Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 1528 ggr
[Hayabusa]
2017-10-20 10:53

Bok om övergrepp

http://hoganas.lokaltidningen.se/deras-bok-ska-hjalpa-sexuellt-utnyttjade-barn---/20171019/artikler/171019708

"20 procent av alla barn har någon gång utsatts för ett sexuellt övergrepp. I vinter ska tre Helsingborgselever ge ut en bok i ämnet som riktar sig direkt till barn.

Frågor kring fysisk integritet och sexuella övergrepp har hamnat rejält på tapeten den senaste tiden. Få har nog missat nätkampanjen #metoo, genom vilket ett större antal kvinnor i landet, kända såväl som okända, vittnat om sexuella övergrepp och trakasserier.

Årskurs två-eleverna Jenny Ziegler, Alice Carlström och Frida Källhage på Procivitas Privata Gymnasium i Helsingborg har noterat skriverierna.

– Det har tagit mer plats i debatten, menar Frida Källhage.

Tidigare i år läste Jenny Ziegler, som bor i Höganäs, en bok av Elaine Eksvärd där hon berättade om hur hon utnyttjats sexuellt av sin pappa.

– Jag kände att det får inte vara så här. Jag ville göra något åt det och tänkte att det bästa vore att börja med barnen, säger hon."

Annons:
Loris M
2017-10-20 13:28
#1

Det är bra, jätteviktigt att prata om det.  Hoppas bara att någon med pedagogisk kompetens ser över hur bokens innehåll presenteras och tas upp i boken så det blir lämpligt för den åldern. 

På förskolor jobbar man mycket med liknande böcker. Det finns ex. Rädda barnens "Stopp! Min kropp" som går att ladda ner här: https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp/stopp-min-kropp/ 

Det finns också en annan som heter "Vilda säger nej!" https://childhood.se/vad-vi-gor/projekt/vilma-sager-nej/

Rätt så obegripligt att så många som 20% av barn har blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det känns ännu värre att veta att det oftast är en närstående. 😕

[Hayabusa]
2017-10-20 14:09
#2

#1 Utbildade pedagoger har, under arbetes gång, varit inkopplade för att ge feedback, råd osv.

Loris M
2017-10-20 14:33
#3

#2 Bra! 👍

[Hayabusa]
2017-10-20 19:40
#4

Jag har stöttat projektet ekonomiskt. När boken är färdig så kommer jag att köpa ett mindre antal och dela ut (gratis, givetvis).

Loris M
2017-10-20 20:16
#5

#4 Bra gjort av dig! Känn dig fri att göra reklam för boken när den kommer ut, både här på sajten och på Förskolan. 

Jag har genom jobbet kommit i kontakt med flera unga kvinnor som blivit sexuellt utnyttjade som barn och något som är gemensamt för dem är att de som blivit utsatta som väldigt unga har trott att det är så alla barn har det. Det är först långt senare som de förstått att det inte är så. Det är klart att de blir förvirrade när någon närstående person som annars är snäll och visar omtanke, gör så. 😕

Därför är det viktigt att prata med barnen om det här och vad som är okej.

[Hayabusa]
2017-10-20 20:20
#6

#5 Ja, jag återkommer när boken är utgiven 👍

Annons:
Loris M
2017-10-20 20:31
#7

#6 Jag har lagt till lite text i ditt inlägg i #0 från länken du hänvisade till, hoppas det är okej. Det blir lättare för de som tittar in att snabbt få en bild av vad det handlar om.

[Hayabusa]
2017-10-20 21:04
#8

#7 Absolut.

[Hayabusa]
2017-12-03 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bokrelease.

[Hayabusa]
2017-12-04 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här ser boken ut. Premiär igår 3/12 och finns nu för leverans.

Loris M
2017-12-04 09:18
#11

Kul! Gillar bilden, med stopphanden. 

Jag tror att de kommer att få mycket publicitet med tanke på #metoo. Dessutom vill regeringen att kroppslig integritet ska skrivas in i förskolans läroplan som håller nu på att revideras. De vill försäkra sig om att pedagoger jobbar med det här på förskolan och då kan boken säkert få spridning.

Du kan tipsa dem om att det finns en sida på Facebook som heter Förskolan.se som är väldigt aktiv och har många medlemmar och vänder sig till förskolepedagoger. Tänker att de kan göra reklam där.

[Hayabusa]
2017-12-04 09:23
#12

#11 Tack för tipset, ska framför det till dem. Jag har en bok att skänka till dig, om intresse finns. Jag har köpte 10 ex som jag kommer att dela ut "hemmavid".

Loris M
2017-12-04 10:01
#13

#12 Det var väldigt snällt och generöst men jag jobbar inte med barn längre (utan med vuxna), så jag tror att någon annan kan få större användning av boken än jag.

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-04 10:16
#14

#13 Aha, jag förstår.

Upp till toppen
Annons: