Annons: