Hela #MeToo-kampanjen har fått mig att inse att jag varit väldigt privilegierad vad gäller sexuella trakasserier och övergrepp. Visst har jag varit med om en hel del under skoltiden när killar sa nedsättande ord, kallade oss för saker o.s.v. och visst har jag råkat ut för att helt okända män visslat, tilltalat mig på ett opassande sätt, kommenterat min kropp m.m. men de har aldrig varit fysiska mot mig och rört mig på ett sätt som inte är okej.
Jag vet att många kvinnor inte haft samma tur. Jag vet också att många män verkar vara helt ovetande om att detta pågår och några blir t.o.m. upprörda över den här kampanjen och tycker att den är överdriven. Många har trott att det här med sexuella övergrepp är en kulturell grej som någon annan tagit med sin hit. Men den bubblan sprack när kvinnor började träda fram och berätta. Sexuella övergrepp förekommer i alla samhällsskift, på universitetet, i skolan, i media- och filmbranschen.... överallt.
Många kvinnor har inte vågat prata om det tidigare eftersom det är ingen idé. Ingen lyssnar och att anmäla är helt lönlöst då det ytterst sällan leder till åtal. Men någonstans tror jag också att vi normaliserat det hela så kvinnor har lärt sig att bara bita ihop och vara tysta.
Därför vill jag att vi i den här tråden samlar alla berättelser om sexuellt utnyttjande och ofredande. Dels för att män och unga killar ska kunna läsa och förstå hur vanligt det är och vad det gör med oss. Dels för att unga kvinnor ska förstå att de inte är ensamma och att de måste höja sina röster, protestera och inte ställa upp på att bli utnyttjade.
En annan sak som stör mig väldigt mycket är att i många berättelser om övergrepp så är det vanligt att de som ser och finns runt omkring inte ingriper. Det kan vara en ung tjej som blir tafsad på i tunnelbanan och ingen säger något. Så otroligt fegt, oempatiskt och fel. Jag vill vädja även till er, se er omkring och reagera!
Så jag bjuder in er ödmjukast att skriva ner era egna berättelser om när ni blev sexuellt utnyttjade, kränkta, ofredade. Vill ni skriva anonymt så går det bra.