Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 566 ggr
Loris M
10/19/17, 9:16 PM

Botkyrkaelever sätter stopp för skolvåldet

Vad tror ni om det här? Kan det fungera? Jag hoppas det och i så fall hoppas jag att fler skolor anammar metoden eftersom skolvåldet ökar allt mer. 

"År 2014 infördes det amerikanska programmet MVP, Mentors in Violence Prevention i Botkyrkaskolan Karsby International School och sedan dess har våldet minskat drastiskt.

– När jag började här gjordes 15 polisanmälningar om misshandel redan de första veckorna. Nu är det upp till fem anmälningar per år, säger Jan Jönsson, rektor på Karsby International School.

Tre skolor i Botkyrka kommun var bland de första i landet med att arbeta utifrån det amerikanska programmet och idag är det totalt tolv skolor i Stockholms län som har infört det."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/antivaldsprogram-minskar-vald-pa-skolor

Annons:
[NeferNefer]
10/20/17, 9:31 AM
#1

👍Låter ju toppen! Bara det funkar är ju allt bra!

Magi-cat
10/20/17, 10:39 AM
#2

Jag blev lite misstänksam när artikeln så uttryckligen framhöll att det var ett amerikanskt koncept. (Det landet är väl inget föredöme i våldsprevention, tänker jag.)

Men här kan man läsa vad det handlar om och det låter ju riktigt bra! 👍 Mycket beror förstås på hur det utformas och följs upp i praktiken.

Hoppas det fungerar och att initiativ som detta sprids!

https://www.jonkoping.se/barnutbildning/grundskola/mentorerivaldspreventionmvp.4.1728713f155592fcd5b24612.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/20/17, 1:18 PM
#3

#2 Jag kände som du. Det finns hur många som helst olika koncept när det gäller skolan som betraktades som lyckade i USA, men som ofta blir fel när de ska prövas hos oss. Deras utbildning och samhälle ö.h.t. är rätt annorlunda i jämförelse med oss, så det funkar inte på samma sätt. 

Hoppas dock att det här gör det.

Upp till toppen
Annons: