Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 957 ggr
vendelay
2017-11-07 23:40

Kan en person göra någon skillnad?

Denna video handlar främst om veganism och speciesism MEN jag tycker att den är otroligt bra på att belysa problemen med att inte aktivt försöka göra skillnad oavsett vad ditt mål är. Budskapet fungerar lika bra till aktivism mot rasism, sexism och ja, vad det nu än är som gör dig upprörd. Jag vet att folk blir tokiga över veganvideor men jag tror att de flesta kan hålla med om att budskapet i denna video är bra och passar sajtens tema.

Videon är på engelska men den är textad. Om det inte kommer upp text direkt kan du klicka på den lilla fyrkantiga ikonen med sträck som ska föreställa text som finns i nedre högra hörnet. Textning finns på engelska, tyska och franska.

Några citat översatta av mig från engelska till svenska:

"Som individer har vi en tendens att tro att vi ensamma inte kan göra någon inverkan. När vi står inför orättvisa finns det de av oss som utropar, "någon borde göra någonting åt det här!" Vi tänker inte att vi skulle kunna vara den någon. Kanske känner vi oss för rädda, dumma, osäkra på vilka åtgärder vi ska vidta. Eller så tror vi att eftersom vi inte kan fixa det hela direkt på egen hand så kan vi lika väl inte ens försöka."

"När lidandet av en annan varelse får dig att känna smärta, ge inte efter för din första instinkt att fly från lidandet, utan tvärtom gå närmare, så nära som möjligt, för att försöka hjälpa honom/henne."

Det är så viktigt att vi säger ifrån när vi ser att något är fel. Om vi ser att någon blir skadad, dödad, trakasserad, slagen. Om vi hör att kvinnan i lägenheten bredvid skriker på hjälp måste vi ringa polisen och om vi ser någon slå ett barn måste vi göra någonting. Vi får inte bara stå bredvid och låtsas att vi inte ser.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-09 16:45
#1

Ja, en enda person kan göra stor skillnad, som du säger ❤️Det är viktigt att säga ifrån vid orättvisor.

Upp till toppen
Annons: