Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 886 ggr
Lakritsstjärna
2017-11-06 21:36

Rätt att äta kött

Har vi människor rätt att äta kött och varför har vi det i så fall? Kött orsakar lidande för både djur och indirekt människor. Varför det skapar lidande för djur tror jag de flesta känner till så det tänkte jag inte gå in på. För att ett djur ska växa behöver den mat, mycket mat! Ca 9/10 blir till försvinner och blir till annat än muskler och kött. 10 kg soja ger ca 1kg kött. Det går åt energi för djuret att leva helt enkelt. För att maten ska bli så billig som möjligt så odlar man mycket soja i tex Sydafrika och plöjer regnskog. Dessa soja odlingar som är till för att bli djurfoder besprutas enormt mycket så att soja bladen ramlar av, det gör det lättare att skörda.( Soja som odlas till människoföda ställs det högre krav på och odlas inte på detta sätt). Den mesta sojan som odlas på jorden går till djur. De som jobbar på plantagen blir sjuka men är ofta så fattiga att de inte har något annat val. Många som bor i de länder där de odlar djurföda är ofta fattiga och lider av svält samtidigt som 70% av allt som odlas blir djurfoder. Hade alla slutat äta kött då hade födan vi odlar på jorden räcka till hela jordens befolkning vi hade då utan problem kunnat bli fler än vi är i dag. Idag dör 16000 barn/dag pga svält. Den odlingsbara marken minskar då tex öknar breder ut sig pga klimatförändringar men vi fortsätter här u väst att konsumera mer kött vilket kräver mer yta än växtbaserad kost. Det innebär att man tar av någon annans yta. Skulle man fördela den odlingsbara ytan jämt mellan alla människor så skulle alla få en yta på 1700m2/år. en normal svensk förbrukar 5600m2. Är våran rätt att få äta kött här viktigare än andras människors rätt att få mat för dagen, slippa skadliga bekämpningsmedel. Miljöpåverkan och antibiotika resistens som kött orsakar orkar jag inte ens gå in på men är också något man bidrar till som köttkonsument. Har vi verkligen rätt att äta kött när det orsakar så pass mycket lidande för djur och andra människor. Speciellt när vi inte ens behöver äta det utan gör det ofta pga av njutning och att det är gott. Är det verkligen tillräckligt gått så det är värt allat detta?

Annons:
vallhund
2017-11-06 21:43
#1

Jag har inget emot veganer per se, däremot sticker jag ut alla taggar när folk försöker predika att deras egna sanning är sanning för alla individer på jorden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Loris M
2017-11-06 21:44
#2

Bra och skäliga frågor som brukar väcka känslor och hetsiga debatter. 

Jag kan bara säga att jag tycker egentligen inte att vi har rätt att äta djuren, när det finns så mycket alternativ idag. Alla skulle må bättre av om vi åt mindre kött (eller inte alls), inte minst vår planet som vi håller på att förgöra.

Lakritsstjärna
2017-11-06 21:47
#3

Rättelse: jag såg att jag blandat ihop världsdelar. Sydamerika ska det stå och inte Sydafrika. Odlas säkert där också men i framförallt Sydamerika har stora mängder skog försvunnit för att göra plats åt soja http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/palmolja-soja-och-forandrade-marknader/1551375-soja-en-viktig-proteinkalla

Zadie
2017-11-06 22:46
#4

Jättebra skrivet. Det finns många viktiga aspekter i varför jag anser att man inte borde äta kött (eller mejeri, fisk m.m.). Men att ha rätt till något är en svår fråga, och det är nog upp till var och en att avgöra vad som är rätt för en. Ofta tror jag det beror på hur mycket kunskap man har. T.ex. åt jag mejerier förut, tills jag läste på och faktiskt förstod vad det var jag åt och hur det påverkar djuren och klimatet. Genom att sprida kunskap och att människor slutar blunda för hur t.ex. köttkonsumtion påverkar både människor, djur och planeten hoppas jag att fler folk kan vakna upp och ta ansvar. 🌱🐷🐮

vendelay
2017-11-06 23:33
#5

#1 Men inte har TS skrivit att hen har rätt, enbart ställt frågan "är detta rätt?", eller? Det handlar inte om att det är "den enda sanningen" utan snarare om allt lidande som det skapar. Problemen som TS tar upp är ju jätteviktiga och det tror jag alla tycker, vegan eller ej. Jag förstår att inte alla anser att djur som kor, får, kycklingar osv är "jämnlika" med människor (eller vad jag ska kalla det, jag tror ni förstår vad jag menar, fråga annars!), men en måste väl ändå förstå att det är orättvist att vi har så mycket mat att vi kan slänga bort det som ingenting medan andra länders befolkning dör av svält?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kamera0710
2017-11-07 06:40
#6

Ur resurssynpunkt så visst är det motiverat att dra ner på köttkonsumtionen, som #0 är inne på.

Annons:
[NeferNefer]
2017-11-07 07:15
#7

Håller helt med 🌺Jag tycker inte att vi har rätt att döda andra levande, kännande varelser bara för att äta dem eller använda deras päls eller vad vi nu gör. Speciellt inte när vi har så många bra alternativ.

Dioramabyggare
2017-11-08 00:24
#8

Hallå Lakritsstjärna!

När jag läste ditt inlägg tänkte jag "jag gjorde rätt som blev vegetarian (det är drygt 25 år sedan nu), och som blev vegan efter att jag för kanske två månader sedan såg en film på YouTube, om hur det kan gå till på slakterier"… för närvarande "jobbar" jag på att hitta veganska alternativ till mat som innehåller ägg.

katrinekatrine
2017-11-14 11:50
#9

Nej  jag tycker egentligen det är fel att äta kött men tyvärr så äter jag ändå regelbundet kött och fisk. Dubbelmoral? Ja jag vet.

[Ljusvarelse]
2017-11-14 18:03
#10

ja det gör ont man vill sluta men kan inte 

dubbelmoral ja ja ja ============ vad dumt tänkt

vallhund
2017-11-14 18:49
#11

#10 Varför skulle det göra ont?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[HundochKatt]
2017-11-14 20:56
#12

Var och en har rätt att välja vad den själv vill äta så ja, om djuren har haft det bra så tycker jag att människor har rätt att äta kött. Och även våra köttätande djur såsom hundar och katter. 

Boskap behövs för att hålla öppna landskap. De behövs för gödsel för våra vegetabilier. 

Mina funderingar kring detta med att man skövlar mark för att odla för boskapens skull. Jag undrar om man inte måste skövla ännu mer om alla människor blev vegetarianer/veganer? Jag tvivlar på att den odlingsmark som finns idag räcker till att föda alla människor och för all del alla djur som inte blir avlivade till föda (utan de går hemsk död till mötes istället då bla jaktvården lär försvinna).

Upp till toppen
Annons: