Annons:
Etikettövrigt
Läst 1031 ggr
Magi-cat
2017-11-14 10:00

Vit Jul!

Från Vit Jul-kampanjen:

"Blir du precis som vi berörd av barnens svar och vill vara med och göra julen till barnens högtid? 

Skippa alkoholen i jul, skriv under för en vit jul på www.vitjul.se och dela filmen för att inspirera andra!

Under alla år vi jobbat med Vit jul-kampanjen dyker samma motargument upp igen och igen; att barn inte märker skillnad om vuxna dricker några glas vid julbordet – att man som vuxen har full koll ändå. Vi har bemött argumenten gång på gång men i år frågade vi barnen istället. 

Och deras svar gör oss än mer målmedvetna: det är dags att göra julen till barnens högtid."

http://vitjul.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-11-14 10:33
#1

Bra och viktigt att lyssna på barnen. De tycker att det är läskigt, obehagligt och konstigt när vuxna blir berusade, då är det inget kul med Julen.

Jag blev så upprörd häromdagen när jag på väg till jobbet lyssnade på RixFM och när Laila sa att föräldrar måste dricka hemma med sina barn och visa hur man blir när man blir berusad, för att visa att man inte behöver uppföra sig som en idiot. Hur ska de annars lär sig det menade hon? Ser de det inte hemma så kommer de dricka sig fulla varje gång och bli fyllon till slut. 🤪

Hon brukar säga en massa konstigheter men det här fick mig att gå i taket. Inget barn mår bra av att se sina föräldrar berusade. Och hur blir det med de barn vars föräldrar inte dricker alls? Då är de dömda till att bli alkoholister. Så märkligt sätt att tänka.

Magi-cat
2017-11-14 11:46
#2

😮 Jösses!😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-11-14 17:31
#3

Så otroligt korkat resonerat av Laila. Trist att höra 😕

[Ljusvarelse]
2017-11-14 18:05
#4

vit jul för alla inte bara barnen 

vit jul för meg är snö på marken

Loris M
2017-11-14 18:12
#5

Det är så många gånger jag stänger av radion (lyssnar oftast i bilen) för att Laila säger så märkliga saker. Just vid det här tillfället sa hennes kollega när hon vräkte ur sig det här om alkohol: "Säg inte Laila att du är en sån förälder som köper ut alkohol till sina minderåriga barn?". Hon blev tyst en stund och sa sen: "Nej, men det beror ju på. Är det bara halvt år kvar, säg att de är 17 och halv" då tycker inte jag att det är så farligt. " 😟

[NeferNefer]
2017-11-14 18:16
#6

Snyggt. Är det inte olagligt att langa till minderåriga? I så fall erkände hon ju i princip brott i direktsändning. Åtminstone är det snudd på uppmaning till brott, att säga att det är okej.

Annons:
Magi-cat
2017-11-14 18:47
#7

Jo, det är olagligt och dessutom korkat och oansvarigt! 😮

Otroligt konstigt resonemang om att barn måste se berusade vuxna för att inte anamma ett fyllebeteende. Det är ju precis tvärtom och det borde den här människan veta! Om hon inte yttrar sig i upprörande okunnighet och oförståelse, är det bara ett svepskäl hon lagt sig till med för att inte behöva "uppoffra" något och avstå från alkohol när barnen är med.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-11-15 11:51
#8

Var med en midsommar för några år sedan, då sjöng en far en fylleri-visa om hur tråkigt det är att vara nykter. Med sig hade han två barn i åldern 6-7 år.

Brukar ibland säga att jag som är i det närmaste helnykterist inte känner mig särskilt integrerad i svensk alkoholkultur.

Upp till toppen
Annons: