Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 700 ggr
Loris M
11/16/17, 5:30 PM

Om du skulle vinna 10 miljoner......

Tidigare idag när jag körde bilen lyssnade jag på RixFM och det var just det här som diskuterades: Vad skulle du göra om du vann en storvinst?

Det var många som sa att de skulle sluta jobba och även programledaren sa: "Ja, självklart, det förstår jag. " precis som att det var världens mest självklara sak. Det kanske det är för många men jag skulle aldrig kunna tänka mig att sluta jobba oavsett hur många miljoner jag vann. Mitt jobb är bland det roligaste jag vet och jag skulle inte vilja vara utan det. 

Det kanske är därför jag aldrig spelar på Lotto eller annat, för jag vill egentligen inte ha några pengar. 🤪Det jag tjänar räcker till ett relativt bra liv och jag har det bra som det är, vill inte ändra något. 

Hur tänker ni andra? Vad skulle ni göra om ni vann en storvinst?

Annons:
tlover
11/16/17, 5:33 PM
#1

Jag skulle lägga endel i mitt och min mans företag så att vi bara behöver jobba med det vi älskar. En del skulle läggas för att rusta upp hus och gård. En del för att bara leva av och så skulle jag såklart ge endel till välgörenhet. 

Hur mycket det skulle bli av varje vet jag inte men sluta jobba vill jag inte iallafall men kanske dra ner på takten och anställa/köpa tjänster skulle vara skönt

l'm back

Loris M
11/16/17, 5:40 PM
#2

Chansen att jag vinner några miljoner är lika med noll eftersom jag aldrig spelar som sagt, men skulle det ändå vara så att jag vann så skulle nog jag också skänka det mesta till de som behöver det. Jag skulle nog lägga undan en "mindre summa"  till mina barn (typ 100 000/barn) men jag tror inte att jag skulle vilja ha något speciellt till mig själv.

Aleya
11/16/17, 6:08 PM
#3

10 miljoner är egentligen inte så mycket. Sluta jobba ne… men gå ner i tid ja. Jag skulle nog investera lite på kul i aktier. Och göra andra roliga saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[herrmagnum]
11/16/17, 6:14 PM
#4

Oj om jag vann vilken svår fråga för idag kommer summor i miljardbelopp så miljoner är en nätt liten summa i jämförelse.

Men ok, jag skulle se om min familj främst  att dom har allt och sen skulle jag vara självisk nog att njuta av och ta ut mina friheter som rik och inte jobba för har jag friheten att med pengar kunna skapa det jag vill göra så innebär det inte jobb om jag inte själv väljer en väg inom yrken som intresserar mig så anser jag mig jobbfri som rik.

Det är inte fel att vara rik och inget fel att vara  fattig heller och det här måste vi nog komma överens om  att det är en orättvisa.

Loris M
11/16/17, 6:47 PM
#5

#4 Nej, det är absolut inget fel med att vara rik eller att slösa med egna pengar och leva i överflöd. 

De som har jobb som de inte trivs med eller de som har ett fysiskt ansträngande jobb kan jag förstå att de inte vill jobba om de inte behöver det.

Zepp
11/16/17, 7:27 PM
#6

Jag skulle sluta jobba direkt.. för övrigt kommer jag sannolikt sluta jobba ändå inom minst tre år.. och då är det lixom meningen att jag skall njuta mitt Otium!

Aså, jag förstår väldigt väl vilken funktion ett arbete har.. det ger inte bara pengar utan oxå mening/samhörighet och social interaktion!

Det får gå hur det vill om tre år, alternativt vinst på 10 mille, det är lixom upp till mig att finna en meningsfull tillvaro.

Och med tio mille så har man hur som helst fler valmöjligheter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
vendelay
11/16/17, 8:24 PM
#7

Jag skulle inte heller kunna tänka mig att sluta jobba, jag älskar mitt jobb. Jag önskar snarare att jag hade fler timmar på dygnet så jag kunde jobba mer och ägna mig åt allt jag tycker är så himla kul.

Om jag vann 10 miljoner skulle jag:

1. Betala av bostadslånet.
2. Göra något för att säkra en inkomst i framtiden (t.ex. köpa en till lägenhet)
3. Skänka pengar till djurrättsorganisationer, t.ex. Gotlands Djurfristad ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
11/17/17, 2:51 PM
#8

Jag skulle skänka bort hela summan. Vet inte exakt till vem/vad, men det är ju ett mindre dilemma i sammanhanget.

Emo
11/17/17, 3:42 PM
#9

Trygg ålderdom utan att behöva se på varje öre. Veta att vi kan bo kvar hemma så länge vi vill. Ett mycket bekvämare liv om man slipper tänka på vissa utgifter. Skönt att kunna skruva upp värmen när det är kallt. Skönt att kunna avlöna någon till att utföra arbete man inte längre orkar själv. Ha råd att ta färdtjänst eller bara taxi till en affär för att kunna handla själv.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Stallmima
11/17/17, 3:56 PM
#10

Jag skulle köpa en gård och starta eget företag

[Hayabusa]
11/17/17, 4:05 PM
#11

#8 Efter lite funderande så ligger Barn- och ungdomsavdelningen i Lund bra till.

tlover
11/17/17, 4:07 PM
#12

#11 Jag funderar på wateraid

l'm back

Loris M
11/17/17, 4:10 PM
#13

Det känns som att vi är väldigt givmilda i den här tråden. 🙂Det vanligaste är annars att svara sluta jobba, ut och resa och köpa ett hus i ett varmare land. Det är ungefär vad de sa på radion också. 

#11 Skulle du inte spara något alls till dig själv eller de dina?

Annons:
tlover
11/17/17, 4:14 PM
#14

#13 jag tror jag både skulle tråkas ihjäl och få världens hemlängtan av att sluta jobba helt och köpa hus i varmare land 😃Totalt ego alltså

l'm back

Loris M
11/17/17, 4:17 PM
#15

#14 Samma här. När vi åker på semester och bara solar och badar så blir jag uttråkad efter fem dagar och vill tillbaka till den svenska lagom sommaren. 😃

[Hayabusa]
11/17/17, 4:19 PM
#16

#13 Nej, jag har allt jag behöver. Mina tre döttrar likaså.

tlover
11/17/17, 4:19 PM
#17

#15 Att åka på en riktig semester skulle jag däremot vilja testa. Men jag skulle inte vilja bara sola och bada utan tex uppleva mer om landet kultur och historia. Dessutom såklart uppleva den lokala tekulturen

l'm back

Loris M
11/17/17, 4:28 PM
#18

#16 Skönt!

Zepp
11/17/17, 9:04 PM
#19

Jag kan tänka mig att sluta jobba tre år i förtid.. av ren givmildhet.. dvs då får någon annan ett jobb och cirka 30,000 före skatt.. så generös är jag!

Tråkigt.. mnja.. jag får väl försöka skaffa mig en hobby, det lär jag i så fall ha råd med.. eventuellt om min tid och min oegoistiska själv fortfarande är kvar så kan jag tänka mig att angagera mig antingen socialt eller politiskt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
11/18/17, 12:09 AM
#20

#18 Vill nog tro att det mer handlar om insikt. Att skilja på vad man vill ha kontra vad man behöver.

Annons:
Loris M
11/18/17, 7:32 AM
#21

#20 Håller med, så är det för mig med. Lever absolut inte i överflöd men har allt jag behöver. Vi kan unna oss ett utlandssemester varje år men i övrigt har jag aldrig varit förtjust i prylar eller velat ha det andra har bara för att.

[PeterTM]
11/18/17, 1:06 PM
#22

Många människor som spelar frekvent, vet egentligen inte vad de ska ha pengarna de eventuellt vinner till och det brukar sluta med skulder istället. Jag spelar inte, när jag någon enstaka gång gjort det, har jag inte ens fått utlovad garantivinst, så jag får glädja mig med att ha tur i kärlek istället för i spel 😃

För att svara på själva frågan dock, så tror jag inte för ett ögonblick att jag skulle ha några problem att förvalta pengarna på ett förnuftigt sätt. Jag skulle börja med att byta tak på våra garage- och uthus, kanske sätta ny panel. Köpa till mark runt tomten så att vi kunde ta bort solskymmande träd där och bygga en stor damm.

Sedan skulle jag lägga mycket på behjärtansvärda läkarprojekt, Läkare utan gränser och de som jobbar med att hjälpa barn med gomspalt. Greenpeace, striden mot valfångst, rädda tiger- och isbjörnsprojekten skulle jag stödja. Kanske skaffa några fler faderbarn utöver det vi redan har. Det finns hur mycket som helst 🙂

Honestyisdead
11/19/17, 3:08 PM
#23

Jag hade köpt lägenhet och betalat av mina föräldars lån. Och åkt på skidsemester!

tlover
11/19/17, 3:41 PM
#24

#23 Dr sa du något, skulle nog också betalat av mammas lån, fast hon skulle nog inte låta en göra det

l'm back

Upp till toppen
Annons: