Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 741 ggr
vendelay
10/12/17, 12:33 AM

Filmtips?

Det finns ett "test" för att se hur kvinnor representeras i film som heter bechdeltestet. Det är tre kriterier som ska uppfyllas för att filmen ska klara testet:

1. Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2. Som pratar med varandra
3. Om något annat än män

Jag ska vara ärlig och säga att jag skrattade rakt ut åt detta. Det är så otroligt töntigt och känns som en typisk "extremfeministgrej" att ens lägga märke till men allvarligt talat. Hur många filmer eller serieavsnitt uppfyller dessa kriterier? Nästan ingen. Såg just den animerade filmen Sing från 2016 och jag tror inte att filmen uppfyllde dessa minimala punkter på drygt 90 minuter.

Det är ganska fantastiskt ändå?! Hur kan det vara så normaliserat att vi inte ens märker att det inte finns kvinnor med namn i filmer?! Jag försöker aktivt se filmer och serier som inte bara innefattar vita cis-män (för herrejesus vad trött jag är på dem), men samtidigt orkar jag ju inte googla allting hela tiden.

Har ni några bra film- och serietips? Behöver inte bara vara med kvinnliga karaktärer, utan allt där vit cis-män åtminstone är i minoritet är av intresse.

Några jag har sett är:

Okja (ÄLSKADE)
To the bone (gillade)
Master of none (osäker på om denna har tillräckligt med kvinnliga karaktärer, men åtminstone olika sexualiteter och hudfärger, gillade)
Lucifer (ÄLSKADE)
Iron Fist (ÄLSKADE)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[NeferNefer]
10/12/17, 3:33 AM
#1

En tecknad film: Min granne Totoro. 🌺En mycket vacker film, lite magisk och drömsk men samtidigt dramatisk och spännande.

vendelay
10/12/17, 1:56 PM
#2

Jaaa, den är bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
10/12/17, 9:01 PM
#3

#0 Jättebra att du tar upp det här! 👍

Jag har funderat på det här och de senaste åren har jag irriterat mig så mycket på filmer, serier och diverse program att jag helt slutat titta på TV. Allt är så förvanskat och så tråkigt och enformigt, plus att jag bli galen av alla stereotyper, som att alla kvinnor pratar bara om killar, är intresserade av mode, och har precis hela sitt liv drömt om att gifta sig och har planerat sina bröllop innan de ens träffade den rätta och gjorde såna där larviga böcker med brudklänningar m.m. Och sedan hinner alla kvinnor med att både göra karriär och skaffa barn och tycka att det är hysteriskt roligt att vara mamma liksom barnens diverse fritidsaktiviteter som de gärna skjutsar de till och engagerar sig i. 🤦‍♂️Ja, ni fattar. 

Jag kommer inte på en film/serie bara så här men vet att Oprah för många år sedan när hennes program fortfarande visades, nämnde en film där alla (eller de flesta) var mörkhyade. De var helt vanliga, men välbetalda jobb och god levnadsstandard och jag kommer ihåg att Oprah sa: "Vi gör också sådana saker. Vi går också på fina restauranger och äter. Och vi har också fina hus och bilar". Hon syftade så klart på hur mörkhyade oftast framställs i amerikanska filmer, som mördare, gängmedlemmar och de som bor i getton. Kommer dock inte ihåg vad filmen hette.  

Sedan tycker jag att det är hemskt att du/vi tänker  att det är konstigt att reagera på detta och att se det som en "typisk extremfeministgrej". Jag önskar att fler ifrågasatte och inte bara köpte allt rakt upp och ner. 

(Det här blev mer av en klagovisa än något svar på din fråga men jag kände att jag ville få det sagt)

vendelay
10/12/17, 10:31 PM
#4

#3 Håller helt med dig om att det är fruktansvärt att jag (och någon överhuvudtaget) tänkte / tänker att det är onödigt eller extremt att reagera på, för det är det ju verkligen inte. Det är så nedvärderande att se en film där den enda kvinnan som är något i fokus är mamma och bortglömd eller älskarinna och golddigger osv. Samma med alla stereotyper.

I serien Master of None tar de upp detta på ett bra sätt i något avsnitt. Huvudpersonen är från Indien (eller om hans föräldrar är det, jag minns inte) och han är skådespelare och går på massa auditions. En gång råkar han komma över en mailutväxling mellan två producenter som inte kan bestämma sig om de ska välja honom eller en annan indier, de kan inte ha båda för då blir det en "indisk show". Även om resten är vita.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: