Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 719 ggr
Loris M
10/14/17, 8:53 PM

Näthatet - om hur det sprids och hur det verkar

Jag har skrivit om Mina Dennert tidigare, att hon är grundaren av FB-gruppen #jagärhär. Hon startade gruppen förra året i syfte att bekämpa näthatet och gruppen blev uppmärksammad i medier och fick flera priser, bl.a. Rättvisepriset 2016. Idag har gruppen över 75 000 medlemmar och medlemmar kämpar varje dag där det behövs i kommentatorsfälten för att bidra till en mera positiv klimat och motverka näthatet. 

Hon har skrivit på sin Facebook-sida först, sedan i gruppen och nu även i tidningar, om hatet hon utsätts för. Jag kopierar hennes text i sin helhet eftersom hon ger sin tillåtelse och vill att det ska spridas. Jag hoppas att ni läser hela artikeln för det visar tydligt hur hatet och osanningar sprids, snabbt och effektivt. Det visar också att kämpa mot rasism idag, eller homofobi eller sexism inte uppskattas. Då vill de tysta ner en. 

"Jag har hållit tyst för att jag inte vill bidra till polariseringen. Jag tror verkligen på dialog, på samtal och jag har gjort en stor mängd försök att nå fram till dem jag nu kommer berätta om.

Men jag berättar detta för att jag vill att fler ska förstå hur debatten styrs genom att man smutskastar och tröttar ut människor tills de inte längre orkar delta.

Ni undrar vad det är som har hänt. Vad näthat är? Låt mig berätta om mina senaste timmar.

Det är så här dessa händelser dyker upp i mitt flöde. 
Det börjar med ett inlägg från Joakim Lamotte. Strax innan har Katerina Janouch skrivit samma sak. Janouch visar det sig har fått sin information ifrån fd. Avpixlat, en främlingsfientlig sajt som bytt namn till Samhällsnytt. Fem minuter efter Lamottes inlägg kommer det första hatbrevet i inkorgen. De fortsätter att komma med jämna mellanrum, det är män som skriver blandat hotfullt, hatiskt och otrevligt om att jag ska hålla tyst och att jag är äcklig. Snart därefter kommer det första meddelandet på pm om att jag är sjuk och dum i huvet. Sedan skriver man om gruppen på Gangrape Sweden. Det ligger redan flera gamla uthängningar där med medlemmars namn, telefonnummer, personnummer och adress som lett till fysiska hatbrev och klistermärken med rasistiskt hat mot rasifierade och homofobiskt mot homosexuella medlemmar. Därefter hängs vi ut på Granskning Sverige, som även har som vana att ringa upp folk och vara hotfulla. Därefter når det Flashback. Sedan dyker vi upp i alla Stå upp för-grupperna. Och alla vi som älskar SD-grupperna. Och i gruppen som vill se Jimmie Åkesson som julvärd. Därefter hängs jag ut på Ann Heberleins sida. Efter det är det dags för Fabian Fjälling, Ingrid Carlqvist och Jan Sjunnesson att säga sitt. På natten ringer det från anonymt nummer. Klockan 3 och halv 4.

Saken är att vi är 75000 medlemmar i gruppen #jagärhär. Och man försöker smutskasta alla dessa medlemmar för något ett tiotal personer, som alltså råkar tillhöra gruppen, gjort privat på ett privat inlägg. De har betett sig mycket olämpligt, vilket jag också skriver ett inlägg om i gruppen redan vid 5 tiden igår och vi även skickar till både Lamotte och Janouch.

Idag kommer även en ny ”artikel” av Katerina Janouch med samma anklagelse. Någon försöker hacka in på min profil på facebook. Personen försöker byta mitt lösenord fler än 15 ggr. Och nu sitter jag och rensar i min privata och föreningens inkorg. Det är någon som har använt adressen för att prenumerera på hundratals nyhetsbrev. Mitt emellan alla dessa brev dyker ytterligare två hatbrev upp igen.

Detta har pågått länge och i flera omgångar. Och om jag ska vara ärlig så har jag inte velat berätta om det här tidigare. Kanske allra främst för att jag inte vill att andra ska bli skrämda och sluta stötta. Sluta vilja arbeta mot hatet, för att slippa ha det som jag har det. Slippa bli en av dem som blir hatad.

För detta tröttar ut människor. Ingen orkar leva i detta. Det kan aldrig vara värt det för att få säga sin åsikt på facebook. 
Kan det verkligen vara så att det är syftet? Det är så svårt att tänka sig eftersom alla dessa pratar så varmt och ofta om yttrandefrihet.

Som väl är finns #jagärhär. Det gör att vi orkar. Stort tack alla som engagerar sig för ett bättre samhällsklimat!""

Annons:
[NeferNefer]
10/14/17, 9:08 PM
#1

Tragiskt. Fruktansvärt.

Magi-cat
10/14/17, 9:16 PM
#2

Vidrigt, hemskt.😢

Men, instämmer: 🌺

"Stort tack alla som engagerar sig för ett bättre samhällsklimat!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/19/17, 8:07 AM
#3

Citerar ett stycke från en annan person på #jagärhär. (Utelämnar namn och en del andra uppgifter.)
Det får en att undra vad som hänt i Sverige, vart allt har tagit vägen, vett, sans, förnuft, uppträdande människor emellan…Och detta förutom åsikter…

"För någon månad sen blev situationen helt annorlunda, på grund av engagemang i gruppen så blev många av de mest aktiva uthängda/…/ Uthängningar som förutom att de innehöll helt horribla lögner och påstående som i mitt fall att jag var terrorist, nätstalker/…/också innehöll privata bilder, kontaktuppgifter samt telefonnummer till familjemedlemmar. Dessa uthängningar spreds genom en massa andra nätsidor som Granskning Sverige. /…/
Informationskriget, genom Sverigedemokraterna Nackas hemsida samt en hel del andra. Jag har ställt frågan till Jimmie Åkesson om vad han tycker om SD Nackas agerande men ej fått något svar!! /…/

För egen del har det jobbiga eskalerat senaste dagarna genom att jag börjat få telefonsamtal från okänt nummer, telefonsamtal som innehåller diverse förtäckta hot bl.a. någon som nämnt mitt namn och adress. /…/ Syftet är naturligtvis att skrämma mig och andra för att vi ska lägga ner vårt engagemang i att försöka förändra klimatet på nätet. Och ytterst handlar det naturligtvis om att genom skrämsel försöka påverka den svenska politiken genom att skrämma bort oss från nätet så det blir fritt fram att sprida hat, rasism, sexism och homofobi.

Idag när jag kommer hem ligger det en 2 kilo tung sten på gräsmattan, den har inte tagit sig dit själv. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: