Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 378 ggr
Loris M
2017-10-14 13:46

Reagera och agera!

Jag har hört att det förekommer, men att det var så utbrett och att det nästan blivit vardag för så många hade jag ingen aning om. När jag hörde sådant så tog jag det nästan med misstro och tänkte att det kan inte hända här, inte i mitt Sverige. Det kanske var missförstånd, kanske var det trångt, kanske såg sig personen inte om…. 

Det går så klart att bortförklara om man vill göra det, men jag vet nu att det inte handlar om missförstånd och att hat kan få människor att göra och säga högst orimliga och fruktansvärda saker. 

Hoppas att ni kommer att reagera och agera när ni ser att någon blir knuffad. Det är vad det handlar om - för kvinnor, oftast mörkhyade och med slöja är det här inget ovanligt. De har lärt sig att bara tyst acceptera att någon kan komma att gå förbi och med flit knuffa eller slå dem, eller dra dem i slöjan. Bara så där i förbifarten, för att de är just det de är: kvinnor, invandrade, mörkhyade och för att de bär slöja. Mer än så behövs det tydligen inte för att uppröra vissa. 

Läs gärna hela nedanstående artikeln. Den är skriven av en SFI-lärare som i sina samtal med invandrade kvinnor fått ta del av deras vardag:

"Nyligen hände det igen. På väg till skolan blev en av mina SFI-deltagare knuffad på bussen. Hon stod längst fram i den morgontrånga bussen när en äldre man gick på. Hon kände en hårdhänt hand greppa tag i hennes axel bakifrån, och blev sedan knuffad så hårt att hon föll. Hon fångades upp av kringstående.

Mannen bad inte om ursäkt utan satte sig rasande ner på sätet intill. Då han inte sade något är det omöjligt att avgöra om det var fråga om ett hatbrott eller om han bara var allmänt irriterad över trängseln, men min något fördomsfulla gissning är att han inte hade knuffat vithåriga tant Agda, farbror Göran eller ens tonårige Oskar eller Emma Svensson.

När deltagaren berättade om detta hände det som alltid sker; resten av gruppen började berätta om alla incidenter de varit med om. En kvinna sade till mig: ”Det är verkligen inte lätt att vara svart i det här landet!” Hon berättade om hur hon var ensam på en buss och hur bussföraren började skrika rasistiska saker till henne. Hon var livrädd. En annan deltagare berättade om hur hennes två döttrar blev avslängda från bussen med förklaringen: ”Man får inte hosta på bussen!”

Jag kommer att tänka på deltagaren som på Konsum fick en kundkorg omkullsparkad av en välklädd äldre herre som trots personalens tillsägelse vägrade plocka upp den.

Jag tänker på deltagaren som blev spottad i ansiktet av en välklädd äldre man inne i ett köpcentrum under lunchrusningen och som gick till närmsta kiosk och köpte en flaska mineralvatten för att skölja bort saliven.

Jag tänker på deltagaren som blev slagen av en välklädd äldre kvinna på gatan utanför skolan."

https://www.etc.se/debatt/de-har-aldrig-nagonsin-varit-med-om-att-en-vit-person-har-forsvarat-dem

Annons:
vallhund
2017-10-14 13:56
#1

😭

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vendelay
2017-10-14 16:26
#2

Wow, att folk inte skäms. Jag hoppas att jag hade vågat skälla ut personen ordentligt eller polisanmäla (ifall det verkar kunna bli aggressivt), men oavsett hade jag definitivt hjälpt personen som blev knuffad (eller kränkt på annat vis).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: