Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 956 ggr
Loris M
2017-11-14 20:37

Nya Barbiedockan bär hijab

"Nu kommer den populära dockan som många väntat på – den första Barbiedockan som bär hijab. Dockan är inspirerad av fäktaren Ibtihaj Muhammad, 31, som var den första amerikanska kvinna att delta i Olympiska spelen med hijab.

– Jag är stolt över att små tjejer överallt nu kan leka med en Barbie som väljer att bära hijab, skriver Ibtihaj på Twitter.Det var under måndagen som den amerikanska leksaksproducenten Mattel presenterade dockan med hjälp av Ibtihaj. 

Företaget har gjort Barbiedockor i 58 år och har nu tillägnat sin senaste kollektion till kvinnliga hjältar. Andra personer som Mattel inspirerats av i sin hjältekollektion som de kallar ”Shero” är filmregissören Ava DuVernay, plus size-modellen Ashley Graham, balettdansösen Misty Copeland och gymnasten Gabby Douglas.

 /…/

Ibtihajs klassiska eyeliner, som hon har även när hon tävlar, syns på dockan och idrottaren har även instruerat företaget att hennes Barbie ska ha en realistisk kroppsform."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/armk2/nya-barbiedockan-vi-vantat-pa--har-hijab

Annons:
Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:07
#1

Jag förstår verkligen inte hur man kan ställa sig positiv till något sådant..

Honestyisdead
2017-11-14 21:10
#2

Inte jag heller.

vendelay
2017-11-14 21:15
#3

Jag tycker att det är positivt för jag tycker att det är viktigt att visa att inte alla ser likadana ut. Jag vet inte vad ni är emot men jag GISSAR att ni är emot hijaben? Eller? Jag är för att alla ska få välja vad de ska ha på sig - oavsett om det gäller att täcka eller visa vissa delar av kroppen. Ifall ni ville höra varför någon kunde ställa sig positivt till det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-11-14 21:19
#4

#3 Problemet är ju att det många gånger inte är ett val.

Calcifer
2017-11-14 21:21
#5

#3 Medhåll, stenhårt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2017-11-14 21:30
#6

Och jag förstår inte hur man kan ställa sig negativt till det. Alla barn har inte mammor som ser ut som en vanlig Barbiedocka med vit hy och blont hår och då är det bra att de också får se att det är okej att se ut på olika sätt. 

Det där överanvända argumentet att det många gånger inte är ett val tycker inte jag håller. Ja, det finns en del som känner sig tvingade att bära hijab men för de allra flesta är det en del av dem och en del av deras identitet. Hur kan vi vilja beröva dem det?

Annons:
vendelay
2017-11-14 21:30
#7

Det är ett problem att personer blir tvingade att bära hijab men det är ett lika stort problem att bli tvingad att inte bära den bara för att vi, enligt vår norm, tycker att det är fel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:33
#8

#3 Precis som Hera säger så är det många gånger inte ett fritt val därav tycker jag inte att det är en syn som bör normaliseras.

Loris M
2017-11-14 21:34
#9

#7 Exakt!

För mig handlar det om att låta kvinnor själva fatta beslutet vad de vill bära och inte. Vi ska också låta de bestämma när de känner sig tvingade till något eller inte.

När det gäller kvinnor så gör vi alltid fel känns det som. Om vi är för klädda som i det här fallet så är vi förtryckta. Om vi är för lätt klädda så är vi horor som får skylla sig själva när vi blir våldtagna. Att en kvinna får bestämma själv vad hon ska bära borde vara en grundläggande rättighet.

vendelay
2017-11-14 21:35
#10

Varför är det okej för oss att tvinga dem att ta av sig den om det inte är okej för andra att tvinga dem att ha på sig dem? Vore inte idealet att de som det berör väljer själva?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:36
#11

#10 Vem här har tvingat någon att ta av sig den?

tlover
2017-11-14 21:37
#12

Vad bra, alla är vi olika och det borde spegla sig i ett så stort varumärke som Barbie också. 👍

l'm back

Loris M
2017-11-14 21:37
#13

#8 "Syn som inte bör normaliseras" ?! Vet du inte om att det finns en himla massa kvinnor runt om i världen som med stolthet bär hijab. Det är en del av dem, en del av deras identitet. Det är normalt att bära hijab.

Annons:
tlover
2017-11-14 21:37
#14

#11 Normen här i väst när folk tycker att det är fel

l'm back

vendelay
2017-11-14 21:40
#15

Som #14 skriver!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2017-11-14 21:40
#16

#11 #13 

Men även bokstavligt. I Frankrike har polisen ingripit och tvingat kvinnor som var på stranden att ta av sig hijab.

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:41
#17

#13 Givetvis. Vilket i min mening är helt fel eftersom det är ett verktyg som speglar förtryck. 

#14 Ja men om någon känner sig så tvingad och utstött av våra normer här i väst så finns det inget tvång att vara här. Det är väl lika illa med de normer som gör att folk som inte vill bär slöja?

tlover
2017-11-14 21:41
#18

Tillägg till #14 och dessutom vågar många kvinnor inte bära hijab pga hot och våld.

l'm back

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:42
#19

Det finns även många som inte vågar ta av den pga. hot och våld.

tlover
2017-11-14 21:42
#20

#17 hört talas om krig? Många skulle gärna vilja vara i sitt hemland om dom hade det alternativet

l'm back

Annons:
tlover
2017-11-14 21:43
#21

#19 Och det gör det rätt att döma kvinnor som väljer att bära hijab?

l'm back

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:43
#22

#20 Mycket väl hört talas om krig, men nu nämnde jag väl inte specifikt deras hemland? Läs det som står.

Loris M
2017-11-14 21:44
#23

#17 Det är inte ett verktyg utan ett klädesplagg. 

"Ja men om någon känner sig så tvingad och utstött av våra normer här i väst så finns det inget tvång att vara här. "

Nej, självklart inte. Det är bara att åka hem om det inte passar. Den har man också hört. 😕

tlover
2017-11-14 21:45
#24

#22 Många väljer inte var dom hamnar, eller så flyr dom i Sverige eftersom dom fått höra gott om det för att sen diskrimineras

l'm back

tlover
2017-11-14 21:46
#25

#22 Tycker du att man inte ska visa att alla är olika? Ska alla vara smala, blonda och blåögda?

l'm back

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:46
#26

#23 Det är just ett verktyg i vissa delar av världen och att uppmuntra det tycker jag är fel. Vart skrev jag att det bara är att åka hem?

Loris M
2017-11-14 21:47
#27

#19 Och det finns många som riskerar både hot och vål just för att de har den. Kvinnor med hijab är en av de mest utsatta grupper när det gäller oprovocerat våld. Och då är det inte deras landsmän som är förövare utan just vi här i väst. De blir knuffade, spottade på, slagna, dragna i hijaben av helt vanliga förbipasserande människor som inte gillar det faktum att de bär hijab.

Annons:
tlover
2017-11-14 21:48
#28

#26 Var har du annars tänkt dom ska fara?

l'm back

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:48
#29

#24 De gör fel genom att fly till Sverige när de egentligen passerar andra länder som det också går att söka asyl i. Och att jämföra utseende så som blont hår och blåa ögon har ingenting med religion att göra. Och det är just religionen som är problemet.

Loris M
2017-11-14 21:49
#30

#26 Du skev att man inte behöver vara här (det finns inget tvång). Vart ska man ta vägen då tänker du om inte tillbaka dit där det är accepterat?

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:51
#31

#30 Givetvis finns det flera länder där det är accepterat. Eller menar du att hela världen är en krigszon?

tlover
2017-11-14 21:52
#32

#29 Fast kan dom stanna där? I grannländerna är det oftast lika illa som i hemlandet pga antalet flyktingar och många andra länder dom går igenom får dom inte stanna. Var ska dom stanna?!

Vad är det för fel med en religion där man ska skänka en stor del av sin inkomst till välgörenhet, man ska behandla andra väl, man ska inte berusa sig, man ska inte behandla djur illa innan slakt osv? Visst det finns negativa delar inom islam med det finns det i alla religioner och trosinriktningar.

l'm back

Honestyisdead
2017-11-14 21:56
#33

Religion och leksaker hör inte ihop.

Vad hårfärg har med saken att göra förstår jag inte.

Ms_Raptorskull
2017-11-14 21:57
#34

#32 Ja, alla kan ju inte stanna i Sverige så det är en bra fråga. 

Oj ja vad är det för fel med islam… 😴 Precis, det finns negativa delar inom alla religioner och att lyfta fram en utav dessa genom en barbiedocka för barn är inte rätt i min mening.

Annons:
tlover
2017-11-14 21:58
#35

#33 Konstigt det finns många kristna leksaker

det har med att visa att alla är olika, alla är inte blonda, smala och blåögda. Visst alla Barbies är inte det längre men fortfarande fler än vad som kan speglas i verkligheten

l'm back

Calcifer
2017-11-14 21:59
#36

Vilken löjlig vändning diskussionen fick. En barbiedocka med hijab är väl inget som skriker ALLA KVINNOR MED DENNA RELIGION MÅSTE BÄRA SLÖJA!!!! Och tror man det så får man nog tänka över situationen lite igen. Och igen, om det behövs. Jag känner många som med stolthet bär sin hijab, och jag känner många som inte använder den för att de inte vill och de blir inte tvingade av någon omkring sig utan väljer helt själva. 

Det är väl bra att det finns dockor i olika färger, som speglar olika religioner? Vill man inte köpa den till sina barn så låter man bli, svårare än så är det inte. Men de som med stolthet bär sin hijab och som med stolthet utövar sin religion borde få kunna köpa en docka som de kan identifiera sig med de också, precis som vi vita har typ en miljon olika val av.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-11-14 22:01
#37

#35 Är min åsikt konstig menar du? Att jag inte tycker de tu ska blandas?

Du verkar fortfarande missa att jag inte syftar på hårfärgen. Ser ingen som sagt något om det.

tlover
2017-11-14 22:02
#38

#34 Om Sverige är så hemskt numer så kan du åka. Härikring så vill man då ha fler invandrare för vi har plats och behöver folk som jobbar!

 fast hijab i sig är inte fel, vissa använder det fel men det görs många andra saker också, som supersmala dockor till barn tex

Sen så har ju de flesta barbies långt hår också och det står ju i bibeln att kvinnor inte ska klippa sitt hår utan det ska vara hennes slöja, så det är förtryck det med. Klipp håret på alla barbies!

l'm back

tlover
2017-11-14 22:05
#39

#37 Det är en åsikt, jag vet många kristna tex däremot som bara köper kristna leksaker till sina barn. Har dom inte rätt till en åsikt?

Jag menar att vi ska ha variation. När de flesta Barbies är blonda, smala och blåögda har vi inte variation och definitivt inte en som speglar hur det faktiskt ser ut i samhället.

l'm back

Ms_Raptorskull
2017-11-14 22:07
#40

#38 VART har jag skrivit att "Sverige är så hemskt numer"? Det är rent av löjligt när du läser in saker som inte står. 

Allt jag har argumenterat för är att religion och dockor inte bör blandas ihop och då anser du att vi ska klippa håret på alla barbies för att bibeln anser att man ska låta det växa ut?  

Trött man blir.

tlover
2017-11-14 22:10
#41

#40 Långt hår är en kristen syn på hår så om man inte ska beblanda religion och dockor så bör man alltså klippa håret på dockorna (men inte raka för då kan det kopplas till buddhistiska nunnor).

Du är medveten om att alla som bär hijab inte bär det av religiösa skäl, när jag bar sjal (som kristen tonåring) så var det inte av religiösa skäl alls)

l'm back

Annons:
Ms_Raptorskull
2017-11-14 22:15
#42

#41 Komiskt att du har snöat in dig på just utseende baserade ting när vi diskuterar plagg som kan kopplas negativt religiöst. Givetvis är jag för att dockorna ska komma i olika färger, men det har faktiskt inget med slöjor att göra.  

Och med det sagt så avslutar jag diskussionen med dig då du inte verkar intresserad av ursprungsämnet.

tlover
2017-11-14 22:44
#43

#42 du är medveten om att långt hår också kan kopplas negativt religiöst. Hijab är i många fall positivt också. En docka kan vara viktigt för att visa att alla är lika mycket värda oavsett utseende eller religion

l'm back

[NeferNefer]
2017-11-15 03:27
#44

Dockan är jättefin! 😍Att hon dessutom är skapad efter en stark, cool förebild gör att jag definitivt sätter upp henne på inköpslistan 👍

Upp till toppen
Annons: