Annons:
Etikettövrigt
Läst 2763 ggr
Loris M
10/20/17, 9:08 PM

#MeToo

Jag antar att de flesta av er har uppmärksammat kampanjen #MeToo som vittnar om att väldigt många kvinnor runt om i världen har blivit utsatta för någon form av sexuella trakasserier eller övergrepp. 

"Över hela världen vittnar kvinnor om män som utsatt dem för sexuellt våld, övergrepp och trakasserier.  Allt i spåren av den amerikanske filmproducenten Harvey Weinsteins sexuella våld mot en stor mängd kvinnor och skådespelare och under hashtaggen #MeToo."

https://www.etc.se/inrikes/efterlyses-mans-berattelser-om-overgrepp

Jag tycker så klart att det är jättebra att uppmärksamma även om det är så oerhört tragiskt att se att det är så pass vanligt. Ibland vill en del vinkla det till att sexuella övergrepp är något som är kulturellt. D.v.s. "så gör vi inte i Sverige" och skyller gärna på andra kulturer och mångkultur. Men det stämmer så klart inte. Om vi ska prata om någon kultur så är det i så fall en manskultur. 98% av de som begår övergrepp är män. 

Men det som egentligen stör mig är att män verkar så förvånade. Lite som att: Oj, det visste jag inte att det var fel. Eller, jag var ung då och visste inte bättre. Allvarligt?! Varför är det så svårt för män att fatta att det inte är okej att tafsa, att uttrycka sig sexistiskt, att visa snoppen och allt det där som det tror ska imponera på oss? 🤪

En annan sak som stör mig är att nu har EN man trätt fram och sagt att han våldtagit sin flickvän och att han tycker att det är fel. Och vad händer då? Jo, han får uppmärksamhet i tidningar, han går runt och föreläser, han skriver en bok och tjänar pengar på att han våldtagit sin flickvän…. trots att han säger som han gör här nedan blir han nästan som en hjälte bara för att han erkände. Hur sjukt är inte det? 

Så här säger den här våldtäktsmannen: 

"Och du Tom, när var första gången du förstod att det var en våldtäkt?

– Det var inte förrän jag fick brevet 2005. Dessförinnan fanns en omedveten vägran att betrakta mina handlingar som våldtäkt. Dagen efter hade jag känt en tung känsla, bakfylla, jag hittade ursäkter, flydde från minnen och förträngde. Det var inte förrän jag fick brevet som jag började få någon insikt i att jag var kapabel till detta, och att ordet våldtäkt var det enda som passade. Att det var det som var sant. Men det tog tid för mig att ta in ordet och associera mig själv med det. /…/  

– Jag kan bara prata för mig själv och var jag var vid den tidpunkten. Jag hade tankar om att när en kille går ut med sin flickvän har han rätt till sex. Sexuell lust spelade in, själviskhet och självcentrering, jag tappade Thordis behov ur sikte och tänkte bara på mina egna."

https://www.etc.se/inrikes/det-var-inte-latt-att-erkanna-att-jag-hade-valdtagit-henne

Alltså min undran är, varför är vi så otroligt förlåtande mot män? Och varför är män (vad det verkar som) ovanligt tröga och inte fattar att det inte är okej att våldta? Hur kan de inte veta det? Hur kan det vara vår (kvinnors) uppgift att upplysa dem? 

Eller titta bara på Timell och hur klumpigt han uttrycker sig: Jo, jag var nog lite sexistiskt och jo, jag har nog förstått nu att alla inte uppskattade mina "bögskämt", och jo visst har jag sagt blatte men nej, främlingsfientlig är jag inte. (för att sammanfatta hans klagovisa). Allvarligt?! Hur gammal är han? Tre år? (egentligen vill jag inte förolämpa treåringar för de brukar kunna argumentera bättre när de gjort fel)

Annons:
Loris M
10/20/17, 9:16 PM
#1

Och nej, det gäller inte alla män. Lika bra att säga det innan någon påpekar och tror att jag tänker så.

[NeferNefer]
10/20/17, 9:17 PM
#2

Ja … 😕

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l8za3/dagen-inte-alla-man-debatten-dog-for-alltid

"För några dagar sedan samlades kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp eller trakasserier under hashtagen ”metoo” på sociala medier.

Det här var dagen ”Inte alla män”- debatten dog för alltid. 
Nästa gång en kvinna skriver om vad män har gjort mot henne så kan du inte börja prata om dig själv och att säga att du minsann inte är sådan."

"Jag vill stå framför män som våldtagit sina flickvänner och skrika att de aldrig mer ska röra henne medan spott flyger ur munnen på mig. 
Jag vill ta varenda tjej som går hem i mörkret i handen och följa henne så hon slipper vara rädd. 
Jag vill slå bort händerna som killgänget har under kläderna på en full tjej som ligger utslagen i ett rum på en fest. 
Jag vill stå utanför riksdagen med alla mina systrar tills makthavarna lägger tillräckliga resurser på att utreda sexualbrott snabbt och ordentligt. Även de brott som sker på internet.

Jag vill att män slutar våldta kvinnor.
Jag vill att män slutar våldta kvinnor.
Jag vill att män slutar våldta kvinnor."

Galenidjur
10/20/17, 10:27 PM
#3

han insåg inte att det var våldtäckt…wtf? Snacka om att dumförklara sig själv.  "Men vadåå…var det en våldtäckt? men..men ..jag visste ju inte… Neeej vad ledsen jag blir nu.." 

 Vilken idiot 😟

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

vallhund
10/20/17, 11:59 PM
#4

Vill ni ha hjärnblödning, eller hjärtinfarkt?

http://www.bukefalos.com/threads/me2.1451645/ 

Fast där finns gott om guldkorn också.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[NeferNefer]
10/21/17, 8:55 AM
#5

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ye3xJ/det-ar-inte-alls-synd-om-er-angerfulla-man

"Ni har gjort det igen. Ni har fått det hela att handla om er, som vanligt.

När jag såg hur snabbt #metoo spred sig blev jag glad. Jag tänkte att nu kommer män äntligen få se hur stor skadan faktiskt är, samtidigt som kvinnor får se att vi inte är ensamma.

Men så blev det inte. Det jag i stället såg var en massa män på sociala medier som erkänner att ha sexuellt trakasserat kvinnor vid ett/flera tillfällen och bli hyllade för det.

Jag såg män skriva statusar om att de mår så dåligt och vill inte vara fega längre utan nu jävlar ska de ta tag i sig själva. Jag såg också twisten; män som skrev att de aldrig gjort något sådant i sitt liv, men de har varit tysta när någon annan gjort det och äcklas av deras beteende."

"Ni förtjänar ingen klapp på ryggen för att ni ”mår dåligt” över att ha sexuellt trakasserat en kvinna. Ni förtjänar ingen klapp på ryggen för att ni ”står med oss” på internet men sällan i verkligheten. Ni förtjänar ingen klapp på ryggen för att ni beter er som ni bör bete er."

[knagg-annett]
10/22/17, 5:54 PM
#6

"Ni har gjort det igen. Ni har fått det hela att handla om er, som vanligt.

Men har dom verkligen fått det ? jag tycker ni dömer mer än har förståelse  i sakfrågan och #meetoo gör ett fantastiskt jobb som banar väg för frihet och vi är inte bara kvinnor som utsätt för  trakasserier så även män så vi behöver se över alltihop.

Annons:
vallhund
10/22/17, 6:29 PM
#7

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magrat
10/22/17, 6:36 PM
#8

Vet själv hur det är att utsättas för ett övergrepp. Om någon undrar var han svensk, blond och blåögd. Jag tycker det är helt absurt hur män kan komma in och vinkla det hela till "stackars mig, jag vet att jag gjorde fel och jag ångrar mig så". För självklart ska allt vändas till hur dåligt män mår av det.

Och jag vill rikta en ordentlig känga till de pojkar och män som ser och vet och ändå inte agerar. Ni är lika skyldiga!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Loris M
10/22/17, 6:37 PM
#9

#6 Men har dom verkligen fått det ?

Ja, jag tycker det. Som jag skrev i #0 har vi exempelvis den där mannen som våldtagit sin flickvän  och som nu går runt och föreläser om hur han känner, varför han gjorde det, vad var det som fick honom att öppna ögonen o.s.v.  Jag struntar fullständigt i hur han kände sig, jag vill att kvinnors berättelser ska komma fram så att män förstår att det inte är okej. För tydligen vet de inte det.

Och vad gäller "inte bara kvinnor….". Nej, det sant, män utsätts också, men det är så att närmare 98% av alla som utsätts för sexuellt relaterat våld är kvinnor, så vi kan gott säga att det är ett problem som drabbar mest kvinnor så jag kan inte se att det på något sätt är konstigt att vi pratar om kvinnor och deras utsatthet.

Carmarino
10/22/17, 6:48 PM
#10

#9 De åker runt och föreläser tillsammans, och berättar bägge vad de känner. Vad jag har förstått av alla de artiklar jag läst om dem, så har allting skett på hennes initiativ och på grund av hennes önskemål om att han skulle följa med ut och prata om det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/22/17, 6:51 PM
#11

Alla äro vi skyldiga

Loris M
10/22/17, 6:57 PM
#12

#10 Ja, jag har förstått det. Men jag tycker fortfarande att det blir fel fokus. Jag kan inte heller förstå hur hon tänker. 

#11 Alla män är inte våldtäktsmän men de som inte säger ifrån och reagerar när någon fäller en sexistisk kommentar i personalrummet, är skyldiga i min mening eftersom de bidrar till att normalisera det.

[Hayabusa]
10/22/17, 7:19 PM
#13

#12 Absolut, det finns ett ansvar att reagera & agera - oavsett könstillhörighet. Att män är betydligt mer benägna till våld & övergrepp råder det ingen tvekan om. Det är inte riktigt det jag menar utan hur många kan, med handen på hjärtat, säga att man aldrig någonsin gjort något som var fel? Sagt eller gjort något som fått någon att må dåligt. Eller inte reagerat på något som uppenbart var över gränsen. På så vis är vi alla skyldiga. Ska samhällsklimatet förändras så måste alla i samhället ändra sig, även om vissa behöver ändra sig mer än andra. Alla behöver dra sitt strå till stacken. 

Jag satt själv och rekapitulerade händelser som jag varit med om i mina unga år, händelser som jag själv blev "utsatt" för men ändå aldrig direkt reflekterat över som övergrepp. Men var de egentligen inte precis det? Och fanns det tillfälle då jag själv inte agerade, fastän jag misstänkte att något inte stod rätt till?

Så…alla äro vi skyldiga

Annons:
Loris M
10/22/17, 8:01 PM
#14

#13 Instämmer! Och därför är det viktigt att uppmärksamma och säga att det är fel så att vi alla har en chans att bättra oss. 🙂

Rätt nyligen fällde en kollega en kommentar när vi satt i personalrummet och fikade som handlade om kineser. Han skrattade men inte vi andra. När han såg att det inte uppskattades sa han: "Ja, men vi sa ju alltid så. Det är inte så farligt.". Då sa en annan kollega: "Fast det är inte okej. Inte nu längre" och det är just det här som är så effektivt. Det räcker med att en säger ifrån så kommer personen i fråga att tänka till nästa gång. Det här är en jättefin man som jag uppskattar väldigt mycket och vet att han inte är främlingsfientlig på något sätt, men han uttryckte sig klumpigt och på ett sätt som var okej för flera decennier sedan men inte nu längre. 

Många gånger är det just så att vi egentligen tycker om personen som fäller konstiga kommentarer och har då lättare att låtsas att vi inte hörde något. För vi tänker att det inte är så farligt och att hen menar egentligen inget illa.

vallhund
10/23/17, 6:41 PM
#15

"**Kampanjen #metoo visar hur viktigt det är att jobba mot skadliga, stereotypa könsroller. Därför uppmanar vi regeringen att uppvärdera arbetet med jämställdhet i förskola och skola genom genuspedagogik och normkritisk pedagogik, skriver Lina Stenberg, Tankesmedjan Tiden och Maria Hulth på organisationen Jämställt.

**Det finns inget naturligt i sexuella kränkningar. Att det främst är män som utsätter kvinnor för övergrepp handlar om att vi alla matas med bilder kring hur män och kvinnor ska vara."

"Det finns även många som missuppfattar vad genuspedagogiken innebär, att det handlar om att alla ska bli likadana och att inga kön ska få finnas. Den här nidbilden är väldigt olycklig och visar på hur dålig förståelse det finns kring vad genuspedagogiken kan bidra med."
http://www.dagensarena.se/opinion/genusdebattorer-sa-kan-vara-barn-slippa-anvanda-metoo/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Loris M
10/28/17, 3:09 PM
#16

Tummen upp för de här killarna! 👍

"Kampanjen #metoo väckte en diskussion på fritidsgården Lyktan. Det ledde till att killarna målade över förnedrande ord som klottrats på väggarna, skriver Hässelby Tidning.

– Vi tror att det här kommer att leda till att de kommer att hålla samtalet levande ännu längre, säger föreståndaren Brandon Sekitto. /…/

Med denna händelse och samtalen om #metoo som utgångspunkt kom de att tänka på klottret, i form av nedsättande ord, som finns på väggarna i trapphuset.

– Då sa vi att vi kunde göra något åt det som en början på något. Det tyckte alla var en bra grej.

Sagt och gjort. De köpte in målarfärg och killarna i åldern 13 till 15 tog bort glåporden.

– Vi tror att det här kommer att leda till att de kommer att hålla samtalet levande ännu längre.

Som en belöning ska de få köra paintball, för att göra något tillsammans."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qKQKz/efter-metoo--har-malar-killganget-bort-klottret

Magi-cat
10/28/17, 3:47 PM
#17

Bra! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/28/17, 9:13 PM
#18

"Stjärnorna, och nu talar jag om bufflar i allmänhet och inte sexualförbrytare, bärs upp av en armé av kvinnliga sociala genier. Deras radar är fulländad. De släcker eldar, plockar upp tappade bollar, verkställer diffusa önskningar och ser till att verksamheten går sin gilla gång därför att det fortfarande kostar för mycket att låta bli.

Men det kanske också är på väg att ändras.

Gudskelov, igen."

https://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/kvinnornas-plagsamma-behov-att-kratta-manegen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
10/28/17, 10:14 PM
#19

Kratta manegen får för mig en fadd doft av landsbygdsbo.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
10/31/17, 7:41 AM
#20

Vägra vara "stark kvinna"! Sluta kratta manegen, sluta släta över och bita ihop, hålla ihop och bita ihop. Sluta bekräfta myten om den "starka kvinnan" , och:

 "Tack systrar för att ni slutat lägga all er kraft på att hålla skiten samman".

https://www.etc.se/kronika/vagra-vara-en-stark-kvinna-och-forandra-varlden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
10/31/17, 7:42 AM
#21

Ja, nu är det nog. 😡Härmed kastar jag krattan!

Magi-cat
10/31/17, 7:44 AM
#22

 👍 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
10/31/17, 8:30 AM
#23

Kratta manegen spottade lbb med i tråd efter tråd på Bukefalos innan han blev bannad (för femtioälfte gången) på Bukefalos.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[NeferNefer]
10/31/17, 8:33 AM
#24

Ett av mina mindre populära uttryck, precis som "komma till dukat bord" som överanvändes för några år sen.

Zepp
11/14/17, 9:51 PM
#25

Nu så tror jag det är dags för mig att komma ut.. angående #metoo!

Dels så får vi skilja på sexuella övergrepp reglerat i lag.. dvs vi pratar då om situationer där parterna knappast känner varandra.. och det kan då vara både heterosexuella och homosexuella, dvs vanlig våldtäckt och sexuellt utnyttjande!

Det är och förblir straffbart och regleras i vår lagstiftning!

Sen så kommer man osökt in på gråzoner.. sexuella anspelningar/hand på benet/tryckka upp någon mot väggen.. vilket verkar vara populärt inom media.. ingen nämd ingen glömd!

Aså.. ingen vettig person är omedeveten om hur det kan gå till när vissa personer i hög ställning, med makt tar sig friheter.. oavsett om de är lagda åt det homosexuella eller heterosexuella hållet!

Så glöm att någon manlig städare gjort sexuella närmanden mot någon kvinnlig chef.. då åker de ut fortare än kvikt!

Och som lök på laxen.. en kvinnligt programledare.. med hög status anklagas numer för sexuella trakasserier, det är oklart vem hon är och om hon är hetero eller homo- sexuell!

Iallafall.. det handlar altså främst om personer som har en viss ställning.. och som antagligen lider utav någon form av hybris.. och tar sig friheter.. som går ut över lägre stående personal?

Och som regel så är det fortfarande flest manliga personer som innehar ledande positioner.. det är lixom bara en tidsfråga innan det ändras.. rätt snart!

Utan då handlar det mer om vem som trakasserar vem.. och om vi skall tåla detta?

Såå.. skall vi överhuvudtaget tillåta detta.. för snart så är de flesta chefer kvinnor.

Grejen är att det till stora delar handlar om position, makt, hybris och att man tar sig friheter.. som så klart drabbar någon annan!

Sådåså.. varför hänger jag lixom inte direkt på #inte alla män.. kanske mest för att det främst drabbas utav vår främst sociala sjukdom.. dvs det mest infekteras utav sjuka åsikter.. helt of topic!

Men hur som helst.. är jag då som man medskylldig.. näe jag anser mig inte vara det.. i värstigaste fall kan jag eventuellt erkänna tjatsex.. inom en relation!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
11/16/17, 6:27 PM
#26

Chefer är dåliga på att hantera sexuella trakasserier:

"I spåren av #MeToo har Chef gjort en undersökning bland svenska chefer om deras erfarenhet av sexuella trakasserier på jobbet. Resultatet visar att 27 procent, alltså knappt en tredjedel, inte har verktygen för att hantera situationen när en Medarbetare gör en anmälan."

https://chef.se/var-tredje-chef-kan-inte-hantera-sextrakasserier/

[NeferNefer]
11/16/17, 6:30 PM
#27

#26: Jag kan inte påstå att jag är förvånad. 😕

Annons:
Magi-cat
11/17/17, 8:12 AM
#28

Kändismännens usla ursäkter tyder på att de ingenting förstått:

https://www.etc.se/kronika/kandismannens-usla-ursakter-kan-bara-bero-pa-en-sak


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/17/17, 8:17 AM
#29

Uselt var ordet, och det kastar bara ytterligare skuld och skam över dem själva. Bra, för det är hos gärningsmannen skulden och skammen ska ligga, inte hos offren.

Magi-cat
11/17/17, 9:28 AM
#30

Tänk att det ska vara så svårt att förstå för en del!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/17/17, 9:38 AM
#31

Ja, verkligen … 😓😕

[PeterTM]
11/17/17, 8:32 PM
#32

Om "metoo"säger jag äntligen! Varför dröjde det ända till nu?

[NeferNefer]
11/17/17, 8:34 PM
#33

Kvinnor har alltid berättat, men det är först nu som tekniken har gjort det möjligt att överskölja världen med massor av berättelser på samma gång. Nu går det inte att skylla på den enskilda människan eller kasta skulden på kvinnan/flickan längre, för nu syns det tydligt att det är ett globalt problem.

Magi-cat
11/21/17, 9:28 AM
#34

Jan Guillou, intervjuad i Aftenposten som refereraras i SvD, säger, helt riktigt, att det är bra att de här sakerna kommer fram och att trakasserierna verka vara med utbredda än någon trodde. Och att de måste bort!

Så långt är jag med. Sedan blir det lite mer gnäll av luddig karaktär.

"– Är man en äldre man som jag så är man det mest motbjudande man kan vara nu för tiden. När jag träffar kvinnliga bekanta är jag plötsligt osäker på om jag kan ge dem en vanlig kram, säger han."

Jo, Jan Guillou, du vågar ge en kvinnlig bekant en vänskaplig kram om hon vill det och om du verkligen inte har andra tankar än just det!

I en intervju i Danmarks radio säger han att:

"– Man ska se upp för fysisk kontakt i dessa tider."

Jan Guillou brukar kunna uttrycka sig med en briljans utöver det vanliga. Varför känns det här så…eh? Som om det någonsin handlade om att att äldre stackars män måste se upp med fysisk kontakt "i dessa tider"!!!

(Med reservation för att det handlar om lösryckta citat. Jag ser fram emot Guillous uppgörelse med patriarkala strukturer och ett lyftande av det #meeto-rörelsen står för.)

tps://www.svd.se/guillou-vagar-inte-langre-krama-kvinnliga-bekanta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
11/21/17, 9:32 AM
#35

Jag reagerade också över det där kramgnället, men bestämde mig för att inte bry mig om vad Jan Guillou säger. Det är ändå inte han som är viktig här, utan att alla kvinnor äntligen ska få upprättelse och rättvisa.

Magi-cat
11/21/17, 9:35 AM
#36

#35 Så sant! ❤️ Han bara tror han är viktig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/21/17, 9:36 AM
#37

Precis. ❤️Fokus på rätt saker! 👍

[PeterTM]
11/21/17, 11:55 AM
#38

#34 Jan Guillou tillhör väl en av de mest utpekade kändisarna själv när det gäller just opassande beteende mot kvinnor. Jag har aldrig gillat den mannen 🤮

Zepp
11/21/17, 8:31 PM
#39

Aså väldigt bra att det nu kommer upp till ytan och diskuteras!

Nämenaltså.. jag har lixom alldrig varit omedveten om att trakaserier förkommer.. sexuella eller andra.. mot kvinnor från män.. från och till i de flesta organisationer.

Däremot så är jag  tveksam till om att det kommer att försvinna helt hur som helst?

Utan det är och förblir en ständig fajt.. en fajt för underlydande mot de som är satta att vara våra chefer!

Och symptomatiskt är.. kvinnliga skådespelare och höga manliga chefer inom film/teater/annan media!

Och nu får ni ursäkta mig.. men det är ett erkänt begrepp att kvinnor  som tänkt sig att bli stjärnor får lov att stå ut med både det ena och andra.. från manliga chefer.. inom media!

Och har de väl lyckats utveckla en sk stjärnstatus.. så då kan de säga ifrån.. och eventueellt anmäla den personen!

Och det är knappast något fel om den personen avlägsnas.. ens för den organisationen.

Grejen är fortfarande att det är personer i ledande ställning som utnyttjar andra personer som är unga och vill påbörja en karriär.

Den andra grejen är när fel person får en ledande position och då eventuellt utvecklar någon form av hybris.. tar sig friheter!

Och nej.. det är antagligen inget typiskt manligt beteende,, utan mest hybris och det faktum att de flesta ledande personer fortfarande är män!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
11/24/17, 5:16 PM
#40

En fruktansvärd berättelse där chefen = förövaren friades för våldtäkt medan den utsatta kvinnan i praktiken blev dömd…
Han = förövaren, fick t.o.m. skadestånd! 

Man förstår varför det är så svårt att berätta och att komma till tals! Det måste bli en ändring nu!

"Folk har pratat med mig om hur synd det är om hans fru och hans barn. Även jag har gråtit över vetskapen att de finns och att deras liv påverkas av min anmälan. Det finns inget som är enkelt med det som hänt. Många har nämnt hans fru och barn som skäl till deras tystnad och fortsatta kontakter med honom, men ingen har frågat hur mina barn mår. Hur min livskamrat sedan 24 år tillbaka mår, som fick sitta bredvid sjukhussängen där jag låg i respirator efter den avslutade rättegången när jag inte orkade hålla ihop mitt liv längre. Hur han mått när jag kunde välja att försöka lämna honom på det sättet. Hur han mått av att stå maktlös vid sidan av under förundersökning och rättegång och se mig gå under bit för bit, av att tappa all tilltro till rättsväsendet. Den smärtan finns också men den frågar ingen efter."

https://www.etc.se/opinion/i-samma-stund-min-chef-blev-friad-blev-jag-domd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
11/24/17, 5:35 PM
#41

USAs riksdag har en särskild fond för att omhänderta personer som utsatts för sexuella brott genom att göra upp i godo. Fonden betalar årligen ut 4 - 30 miljoner kr för att mörka och täcka rygg åt 10 - 15 riksdagsledamöter. Hela årslistan finns i slutet av artikeln. Gatewaypundit

Congressional Office of Compliance

Annons:
vallhund
11/24/17, 11:16 PM
#42

Riksdagsledamöter?

😂

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Loris M
11/25/17, 3:06 PM
#43

2400 akademiker har anslutit sig för att vittna om sexuella trakasserier inom universitetsvärlden:

"En välbetald professor brottade ner mig tio gånger innan han satte sig gränsle över mina armar och tog ett strypgrepp samtidigt som han stirrade in i mina ögon. Jag visste inte om jag skulle dö nu.

En senior professor säger på en konferens, framför flera kolleger, att den enda anledningen att jag får presentera är att jag har stora bröst.

Några studenter lämnar in en erotisk bild med mitt namn på och när jag reagerar, blir jag anklagad för att vara för känslig och rekommenderad att fundera över om jag verkligen ska fortsätta som lärare. Sedan undrar rektor hur jag klär mig när jag undervisar."

https://www.expressen.se/nyheter/2400-akademiker-i-nytt-upprop-mot-trakasserier-/

vendelay
11/25/17, 6:37 PM
#44

För patienter som blivit utsatta inom vården:

https://www.instagram.com/varden_som_svek_/

"Ni som varit patienter och blivit utsatta av vårdpersonal, (psykologer, terapeuter, läkare, skötare) Berätta om era historier!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
11/26/17, 5:54 PM
#45

Altså, vad är det som hänt och varför kommer det nu helt plötsligt upp till ytan?

För det första.. trakasserier och även sexuella övergrepp är knappast något okändt.. det har förekommit i alla tider!

Såå.. vad är det som har förändrats.. främst så tror jag att det handlar om emancipation.. som vi drivit rätt långt i det här landet.. dvs det är allt fler kvinnor som har nått högre positioner inom samhälle och olika organisationer.. tiden är förbi då den främsta kvinnliga positionen var att bli chefssekreterare för någon ledande inom näringslivet eller offentliga myndigheter!

Och det gör då att dessa kvinnor numera har både position och inflytande inom sina egna organisationer.. några är tillomed partiledare!

Då blir det j*vligt svårt att avfärda dem och de har då oxå fått en plattform som gör att folk lyssnar på dem.

Lika gäller för övrigt privat näringsliv, media, andra ställen.. det går inte längre att avfärda deras klagomål.

Märk väl ramaskriet märks mest där högutbildade kvinnor fått makt och inflytande.. även om det förmodligen är värst där unga lågutbildade kvinnor börjar sin arbetslivskarriär.. typ servicenäringen.

Den andra grejen är att det typ är äldre manliga chefer eller iallafall överlydande som den unga kvinnan är beroende utav och att hon då väljer att tiga still för att inte förlora jobbet.

Den tredje grejen är att det sällan finns vittnen.. och om sådana finns är det inte säkert att de vill vittna mot sin chef.

Och det är lixom inte säkert det är bättre att byta manliga chefer med hybris och som tar sig friheter mot kvinnliga motsvarande.. den första sådan lär enligt media ha fått lämna sitt uppdrag?

Och när jag ändå är på G.. det har i princip inget med patriarkala strukturer att göra.. iomed att de redan är avskaffade i lagstiftningen.

Meen.. jag kan väl hålla med om att vissa ledande män tar sig Patriarkala friheter.. trotts att de numera är avskaffade och kriminella handlingar enligt modern lagstiftning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/26/17, 6:31 PM
#46

#34 En taktik för att dölja pizzagate genom att dränka media i sexskandaler?

Loris M
11/26/17, 8:21 PM
#47

Om varför kvinnor inte berättat tidigare: 

"Jag vet att det inte är lätt att berätta. Trots alla hundratusentals berättelser världen över sen #metoo började så vet jag fortfarande detta: att när man berättar har man nästan inget att vinna och allt att förlora. Jag har vunnit en viss sinnesfrid och en frånvaro av en arbetsmiljö full av härskartekniker och bortskrattad sexism och övergrepp. Och det är stort. Men de som tror att man lättvindigt gör en anmälan av något annat skäl, till dem vill jag säga att det inte finns något fint eller bra med att anmäla en våldtäkt. Det finns nästan bara fasa. Jag vann inte mycket på att anmäla men det fanns ändå inget annat val än att anmäla. Jag förlorade min karriär och mitt anseende och mina kollegor och ett roligt och utvecklande jobb som jag varit på i tio år och en bra lön och en riktning i livet. Och rättegången var mer än fasansfull, långt värre än allt jag hört och kunnat föreställa mig."

https://www.etc.se/opinion/i-samma-stund-min-chef-blev-friad-blev-jag-domd

[PeterTM]
11/26/17, 8:50 PM
#48

#47 Det finns någonting signifikativt i att den sortens frågeställning mer eller mindre alltid kommer ifrån en man. Vissa saker kan man som man aldrig någonsin vare sig förstå eller sätta sig in i och jag tror att detta är ett sånt exempel. Ett annat är allt som rör barnbörd.

Annons:
Loris M
11/26/17, 8:59 PM
#49

#48 Håller med. 

Blir bara lite trött på alla: Varför nu? Finns det någon tid, något år eller århundrade när det passat bättre? Troligen inte. Kvinnor vill berätta nu så låt dem/oss göra det utan att ifrågasätta.

Huygens
11/26/17, 9:31 PM
#50

Om det nu är kvinnorna själva som organiserar det hela. Kom ihåg den världsomspännande "clownepidemin" förra året.

Zepp
11/27/17, 8:41 PM
#51

#49

Jag blir inte trött alls.. det är dags nu.. däremot så köper jag inte allt med hull och i media!

Det enda jag blir trött till förbannelse på är Huygens inlägg så hen kan för min del lika gärna bli avstängd för livstid på det här forumet.. och jag betackar mig för alla utläggningar om rymdödlor.. om de skulle dyka upp!

Utan jag framhärdar.. vad vi ser är just en förändring i samhället.. där fler kvinnor får mer makt och därmed en plattform att uttrycka vad de går igenom.

Nu så är det redan tillräckligt många kvinnor i ledande ställning så att både aktieägare.. oavsett kön samt andra chefer inom olika organisationer inte kan avfärda det hela som enstaka fall!

Givetvis så är alla enstaka fall.. men nu så poppar lixom alla enstaka fall upp på en gång.. det har samlats i hög!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
11/27/17, 9:36 PM
#52

#51 Jag förstår dig. Att blanda in ödlor och konspirationsteorier i det här är inte bara konstigt och väldigt osmakligt, utan även respektlöst. 😕

Huygens
11/28/17, 8:42 PM
#53

Joe Biden och Lady Gaga planerar att starta ett traumacenter för sexuellt utnyttjade. (YT/ResNews, 2017-11-26, 5 min)

Magi-cat
12/3/17, 7:57 AM
#54

Så bra skrivet, Jenny Strömstedt!

"Trösttext" till Jan Guillou och Staffan Heimersson, m.fl.:

"Det går inte att bli arg, eller ledsen. Istället ville jag skriva något mildrande till de som aldrig brutit mot lagen men som betett sig som drullputtar, eller vad var det han kallade dem, Staffan. De män som nu oroar sig, gnäller och ålar runt sina motargument men egentligen bara famlar efter fast mark snarare än en kvinna att gripa tag i. Jag vill skriva att jag förstår er. Det är klart att ni protesterar. #Metoo-rörelsen har avslöjat er livslögn, det självbedrägeri som alla medverkat till.

Kvinnorna tyckte inte om det, helt enkelt."

https://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/jag-forstar-att-marken-gungar-men-det-finns-en-fortsattning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/3/17, 10:22 AM
#55

Superbra skrivet! 😍

Annons:
Zepp
12/3/17, 4:55 PM
#56

Superbra skrivet!deras 

Men.. jag vågar sticka ut hakan och försvarar dels Gilliou och i viss mån även Hemiersson!

Mer Gillou än Hemiersson faktiskt!

Och enligt min agenda så är det främst ansvarig utgivare utav Aftonbladet som borde fått silkesnöret.. på den grunden att hon hade det helt publisistiska ansvaret att tillåta Heimersssons krönika!

Och då halkar jag osökt in på Gillou.. timing är lixom nästan allt.. och jag erkänner fullt ut att han och jag delvis delar samma världsuppfattning/politiska åsikter!

Iallafall så är jag man.. jag har alldrig varit i någon position där jag kunnat .. få några sk French benefits, från unga kvinnor, med ambitioner att göra karriär/bli kändisar!

Och inga utav mina systrar/deras döttrar.. har haft några sådana ambitioner!med 

Däremot så är jag inte helt obekant med att mäktiga män kräver extra utav unga kvinnor som har ambitioner!

Det är som regel välbekant inom främst media/teater/dans.. sådana brancher där det krävs att man får chansen!

Oså till resten utav alla övergreppen.. alla de är trots allt fler.. och handlar mer om att utnyttja underlydande.. det kan vara så ringa som städerska.. om du skall bli kallad till timarbete som du behöver för att försörja dig och dina barn!

Sååå.. #Metoo är först o främst ett hälsotecken.. dvs kvinnor får lov att uttrycka hur det är att vara kvinna i ett av världens mest emanciperade länder, de får skriva vad de fått utstå, de får spy galla över alla bedrövliga manspersoner som försökt utnyttja deras ungdom och utsatthet/ambitioner osv!

Och det är fucking inte ens allt!

För.. tada.. huka er alla män.. i framtiden så är kvinnorna mer välutbildade/våra chefer!

Såå det krävs en ny mansroll.. såvida inte alla män tar sig i kragen och utbildar sig.. och då handlar den nya mansrollen om att män skall bli den empatiska delen utav familjen som tar hand om markservice, barnuppfostran, inredning, städning.. litta andra sådana traditionellt kvinnliga områden!

Dvs framtida män får konkurera med/välja rätt partner,, till stora delar beroende på vad man kan bidra med i ett förhållande!

Och det finns lixom inga som helst garantier för att patriarkaliska strukturer kommer att gälla.. att man får lägga vantarna på en sådan kvinna som accepterar sådana strukturer/tankesätt!

Och för alla män som tenderar att vara mer på Heimerssons linje så rekomenderar jag en civilingenjörsexamen/civilekonomexamen eller en juristexamen.. det tenderar att ge en ett visst försprång,, en rätt god karriär samt en hyfsat god ekonomi.. som tenderar att man har flera valmöjligher mellan vilka man skall bilda familj och få barn med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
12/4/17, 9:39 AM
#57

Heimersson säger sig ha fått en massa hejarop och positiva kommentarer. Han ångrar inte att han skrev det han skrev (om nu någon trodde det). Det enda han ångrar är att han inte tog med sista stycket i det första utkastet han gjorde.

"– Nämligen att jag ser en lösning på problemet. Vi flyttar alla Sveriges kvinnor söder om Göta kanal och alla män norr om Göta kanal. Därigenom vinner vi två grejer. Sveriges män och kvinnor behöver inte umgås med varandra för de passar inte för varandra. Och den andra grejen är att Göta kanal efter 200 år äntligen får någon nyttig mening."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/staffan-heimerson-efter-kronikan-fatt-over-200-positiva-mejl/

Stackarn. 😕Jag tror att kommentarer är överflödiga…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/4/17, 9:52 AM
#58

Men jösses … bitter vit gammgubbe …

Carmarino
12/4/17, 12:30 PM
#59

#57 Har en väldigt stark känsla av att majoriteten - om inte alla - hejarop och positiva kommentarer kommer från män som är lika bittra som han.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
12/4/17, 9:13 PM
#60

För det första så fattar jag överhuvudtaget inte vad Heimersson har på Aftonbladet att göra.. en äldre bitter man med högeråsikter.. och noll koll på timing!

Så jag vill ha ansvariga utgivarens huvud på ett fat.. de skall ju iallafall vara "oberoende socialdemokratiska!

Aså det finns minst 200 andra som har jävligt dålig timing.. undrar om den sk "kulturpersonen" är en av dem?

Och visst.. jag kan dela iallafall några pocent av hans farhågor.. dvs att #Metoo skall kidnappas och sen bli till en vendetta utan urskiljning!

Men nu så finns det lixom inga tecken på detta ännu iallafall.. utan nu är det främst kvinnor som uttrycker sina på hög samlade erfarenheter.

Och då är det främst dags att lyssna och till eftertanke.

Såå.. även i det bästa sällskap finns det fortfarande personer som är beredda att utnyttja sin position för att få extra fördelar.. eller rättare sagt.. det är väl snarare som så att det är personer med makt och inflytande som utnyttjar detta för att få extra fördelar?

En fördel med #Metoo tror jag kommer att bli att olämpliga personer som åtnjuter makt och inflytande.. snabbare kommer att sorteras ut!

Däremot så tror jag inte ett dugg på att sådant helt kommer att försvinna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
12/5/17, 8:52 AM
#61

#metoo är en historisk vändpunkt, säger Björn Ulvaeus:

https://www.svd.se/abba-bjorn-varfor-gjorde-jag-inte-sa-innan-metoo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/5/17, 9:22 AM
#62

Han är vettig, han! 👍

Annons:
Magi-cat
12/5/17, 9:26 AM
#63

Ja, bra där! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
12/5/17, 7:59 PM
#64

Tänkte själv länka till Björns inlägg.. men nu är det redan gjort!

Så jag passar på att återigen utveckla det hela, Dvs #Metoo är främst ett tecken på att något hänt!

Och vad är det då som hänt?

Jo det viktigaste är fortfarande att många kvinnor numera är välutbildade, de har nått positioner som de tidigare inte kunde nå.. och därmed har de dels pondus och positioner som man blir tvugna att lyssna på.. gäller både näringslivet och inom politiken.

Och pararellen som jag vill dra är då demokrtins och den allmämnna rösträttens utvecklande.. och som alla vet.. den har sitt ursprung i arbetarnas organisering, deras ökade självmedvetande.. och politiska influenser!

Och självmedvetandet/självständigheten är förmodligen det viktigaste.. och därmed så följer således utvecklingen utav det politiska medvetandet?

Såå.. kvinnor/unga flickor behöver lixom inte längre underordna sig någon "man med inflytande", välja någon sådan för att få ett drägligt liv/karriär.

Såå.. återigen.. det lär knappast bli en himla skillnad.. män är fortfarande i majoritet vad gäller inflytande och positioner.. och vissa av dem är svin rent ut sagt.. som inte tvekar att utnyttja unga oerfarna kvinnor.. för egna sexuella preferenser!

Och då som man.. det finns många dåliga män utan skrupler, likaså kvinnor!

Iallafall så vill jag skilja på olika personligheter.. typ en viss MT.. som lär lida utav hybris.. tror sig vara guds gåva till den kvinnliga befolkningen/TV-tittarna och en viss sk kulturpersonlighet.. som om jag förstår med hull och hår är ett rent svin, som utnyttjat alla/även sina kontakter inom en av vår nations främsta kulturella eliter för sitt eget bästa, samt för sina sexuella preferenser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
9/16/18, 2:46 PM
#65

När inför Sverige böter på "dickpics"? Heja Danmark!

Den som fälls för att ha skickat dickpics riskerar nu böter på 5 000 danska kronor, cirka 6 700 svenska kronor.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/dryga-b%C3%B6ter-f%C3%B6r-danska-dickpics-1.8288858


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
9/16/18, 4:22 PM
#66

Bra. Jag avskyr oväntade dickpics från ingenstans…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
9/29/18, 3:25 PM
#67

Bra.. iomed att jag själv inte vill få dickpics från ingenstans!

Menna.. kan vi i förstone inse  att det hela är ett Internetproblem, dvs jag har jävligt dåligt minne men jag minns inte ens att det förekommit att någon med kamera fotograferat sin erigerade penis med vanlig kamera, låtit framkalla fotot för att sen skicka detta till random kvinnlig person?

Möjligen så bör vi enligt lag förbjuda sociala media, där de flesta är anonyma?¨

Dvs om jag vill imponera på någon kvinna med min erigerade penis, så skall det i så fall ske helt öppet, iallafall mellan henne och mig!

Men, det lilla jag vet om kvinnor och deras preferenser så är lixom inte en erigerad penis, det de lär falla för hur som helst!

Så inse att dickpics i förstone är inget annat än sexuella trakaserier, mot någon av kvinnligt kön/eventuellt något som handlar om sexuell frustration av män som inte får till det/ett sätt att hävda sig själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[NeferNefer]
9/29/18, 3:29 PM
#68

Jag tycker att flödesschemat som går att se i den här länken är mycket bra …

https://www.anglenews.com/news/us-news/woman-explains-patronising-mansplaining-in-clever-chart/

Upp till toppen
Annons: